Har läst med intresse...

Har varit på Bauhaus idag och spanat:

Har tänkt så här: om man ska måla tak/vägg inne samt fasad ute så borde det väl vara lämpligare att välja någon av deras "Airless"-sprutor istället för typ W860:

Paint-Crew
Project 115
eller
Project Pro 117

Rätt eller fel tänkt???

PaintCrew kostar c:a 3.800, Project 115 c:a 3.200 och PP117 c:a 7.500 riksdaler.

Verkar ha ganska lika specar allihopa, men jag antar att det är som vanligt, ju dyrare desto kraftigare/hållbarare/mer precision.

Någon som har erfarenheter kring detta???

Hej,

Har just avslutat målning av paneltak, panelväggar och bröstpaneler med en Project 115 i en sommarstuga. Jag använde Caparol Isospärr Ultra, som gav en snygg matt yta med 2 sprutningar (dvs ingen annan täckfärg efter) - se bilder, en före en efter målningen.

Project 115 klarade att spraya färgen outspädd, men rengöringen var lite seg, tog c:a en timme. Munstycket gjorde jag rent med tandborste och jag använde en slickepott för att skrapa ur färgbehållaren. Men jag tror ändå att Wagnern sparade mig minst ett par dagars jobb och mycket slit, plus att resultatet blev snyggare än med roller / pensel. Jag skulle dock aldrig vilja använda Project 115 med en alkydfärg p g a rengöringen - det måste gå åt litervis med lacknafta då. Kan för övrigt verkligen rekommendera Caparolen, den täcker bra och luktade inte mycket alls. Enda grejen att se upp med var att kompressorns vibrationer fick reglaget för spruteffekt att långsamt vridas nedåt till en lägre effekt, så efter några sprayningar fick man vrida upp det igen.

Slutsatser:
- Project 115 fungerar, också för tjocka färger. Det funkade också att låta P115 stå över natten med färg i, med munstycket invirat i en fuktig handduk, man fick bara späda färgen en aning nästa dag.
- Rengöringen av P115 gör att den bara är intressant för stora och fysiskt ansträngande jobb, typ tak
- bra verktyg för rengöring av P115: slickepott, tandborste, ett par hinkar, trasor / papper
- Maskeringen är viktig, färgdimman kan flyga längre än man tror. Använd overall med huva / mössa, skyddsglasögon och munskydd
- Caparol Isospärr Ultra är en utmärkt bra färg (återstår dock att se på några års sikt hur väl den spärrar kvistgenomslag)

• Photo 0020.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Photo 0039.jpg
    Skapa konto
Vilken sigma renova skall man använda på obehandlat pärlspont med massa kvistar?
Meningen är att köpa en färgspruta, ex Wagner 860E.
Men menar ni att sigma färgen är för tjock för dessa sprutor?
Vill gärna inte hamna i samma problem som Real7.

Redigerat:
känns i nuläget rätt ok att min svåger har tre fyra gracosprutor till sin firma ;-) SKall nämligen måla ett stort tak inne, fyra stora väggar med panel samt lite till..så en spruta blir bra. Den drar brandskyddsfärg direkt ur hinken och med rätt munstycke så är det inge problem att spruta vanlig färg. Borde funka perfekt! Kul att se att flera rekommenderat just graco :) Återkommer då jag sprutat taket...vilket sker under v 28-29 troligen...

Hej!
Jag funderar på en färgspruta och väger som många andra mellan W860 och Project 115. Tittar jag på Wagners egna produktöversikt skall inte W860 fungera till innertak och väggar. Vad säger ni som provat?

Hej igen. Har nu kommit över en manual till en W860 och där står det att den inte är lämplig för dispersionsfärger. Slog på Google och fann att det betyder latexfärg. Innebär det att det inte går att använda några latexfärger med den?

Det ska gå om du köper en 665 wallperfect spruta till (finns som tillbehör). Har dock inte testat själv, men har fått det bekräftat från Wagners helpdesk.

Därför att 105 inte är lika bra det som jag kommer att behöva sprutan till mest. Dvs att måla mindre saker och med vanlig snickerifärg. Däremot vore det kanon att kunna använda den till även lite väggfärg vid behov. Får titta på vart man får tag på ett munstycke till 665. Sedan kostar i alla fall 105 lika mycket och till och med lite mer.

Ok, tänkte mest på den stora wagnern vad gäller priset. Sen har ju bosch en ännu mindre än 65:an. Verkar vara smidig.

Satt o läste något test i någon Tysk hemhantverkartidning på försommaren och där, inte helt överaskande, sopade 665an banan med dom andra sprutorna. Fick både betyget bäst o mest prisvärd. Bla båda Boscharna fick klart godkänt.
Kommer inte ihåg namn o nummer på tidningen.

Kastar upp några bilder på mitt målarbete hittills...

Allt ifrån väggar till tak med project 115, det ser kanonbra ut!!!!

Ber om ursäkt för bild nr 2, det var visst bara gipsskivor...

• DSC00413.jpg
    Skapa konto
  • DSC00406.jpg
    Skapa konto
  • DSC00414.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Fler som har erfarenheter av denna spruta? Gör den bort sig på ett nybygge med gipstak och gipsade väggar?

Någon som vet vart man kan köpa detta munstycke? Jag försökte att beställa det via ebay i Tyskland men fick besked att de inte levererade den produkten till Sverige :(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.