98 228 läst · 129 svar
98k läst
129 svar
Färgspruta + paneltak
Invigt min 860 i helgen.
Teakolja till sommarmöblerna och en spaljevägg med täcklasyr.
Fort går det.....kul är det.... tar tid o lära sig tekniken men det blev bättre o bättre.
lättare att rengöra en jag vågat hoppas på.
Teakolja till sommarmöblerna och en spaljevägg med täcklasyr.
Fort går det.....kul är det.... tar tid o lära sig tekniken men det blev bättre o bättre.
lättare att rengöra en jag vågat hoppas på.
Efter att ha läst lite här på forumet så skaffade jag mig en Wagner 860E, för att måla mina trä innertak lätt och smidigt. Men jag är inte nöjd alls, det går så otroligt långsamt. Jag hade gjort det på halva tiden med roller och pensel.
Men nu till frågorna.. då jag har många kvm kvar att måla.
Hur mycket färg får ni ut ni som målat med vattenbaserad takfärg?
Jag kör med Beckers spärrfärg, tror den heter Renova isotop. Det spelar ingen roll om jag späder ut den, då täcker den bara sämre och jag får gå fler varv med den efter nån timme väldigt tunga sprutan.
Sprutan känns nu som ett riktigt dåligt köp men efter som flera av er och andra tycker den är bra så måste jag bara höra hur ni andra gör med spädning, inställningar osv ( det är ju inte mycket som går att justerapå sprutan). Så snälla lär mig, för den kan inte vara så här kass.
Men nu till frågorna.. då jag har många kvm kvar att måla.
Hur mycket färg får ni ut ni som målat med vattenbaserad takfärg?
Jag kör med Beckers spärrfärg, tror den heter Renova isotop. Det spelar ingen roll om jag späder ut den, då täcker den bara sämre och jag får gå fler varv med den efter nån timme väldigt tunga sprutan.
Sprutan känns nu som ett riktigt dåligt köp men efter som flera av er och andra tycker den är bra så måste jag bara höra hur ni andra gör med spädning, inställningar osv ( det är ju inte mycket som går att justerapå sprutan). Så snälla lär mig, för den kan inte vara så här kass.
Hej!
Problemet är att du har fel spruta till din färg. Den klarar inte att spruta en så tjock färg, utan är mer till för lackfärger, lasyr etc. Om du nu vill spruta tak/väggfärg ska du nog hyra en riktig spruta för uppgiften t ex en graco eller liknande.
Problemet är att du har fel spruta till din färg. Den klarar inte att spruta en så tjock färg, utan är mer till för lackfärger, lasyr etc. Om du nu vill spruta tak/väggfärg ska du nog hyra en riktig spruta för uppgiften t ex en graco eller liknande.
Helt rätt att inte 860 är i orginal gjord för tak o väggfärg, lite förvånande att du målar trätak med takfärg o inte lackfärg....skit samma
MEN
jag tror att det går att komma runt iom att wagner i dagarna släppt en spruta som heter 665 som eg är en 660 med ett nytt munstycke för vägg o takfärg. Såg den i tyskland förra veckan och där såldes den ihop med 10l vit tak/väggfärg. Så köp ett sådant munstycke och sätt på din 860 så ska det nog gå bra.
http://www.amazon.de/Wagner-2301731-Wandfarben-Spr%C3%BChsystem-WallPerfect/dp/B001VKY7LQ
MEN
jag tror att det går att komma runt iom att wagner i dagarna släppt en spruta som heter 665 som eg är en 660 med ett nytt munstycke för vägg o takfärg. Såg den i tyskland förra veckan och där såldes den ihop med 10l vit tak/väggfärg. Så köp ett sådant munstycke och sätt på din 860 så ska det nog gå bra.
http://www.amazon.de/Wagner-2301731-Wandfarben-Spr%C3%BChsystem-WallPerfect/dp/B001VKY7LQ
Redigerat:
Men fungerar det verkligen att enbart köpa ett 665 wallperfect munstycke och koppla det till en 860? Båda har ju wagners "click and paint" system, men är detta en lösning wagner själva säger något om?? Eller kommer de med en 865 version inom kort?Nimajneb skrev:Helt rätt att inte 860 är i orginal gjord för tak o väggfärg, lite förvånande att du målar trätak med takfärg o inte lackfärg....skit samma
MEN
[länk]
665an är vad jag kommer ihåg lite starkare än 660, men fortfarande svagare än 860.
Då båda har click-and-paint så tycker jag det borde funka.
Det enda som skulle tala emot detta vore om specen för 665 säger att den i princip bara är för vägg/takfärg. Har tyvärr inte sett den specen ännu och jag glömde titta på Hornbach.
Du kanske skulle testa och skicka iväg ett mail till Wagner i Tyskland, tvivalar på att dom vet så mycket i Sverige ännu.
Det enda som skulle tala emot detta vore om specen för 665 säger att den i princip bara är för vägg/takfärg. Har tyvärr inte sett den specen ännu och jag glömde titta på Hornbach.
Du kanske skulle testa och skicka iväg ett mail till Wagner i Tyskland, tvivalar på att dom vet så mycket i Sverige ännu.
Hej och tack för att ni orkar svara.. Jag förstår ju nu att jag var lite snabb med att välja spruta (suck) men vi ska renovera mycket innan vi flyttar in den 29e, så allt måste gå fortare än önskvärt. Men jag har pratat med återförsäljaren om att byta munstycke och han ska höra med killen som säljer Wagner i Sverige om det är möjligt. Går inte det så ska jag se om det går att borra upp det befintliga då det finns duktiga killar med bra maskiner på jobbet. Vad tror ni om det? Kan ju bli problem om nålen inte klarar att täta hålet när man släpper avtryckaren.
Nimajneb Vad är det för invändningar du har mot färgvalet? är det estetiskt eller funktion som är problemet? Känns som att jag inte behöver ett till fel val : /
Nimajneb Vad är det för invändningar du har mot färgvalet? är det estetiskt eller funktion som är problemet? Känns som att jag inte behöver ett till fel val : /
Kan du inte helt enkelt spä färgen tills den går lätt att spruta (=varje stråk täcker stor bredd) och spruta flera lager? För så tunna lager behöver du ju knappast vänta en hel dag innan du lägger på nästa lager...eller är det något här jag missat?
Hur kom det sig att du tog Isotop och inte Sigma Renova Trä? Var panelen redan behandlad på något sätt eller är färgerna likvärdiga? Anledningen att jag frågar är att jag ska göra samma jobb snart, dvs täckmåla takpanel o väggpanel med en Project 115. Panelen är mattlackad i taket och verkar obehandlad på väggarna. Jag letar nu info om vilken färg jag ska ta... Står nu och väger mellan Sigma Renova Trä / Isotop eller Caparols likvärdiga (Isostop Ultra tror jag den heter). Vad tros?lt1cobra skrev:Jag kan ge lite input här. Jag köpte en "Wagner Project 115" i december och har provkört den nu. Jag har bara målat paneltaken ännu och det funkar rätt så bra. Jag har haft lite problem med att få till ytan bra. Det är inga problem med strukturen, blir kanon slätt och fint men problemet jag har är att i utkanterna på 'sprutkäglan' så blir ytan något blank. Varför vet jag inte riktigt men det är säkert handhavande eller att jag inte blandat ut färgen till rätt viskocitet.
Men på det hela taget funkar det bra. Kvistlackade gjorde jag med en lite mindre spruta (wagner 660). Båda inköpta nya på Ebay till bra priser , tror jag fick den stora för 2500 ink frakt och den lilla för 1700 eller dyligt.
mvh Hasse
Edit: Jag har sprutat Sigma Renova Isotop + Scotte takfärg.
Mycket riktigt fungerar det utmärkt att använda "wall perfect" munstycket från 665 i en 860e, fick bekräftelse från Wagner idag via mail.Nimajneb skrev:665an är vad jag kommer ihåg lite starkare än 660, men fortfarande svagare än 860.
/M
fridde skrev:
Va kul när logik och verklighet går hand-i-hand.
Det betyder ju att 860E blir en komplett spruta som klarar allt!
Undrar bara när munstycket behagar komma till Sverige...annars så får man väl beställa på ebay.de
W860 är absolut inte fel val för sprutmålning, det kan jag lugnt säga efter alla sprutmålningsjobb som jag gjort - MEN regel nummer ett är ju att man använder en färg som går att spruta. Alla färger ska eller kan inte sprutas Renova Isotop är ju för sjutton giftig och kräver skyddsutrustning. Zinkoxidfärg ska man inte sprutamåla på.
Så fråga färgfabrikanten först om dom tillråder att man sprutar en färg.
Vissa färger har fått egenskaper för att inte droppa när man målar och det kan hända att detta måste brytas med speciella metoder för att färgen ska kunna sprutas. För några år sedan fanns Tixotropa oljefärger som var droppfria. Dessa måste man späda med riktigt thinner för att kunna spruta med annars satte sig "skiten" i munstycket.
Att borra upp munstycket är ju rent löjligt. Detta är ju anpassat i funktionen.
Blandningsförhållandet brukar vara ca 10-15% vid lösningsbaserad färg och något mer för vattenbaserad. Blanda stora batcher så att blandningen blir jämn och blanda ordentligt. Man kan använda en viskositetsmätare kostr inte så många kronor.
Det ska inte droppa ur munstycket som en del berättat om då är blandningen fel. Är du osäker köp några liter extra och öva med. Aldrig starta ett arbete som ren nybörjare och tro att det ska bli underverk. Träning ger färdighet.
Så fråga färgfabrikanten först om dom tillråder att man sprutar en färg.
Vissa färger har fått egenskaper för att inte droppa när man målar och det kan hända att detta måste brytas med speciella metoder för att färgen ska kunna sprutas. För några år sedan fanns Tixotropa oljefärger som var droppfria. Dessa måste man späda med riktigt thinner för att kunna spruta med annars satte sig "skiten" i munstycket.
Att borra upp munstycket är ju rent löjligt. Detta är ju anpassat i funktionen.
Blandningsförhållandet brukar vara ca 10-15% vid lösningsbaserad färg och något mer för vattenbaserad. Blanda stora batcher så att blandningen blir jämn och blanda ordentligt. Man kan använda en viskositetsmätare kostr inte så många kronor.
Det ska inte droppa ur munstycket som en del berättat om då är blandningen fel. Är du osäker köp några liter extra och öva med. Aldrig starta ett arbete som ren nybörjare och tro att det ska bli underverk. Träning ger färdighet.
Doityourself....Va kul med ett sprutproffs online.
Vore även kul att få synpunkter på skillnaden mellan vatten resp oljeburna färgers sprutegenskaper. Helt klart är ju att dom vattenspädbara är roligare att göra rent sprutan efter..??
Vore även kul att få synpunkter på skillnaden mellan vatten resp oljeburna färgers sprutegenskaper. Helt klart är ju att dom vattenspädbara är roligare att göra rent sprutan efter..??