Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 147 inlägg
Det vet du inte enbart genom att mäta med denna lampa. Anslutningspunkten ser ut att vara utomhus, och då ska det finnas en skyddsledare i dosan också även om anläggningen är gammal.
Svar nej, det kan ha varit en armatur i porslin eller plast tidigare, mycket vanligt med porslin förrr i tiden, samt att det fanns en regel om 2 meter upp,ingen jord, men ibland på riktigt gammla kablar en manteljord.Vid byte av armatur på utsida hus.Sätt dit en i porslin eller plast,så behövs ingen jordledare.Bo.Siltberg skrev:
Det var en armatur i porslin. När den plockades ner sattes det upp en dosa för att skydda kablarna tills det var dags att sätta upp en ny armatur.J jonaserik skrev:Svar nej, det kan ha varit en armatur i porslin eller plast tidigare, mycket vanligt med porslin förrr i tiden, samt att det fanns en regel om 2 meter upp,ingen jord, men ibland på riktigt gammla kablar en manteljord.Vid byte av armatur på utsida hus.Sätt dit en i porslin eller plast,så behövs ingen jordledare.
Följ upp var trådarna tar vägen, se efter i andra änden vad som är vad och få ut en ny matning med jord.
Om det tidigare var en porslionsarmatur, så var det troligen ingen jord ansluten, till porslinet. Så om du har en tråd där som du misstänker kan vara jord, så MÅSTE det verifieras innan du ansluter den som jord. Visar det sig vara ngt annat så får du en akut livsfarlig situation.
Redigerat:
Åtminstone hela 70-talet och tidigare var det vanligt att en armatur som inte krävde jord, typiskt en porslinsarmatur i någon form, inte fick med sig någon jord i matningen.
För att det fortsätter att komma kommentarer och för att inte folk ska gå upp o sömmarna är det som sagt utrett. Efter att jag skapat tråden och funderat lite över en kopp kaffe så gjorde jag följande.
Jag vet att gruppen har jfb. Kopplade lampa mellan fas och de andra ledarna:
Kopplat till neutral - lampa lyser.
Kopplat till jord - jfb utlöser.
Lite osäker på varför just denna kabel inte är bytt när all annan el byttes 2009. Också lite osäker på var den kommer ifrån för den går inte in i någon av de dosor som finns i närheten. Men det mysteriet lämnar jag till en regnig dag. Nu ska det läggas trall.
Jag vet att gruppen har jfb. Kopplade lampa mellan fas och de andra ledarna:
Kopplat till neutral - lampa lyser.
Kopplat till jord - jfb utlöser.
Lite osäker på varför just denna kabel inte är bytt när all annan el byttes 2009. Också lite osäker på var den kommer ifrån för den går inte in i någon av de dosor som finns i närheten. Men det mysteriet lämnar jag till en regnig dag. Nu ska det läggas trall.
Klicka här för att svara