M
J Jotsat skrev:
Jag har sagt det förut också skriver det igen. Hur i hela hlvte kan det inte vara den som vill ha betalt för någontings ansvar att berätta vad den vill ha betalt för.

  • Restaurangen har en prislista. Inga andra priser tillkommer. "Ok, ni skulle inte äta. Här kommer 50kr i menyavgift" finns inte.
  • Byggvaruhuset har en prislista. Inga andra priser tillkommer. "Ok, ni pratade med vår personal. Här är 50kr rådgivningsavgift" finns inte.
  • Taxi har en fast framkörningsavgift och tydlig minut/km-taxa. Detta är tydligt informat via app eller hemsida. "Ja, framkörningsavgiften blev för dig 278kr idag för att jag var på andra sidan stan" finns inte.

Den hantverkare som börjar behandla kunder som uppdragsgivare som som man jobbar för (inte mot) och styr om sina processer till att spegla just detta ("den som betalar min lön ska stå i centrum") kommer att ta bort hälften av BHs inlägg.
Men när rörisen kommer och ska ”titta” på jobbet, vad är det han ska ”titta” på? Om han öht. har kompetens att genomföra det? Om han vill ha det? Jag förstår inte problemet. Skulle jag ringa hem en kille för att göra ett jobb åt mig så börjar vårt affärsförhållande i samma stund som vi bestämmer över telefon när han ska komma. DÅ är jag införstådd med att det kommer börja ticka pengar. Hans första besök borde innefatta en genomgång på jobbet på plats. ”Okej, övertrycksventilen vill du ha där, automatluftaren där, backventil där” samtidigt antecknar han materialåtgång, nödvändiga verktyg osv. Varför skulle detta vara gratis? Jobbar han inte när han specar fram vad som behövs?
 
  • Gilla
Grävkalle och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Och om "normalt" pris inte är att ta betalt för att titta på något? Jag har använt flera företag som inte tagit betalt för det, vilket verkar vara det normala då?
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
M
Jag är så tacksam att jag inte har tummen mitt i handen utan klarat mitt 20-åriga villaboende utan att anlita en hantverkare, det verkar riktigt besvärligt att anlita folk av kommentarerna att döma.
 
13th.Marine: Det beror på omfattningen. Men 15-30 minuter låter som att det behövdes undersökas på ett djupare plan. Hade det varit typ ett 1minutsjobb, typ komma innanför dörren, titta på röret/kranen "Jaha den kulventilen är paj, då fixar vi en ny sådan" och sedan sticker direkt, då kan jag förstå att det är säljjobb.

Eftersom detta är ett hembesök så är det ju annorlunda än om det handlar om att t.ex. skicka ett foto och ta det därifrån. Kan han titta på fotot samtidigt som han hanterar ett dussintal andra mejl så, då kan jag tycka att det är gratis. Eller att man informerar innan. Dvs inte bara svarar och sedan söker upp avsändaren för att skicka en faktura.
Samma att ta ett telefonsamtal. Också något som förväntas var gratis såvida man inte ringer upp någon premiumsupportlinje. Då har de rätt att skicka en faktura om man ringer premiumsupport.

Fairlane: Normalt pris är ordinarie timtaxa, såvida den är rimlig och skälig. Att vissa företag bjuder på en säljkonsultation betyder inte att alla företag är tvingade att göra det.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Fast är att titta på jobbet verkligen att utföra ett arbete?
Fniss....
 
Kan du komma med något konstruktivt istället?
 
S sebastiannielsen skrev:
13th.Marine: Det beror på omfattningen. Men 15-30 minuter låter som att det behövdes undersökas på ett djupare plan. Hade det varit typ ett 1minutsjobb, typ komma innanför dörren, titta på röret/kranen "Jaha den kulventilen är paj, då fixar vi en ny sådan" och sedan sticker direkt, då kan jag förstå att det är säljjobb.

Eftersom detta är ett hembesök så är det ju annorlunda än om det handlar om att t.ex. skicka ett foto och ta det därifrån. Kan han titta på fotot samtidigt som han hanterar ett dussintal andra mejl så, då kan jag tycka att det är gratis. Eller att man informerar innan. Dvs inte bara svarar och sedan söker upp avsändaren för att skicka en faktura.
Samma att ta ett telefonsamtal. Också något som förväntas var gratis såvida man inte ringer upp någon premiumsupportlinje. Då har de rätt att skicka en faktura om man ringer premiumsupport.

Fairlane: Normalt pris är ordinarie timtaxa, såvida den är rimlig och skälig. Att vissa företag bjuder på en säljkonsultation betyder inte att alla företag är tvingade att göra det.
Jag vill påstå att allt som görs för att kunna lämna en prisuppgift är ett säljjobb om inget annat meddelats. Felsökning är då inget säljjobb och det tror jag också i större utsträckning kommuniceras till kund.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
Så här då. Rörisen kommer och tittar och mäter och skriver upp delar och lämnar prislista från Ahlsell med 357% påslag. I ett plötsligt infall av ärlighet dagen efter meddelar rörisen att denne inte kan kan utföra arbetet p.g.a. valfri åkomma. Ska rörisen ändå fakturera den potentiella kunden? Rörisen har ju jobbat/tittat/planerat lite hos den potentiella kunden. Rörisen borde väl minst ta betalt för pappret med Ahsells priser, och bläck till skrivaren och resa till Elgiganten för inköp av skrivaren och miljöavgifter för framtida kasserad bläckpatron.
Okej, nu blev det lite fånigt, men hantverksbranschen verkar vara en av få branscher där man kan fakturera för luften man andas.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
platon1980 platon1980 skrev:
Så här då. Rörisen kommer och tittar och mäter och skriver upp delar och lämnar prislista från Ahlsell med 357% påslag. I ett plötsligt infall av ärlighet dagen efter meddelar rörisen att denne inte kan kan utföra arbetet p.g.a. valfri åkomma. Ska rörisen ändå fakturera den potentiella kunden? Rörisen har ju jobbat/tittat/planerat lite hos den potentiella kunden. Rörisen borde väl minst ta betalt för pappret med Ahsells priser, och bläck till skrivaren och resa till Elgiganten för inköp av skrivaren och miljöavgifter för framtida kasserad bläckpatron.
Okej, nu blev det lite fånigt, men hantverksbranschen verkar vara en av få branscher där man kan fakturera för luften man andas.
Bara inom ventilationsskrået.
 
  • Haha
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
S sebastiannielsen skrev:
Fairlane: Normalt pris är ordinarie timtaxa, såvida den är rimlig och skälig. Att vissa företag bjuder på en säljkonsultation betyder inte att alla företag är tvingade att göra det.
Nja, jag kan väl inte springa omkring och knacka dörr och erbjuda mig att räkna på ett jobb och sen skicka en räkning? Någonstans går gränsen. Sen kan jag förstå och acceptera att man ska betala om någon kommer och påbörjar ett arbete och att kolla på befintlig utrustning kan ju vara att påbörja arbetet.

Dock bör man alltid vara tydlig, vilket många här tydligen inte vill vara av någon märklig anledning.
Dessutom bör man vara professionell och göra det kostnadseffektivt för kunden. Är det så enkelt så en bild kan räcka så finns det ingen anledning att sitta i bil 30 minuter för det.

En hygglig hantverkare tänker på kunden, samtidigt som hen tjänar pengar. En bekant till mig behövde hjälp av rörmokaren. Hon bor en bra bit bort från närmsta rörfirma så hon räknade med att betala en del i reskostnad. Rörkillen sa "på tisdag nästa vecka ska jag till din granne, så vi kanske kan ta det då?". Så blev det och reskostnad fick de två grannarna dela på. Det är hyggligt, men jag vet att många förespråkar att båda skulle betala full reseersättning, vilket jag ser som horribelt.
 
  • Gilla
jbr och 1 till
  • Laddar…
A
wildeside wildeside skrev:
Hur ska ni ha det!
I Ahlsell tråden tjata ni om att en hantverkare absolut inte sålde varor utan sålde bara tjänster och skulle ha alla kostnader inbakade i timkostnaden.
Nu jämför ni hantverkaren med att gå in i elektroniklador och bygghandeln m.m. och det kostar inget att bara titta.
Du åker till butiken som har personal under öppettider dom kommer troligtvis inte hem till dej gratis för att titta på hur dina varor ska monteras/placeras.
Hur som så är det alltid ett tjat om att hantverkaren har fel och konsumenten rätt.
Jag skulle aldrig åka hem till en kund för att titta på ett jobb under 16 timmar för att ge en gratis offert.
Små jobb beställs direkt och kunden kan alltid fråga om ett uppskattat pris/timkostnad.
Vill kunden ha et fast pris eller en offert så får han nog punga ut med den kostnaden jag har för att offerera ett mindre jobb.
Håller med

I ts fall handlade det inte om någon offert.
Det handlade om ett beställt jobb där hantverkaren påbörjade arbetet vid 3 tiden på eftermiddagen där han åkte o kollade.
Vilket kunde självklart skall betala för.

Är han inte beredd att betala för RESA OCH TID PÅ PLATS bör denne utföra sitt jobb själv.

Vilken kund ska betala för tiden efter 3 till 4 om inte ts där resa och tid på plats ingår?

Sjukt att folket här inte fattar.

Man lämnar inte offert på ett litet jobb, vill kunden ändå ha offert, ja då får han de via telefon men lönar sig alltid med löpande på små jobb för kunden !

Folket som inte jobbar med det här borde nog ta ett steg tillbaka o sluta jämföra hantverkare med taxi förare och dylikt.

SIST MEN INTE MINST. Det är inte olagligt att inte informera om pris.
Det är inte olagligt att skäligt debitera utan att informera.
Kunden har all rätt att be om pris.

Företaget har ingen skyldighet att redovisa i vissa fall man tar betalt= beställer en privat person ett jobb skall denne förvänta sig att få betala.
 
  • Gilla
Grävkalle
  • Laddar…
JanneJanne123
Taxiexemplet kom ju just från en hantverkare. Vi ickehantverkare passar oss noga för att jämföra hantverkares affärsmodell med andra kategorier för att det helt enkelt inte finns någon annan bransch som är så icketransprent och som föraktar sina kunder så mycket.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Jag kan tycka att det har en viss betydelse på vems initiativ han åkt dit. Om han själv velat komma och titta eller om kunden ringt dit honom....
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Taxiexemplet kom ju just från en hantverkare. Vi ickehantverkare passar oss noga för att jämföra hantverkares affärsmodell med andra kategorier för att det helt enkelt inte finns någon annan bransch som är så icketransprent och som föraktar sina kunder så mycket.
Skulle vilja påstå att det inte finns någon kundkategori som föraktar sina leverantörer så som dom som anlitar hantverkare
 
JanneJanne123
Så, vad tror du är hönan och vad är ägget?
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.