97 944 läst · 129 svar
98k läst
129 svar
Färgspruta + paneltak
Jag har mellan modellen av Bosch sprutan - är mycket nöjd med den. Har målat pärlspont tak som var mörkblått till vitt ca 20-25m2 - det gick åt 5 lager med budget färg från byggmax o ca 10-12 liter för att få det helt vitt. Ergonomin var bra därför att sprutan inte väger för mycket eftersom behållaren bara rymmer 0.8l och aggregatet har man på ryggen - men det bästa var att man slapp använda stege.
Utöver det har jag målat några gipsväggar - men där kan jag säga direkt att det går fortare att rolla och om den finishen duger är det helt klart snabbare med. Slutligen har jag målat en hel del möbler/dörrar o barngrindar och sånt - det är här sprutan skiner egentligen, resultatet blir helt perfekt och minsta operfektion i snickeriet kommer tydligt fram i den annars perfekta ytan, det går även fortare än penselmålning.
Sprutan dammar mer när man kör med vattenbaserad färg enl mig - detta beror nog på att fägen spädes mer. Även om dimman kommer på andra saker än som ska målas går det ganska lätt att få bort den då den delvis torkar i luften och sitter inte hårt, men maskera, maskera, maskera så slipper du mycket problem.
Att den är helt i plast känns konstigt först men plasten är lite fet och går mycket enkelt att rengöra - dock är det jobbigt att rengöra med lösningsmedels baserade färger, där brukar jag använda en liten pensel med lösnings medel o pensla rent sedan torka med papper.
Kvaliteten på färg är avgörande - byggmax förgen gick att spruta men det var dålig täckning och sprutan hostade pga alla klumparna som inte gick att få bort, bra färg är ett nöje att lägga på. Jag kör ofta grundfärg först när jag målar snickerier då även om man tror att något är rentorkat från partiklar så brukar det komma fram vid första lagret och det är tacksamt att slipa i grundfärgen.
Utöver det har jag målat några gipsväggar - men där kan jag säga direkt att det går fortare att rolla och om den finishen duger är det helt klart snabbare med. Slutligen har jag målat en hel del möbler/dörrar o barngrindar och sånt - det är här sprutan skiner egentligen, resultatet blir helt perfekt och minsta operfektion i snickeriet kommer tydligt fram i den annars perfekta ytan, det går även fortare än penselmålning.
Sprutan dammar mer när man kör med vattenbaserad färg enl mig - detta beror nog på att fägen spädes mer. Även om dimman kommer på andra saker än som ska målas går det ganska lätt att få bort den då den delvis torkar i luften och sitter inte hårt, men maskera, maskera, maskera så slipper du mycket problem.
Att den är helt i plast känns konstigt först men plasten är lite fet och går mycket enkelt att rengöra - dock är det jobbigt att rengöra med lösningsmedels baserade färger, där brukar jag använda en liten pensel med lösnings medel o pensla rent sedan torka med papper.
Kvaliteten på färg är avgörande - byggmax förgen gick att spruta men det var dålig täckning och sprutan hostade pga alla klumparna som inte gick att få bort, bra färg är ett nöje att lägga på. Jag kör ofta grundfärg först när jag målar snickerier då även om man tror att något är rentorkat från partiklar så brukar det komma fram vid första lagret och det är tacksamt att slipa i grundfärgen.
Jag köpte en Wagner 665 häromdagen för att måla mitt furutak. Jag är kanonnöjd och fattar inte varför jag inte skaffat en färgspruta tidigare. Den är mitt absolut bästa verktygsinköp.
Jag stod och valde mellan Wagner och Bosch på bauhaus och fasnade för Wagner mest för att det gick att köpa till fler behållare (så frugan kan blanda färg medans jag målar...) och att jag tyckte bosch exemplaret som stod i butiken kändes plastigt.
Jag stod och valde mellan Wagner och Bosch på bauhaus och fasnade för Wagner mest för att det gick att köpa till fler behållare (så frugan kan blanda färg medans jag målar...) och att jag tyckte bosch exemplaret som stod i butiken kändes plastigt.
Tackar för värdefull input.
Nu har jag googlat vidare och hittat en annan HVLP spruta som fått mycket bra kritik: Earlex HV5000
Sprutan är på 640 W och har handtag av aluminium och ser mer välbyggd ut. Wood Whisper tyckte t.o.m. att den till vissa delar var bättre än hans Fuji spruta.
http://www.earlex.co.uk/html/hvlp_html/hv5000.htm
Den har bl.a. testats av Wood Whisperer, som är riktigt rolig att titta på och brukar ha bra åsikter och tips om verktyg.
http://thewoodwhisperer.com/episode-45-music-to-my-earlex/
Bra genomgång om HVLP och Earlex HV5000 i detalj.
http://www.youtube.com/watch?v=VIZI8jle0-4&videos=I7ad5ijFhvE&playnext_from=TL&playnext=1
Säljs till bäst pris ( £153.26 Incl VAT på
http://www.mptools.co.uk/pp/Spray_E...lex_HV5000UKP_Professional_Spray_Station.html
Mailade det engelska huvudkontoret igår och har fått reda på att Flugger Färg butikerna säljer sprutan i Sverige. Håller på och kollar upp det. Befarar dock att deras pris är högt.
Annars kan man ju beställa från MPTools ovan.
Såg att MPTools även har:
* Wagner Project Pro 213 HVLP System för £233.83 Incl. VAT
* Wagner W665 Wall Perfect Emulsion Spray System för £132.81 Incl. VAT
Nu har jag googlat vidare och hittat en annan HVLP spruta som fått mycket bra kritik: Earlex HV5000
Sprutan är på 640 W och har handtag av aluminium och ser mer välbyggd ut. Wood Whisper tyckte t.o.m. att den till vissa delar var bättre än hans Fuji spruta.
http://www.earlex.co.uk/html/hvlp_html/hv5000.htm
Den har bl.a. testats av Wood Whisperer, som är riktigt rolig att titta på och brukar ha bra åsikter och tips om verktyg.
http://thewoodwhisperer.com/episode-45-music-to-my-earlex/
Bra genomgång om HVLP och Earlex HV5000 i detalj.
http://www.youtube.com/watch?v=VIZI8jle0-4&videos=I7ad5ijFhvE&playnext_from=TL&playnext=1
Säljs till bäst pris ( £153.26 Incl VAT på
http://www.mptools.co.uk/pp/Spray_E...lex_HV5000UKP_Professional_Spray_Station.html
Mailade det engelska huvudkontoret igår och har fått reda på att Flugger Färg butikerna säljer sprutan i Sverige. Håller på och kollar upp det. Befarar dock att deras pris är högt.
Annars kan man ju beställa från MPTools ovan.
Såg att MPTools även har:
* Wagner Project Pro 213 HVLP System för £233.83 Incl. VAT
* Wagner W665 Wall Perfect Emulsion Spray System för £132.81 Incl. VAT
Redigerat:
jag var och kollade på färgsprutor på Bauhaus igår, både på Bosch 65 och 105 samt på Wagner W665 och 660. Alla kändes ok. Men 65an för liten. Wagner känns om ett säkrare kort med tanke på utbudet av tillbehör osv.
För W665 skulle dom ha 1 895 kr. Gick istället hem och köpte en W665 på tyska ebay för 165 EURO (ca 1 700 kr) inkl frakt OCH en extra spruta (samma som ingår i W660) så snart kan jag både måla väggar, tak och småjox. Får väl se om den motsvarar förväntningarna.
Som vanligt har detta forum varit en faktakälla, inspiration och en förutsättning för detta inköp.
Hur gjorde man förr (före Internet och internationell handel) när man skulle ha något? Gick till Järnia och tog det som fanns till vilket pris som helst.
/f
För W665 skulle dom ha 1 895 kr. Gick istället hem och köpte en W665 på tyska ebay för 165 EURO (ca 1 700 kr) inkl frakt OCH en extra spruta (samma som ingår i W660) så snart kan jag både måla väggar, tak och småjox. Får väl se om den motsvarar förväntningarna.
Som vanligt har detta forum varit en faktakälla, inspiration och en förutsättning för detta inköp.
Hur gjorde man förr (före Internet och internationell handel) när man skulle ha något? Gick till Järnia och tog det som fanns till vilket pris som helst.
/f
För mig blev det slutligen Earlex HV5000, som jag beställde hos den lokala Flugger affären. Blev i slutändan bara ca 400 kr dyrare än att beställa från England (inkl frakt) och det är det värt för att få Svensk garanti och Svensk stickpropp tycker jag.
foppa72:
Du får gärna återkomma med vad du tycker om W665. Den föll bort för mig pga det plastiga handtaget med plastmunstycken. Känns inte rätt med plast för ett precisionsmunstycke, som utsätts för slitage av abrasiva färgpartiklar, men det är endast min egen åsikt. Annars så föll W665 ut som god tvåa i min egna lilla utvärdering.
foppa72:
Du får gärna återkomma med vad du tycker om W665. Den föll bort för mig pga det plastiga handtaget med plastmunstycken. Känns inte rätt med plast för ett precisionsmunstycke, som utsätts för slitage av abrasiva färgpartiklar, men det är endast min egen åsikt. Annars så föll W665 ut som god tvåa i min egna lilla utvärdering.
Redigerat:
Hej,
Är det någon som vet var man kan få tag på en luftslang till W 850e?
Tack,
Rima
Är det någon som vet var man kan få tag på en luftslang till W 850e?
Tack,
Rima
Hej heckehecke skrev:
Har du hunnit använda sprutan så att du kan lämna en liten recension av vad du tycker om den. Jag är mycket nyfiken och sugen på en likadan eftersom jag har en hel del panel att måla.
Har du artikelnummer och pris från flugger så att jag har nåt att referera till om/när jag beställer?
/Marcus
Jag har nu kört med min Wagner 665 Wallperfect och kan säga att jag är hyggligt nöjd.
1. Körde med grundfärg för glasfiberväv. Resultatet blev bra men det blev OTROLIGT dammigt på golvet, antagligen färgen som inte riktigt var gjord för sprayning. Trots ganska mycket spädning blev färgbilden inte fullt så fin som jag hoppats på, det blev ganska stora droppar, fick jämna ut med roller. Möjligen kan det ha berott lite på dålig teknik men jag tror inte att färgen var optimal att applicera med sprutan.
2. Körde takfärg. Funkade riktigt bra, blev inte flammigt utan jämt och fint.
3. Körde väggfärg. Blev riktigt bra, bättre spraybild än med grundfärgen. Spraybilden påminde om den som är på demofilmen (där dom målar helt omaskat iklädda finkläde). Tycker inte att det blev så mycket färgdimma heller.
Upplever att man måste späda färgen mer än de ">10 procent" som anges i instruktionerna.
Att det skulle bli mindre färgdimma än med "andra system" vet jag inte men jag är glad att jag har täckt in hela golvet och allt annat i rummen som målats.
Sammanfattningsvis är jag nöjd med sprutan. d^_^b
Köpte även ett munstycke för snickerier och småjox som jag ska prova senare i vår. (Köpte från tyska ebay 170 Euro inkl frakt och extra munstycke)
/f
1. Körde med grundfärg för glasfiberväv. Resultatet blev bra men det blev OTROLIGT dammigt på golvet, antagligen färgen som inte riktigt var gjord för sprayning. Trots ganska mycket spädning blev färgbilden inte fullt så fin som jag hoppats på, det blev ganska stora droppar, fick jämna ut med roller. Möjligen kan det ha berott lite på dålig teknik men jag tror inte att färgen var optimal att applicera med sprutan.
2. Körde takfärg. Funkade riktigt bra, blev inte flammigt utan jämt och fint.
3. Körde väggfärg. Blev riktigt bra, bättre spraybild än med grundfärgen. Spraybilden påminde om den som är på demofilmen (där dom målar helt omaskat iklädda finkläde). Tycker inte att det blev så mycket färgdimma heller.
Upplever att man måste späda färgen mer än de ">10 procent" som anges i instruktionerna.
Att det skulle bli mindre färgdimma än med "andra system" vet jag inte men jag är glad att jag har täckt in hela golvet och allt annat i rummen som målats.
Sammanfattningsvis är jag nöjd med sprutan. d^_^b
Köpte även ett munstycke för snickerier och småjox som jag ska prova senare i vår. (Köpte från tyska ebay 170 Euro inkl frakt och extra munstycke)
/f
Är det någon som testat Julas färgsprutor? De har dels en lågtryck samt en större apparat som suger färgen direkt från burk med lång slang till munstycket så man slipper bära runt på färgen. Skall måla 160m2 trätak med vattenlöslig lackfärg från becker och har efter första rummet tröttnat på roller och pensel.
5.2 racing skrev:
Ingen? Projectpro 115 eller Paintcrew. Har en 450 sen 3-4 år tillbaks och trots proffessionellt användande och allmänt hårt liv så funkar den perfekt.
Wagner verkar göra riktigt bra grejer.
Jag har en ProjectPro 119 och har nu målat några hundra kvadrat och kan bara säga att den är underbar . Jag köpte min från England - flera tusen billigare och den engelska stickproppen var enkelt avlägsnad - den var skruvad ovanpå den svenska så det var liksom klart där under . Jag hittade min på http://www.mptools.co.uk/
Googlat runt här och på Wagners hemsida en del nu och har varit inne på en W867E, men tror nog W985E passar oss bättre. Vi bygger nytt och ska ju alltså måla en del väggar och tak, bla panelen uppe i ryggåstaket som går ner på en lång vägg, så skippar nog möjligheterna till fler användningsområden som 867an har mot 985ans högre kapacitet.
Hittat den på tyska ebay för 255 euro inkl frakt.
Kommentar..?!
Hittat den på tyska ebay för 255 euro inkl frakt.
Kommentar..?!
Hur funkar w665 till möbler? Är den lika bra som boschen? Fasiken vilken ågren man ska ha för att köpa en färgspruta. Eller måste man komplettera med annat munstycke?
Ska främst måla:
* Furutak
* Furutrapp
* Lite möbler
Ska främst måla:
* Furutak
* Furutrapp
* Lite möbler
Redigerat:
Jag köpte en Wagner 867E häromdagen. Jag ska också bla måla en furutrapp.
Den lilla erfarenhet jag har än så länge är att viskositeten är rätt. Jag hade själv stora problem att få det ordning på det men med experthjälp av en före detta målare så löste det sig.
Nu ska jag bara öva ordentligt innan det är dags att spruta i skarpt läge ;o)
Jag var fruktansvärt missnöjd första kvällen innan viskositeten blev rätt.
Köper du 867e så får du två munstycke, ett för väggfärg och ett brilliant munstycke för snickerier. Av någon anledning var det viktigt att använda vid snickeri enligt Wagner. Köper man tex en 860e så ingår inte det munstycket utan måste köpas seperat.
Den lilla erfarenhet jag har än så länge är att viskositeten är rätt. Jag hade själv stora problem att få det ordning på det men med experthjälp av en före detta målare så löste det sig.
Nu ska jag bara öva ordentligt innan det är dags att spruta i skarpt läge ;o)
Jag var fruktansvärt missnöjd första kvällen innan viskositeten blev rätt.
Köper du 867e så får du två munstycke, ett för väggfärg och ett brilliant munstycke för snickerier. Av någon anledning var det viktigt att använda vid snickeri enligt Wagner. Köper man tex en 860e så ingår inte det munstycket utan måste köpas seperat.