8 818 läst · 50 svar
9k läst
50 svar
Färdigställa badrum övervåning
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
En annan gång så buktar det mer och så får man problem så därför är det lika bra att haka in dem då det är så enkelt.
Det kan bero på var plattorna hamnar vid sättningen också nämligen.
Får man en platta mitt för en "rygg" så kan det vara svårt.
Men visst... sen kan man alltid bygga med fix bakom för att ta upp ojämnheter men man vill ju helst slippa det.
Det kan bero på var plattorna hamnar vid sättningen också nämligen.
Får man en platta mitt för en "rygg" så kan det vara svårt.
Men visst... sen kan man alltid bygga med fix bakom för att ta upp ojämnheter men man vill ju helst slippa det.
Johanox1 skrev:Bara för att lära mig. Man läser alltid att man ska fästa slangen var X:te cm för att det ska gå att dra om kabel i efterhand. Men varje gång man ser bilder på nåt nybygge eller renovering så ser det ut såhär istället, en massa ormar överallt .
En sak till, dosan till höger i bild, kommer inte den byggas in i väggen? Får man det?
Slangarna i taket är fästa, de till höger i väggen är bara uppsatt tillfälligt då jag behövde EL i ett annat rum. ska fästas ordentligt när sambon bestämt placering på komod väggskåp mm så utag och annat hamnar på rätt ställe...
kopplingsdosan likaså är tillfällig pga samma anledning.
Paul-Staffanstorp skrev:
Perfekt då ska jag fräsa ut några millimeter
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
Min rörläggare brukar sätta denna då han sen vill ha i ett gummi som drar ner den till mindre storlek för att slangen från vaskens vattenlås ska passa i gummit.
Hoppas inte svaret kom för sent.
https://www.rskdatabasen.se/kategor...husrordelar/overgangar/uponor-htp-2318409-213
Hoppas inte svaret kom för sent.
https://www.rskdatabasen.se/kategor...husrordelar/overgangar/uponor-htp-2318409-213
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
Problemet med den du satt är att om du ska sätta 15 plyfa och gips så är där knappt plats för rörmanschett...F Firro skrev:
Sen kan det ju diskuteras hur mycket läckage där blir där men som yrkesman måste jag nämna det och förhålla mig till reglerna.
Förtydligande: Du får alltså inte sätta manschetten ute på muffen utan den ska ju hamna på själva röret.
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
Men vad har du för mått mellan plåten och muffens utkant ?F Firro skrev:
Där bör ju vara betydligt mycket mer än 15+13=28mm och du ska väl som max sätta 15 plyfa och 13 gips ?
Alltså hamnar ju manschetten precis bakom muffen och kan vara svår att få till bra.
Därför man vill sätta den mot ett slätt rör.
Sätter du ett rör i muffen så kan du ju inte sätta manschetten mot det för då hamnar den ju långt utanför gipsen.
Eller denna lösning med "utåtgående" nisch:
Visa bilaga 454108
Tacksam för svar/synpunkter och idéer och andra tips
/Peter[/QUOTE]
Tänk på att en sdan hylla (utåtgående nisch) innebär att spegeln kommer längre bort. Jag lider lite grand av att vi gjorde så. Vår hylla är 20 cm.
Visa bilaga 454108
Tacksam för svar/synpunkter och idéer och andra tips
/Peter[/QUOTE]
Tänk på att en sdan hylla (utåtgående nisch) innebär att spegeln kommer längre bort. Jag lider lite grand av att vi gjorde så. Vår hylla är 20 cm.
Det hade nog gått men på håretPaul-Staffanstorp skrev:Men vad har du för mått mellan plåten och muffens utkant ?
Där bör ju vara betydligt mycket mer än 15+13=28mm och du ska väl som max sätta 15 plyfa och 13 gips ?
Alltså hamnar ju manschetten precis bakom muffen och kan vara svår att få till bra.
Därför man vill sätta den mot ett slätt rör.
Sätter du ett rör i muffen så kan du ju inte sätta manschetten mot det för då hamnar den ju långt utanför gipsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men nu är röret bytt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Började i samma veva fundera på dosan för eluttaget och inser att jag måste ta bort den ersättas med ett utanpåliggande.
Tänk på att en sdan hylla (utåtgående nisch) innebär att spegeln kommer längre bort. Jag lider lite grand av att vi gjorde så. Vår hylla är 20 cm.[/QUOTE]P PeterRyet skrev:
Tack för input!
Vi ska nog köra utan nisch blir blir den andra lösningen med flera skåp istället
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
Varför ta bort dosan ?F Firro skrev:
De rören som sitter diagonalt skulle du haft vertikalt istället för annars blir det svårt med rörmanschett antar jag.
Det finns dubbelmanschett för cc40 men på diagonalen blir det mer mellan dem.
För att kunna använda manchett så behöver man gå igenom med slangen genom väggen och sätta utanpåliggande uttag. Så är de iaf löst i vårt andra badrum som byggdes 2014.Paul-Staffanstorp skrev:
Har satt rören enligt LKs installations anvisning för avlopp/vatten till handfat så får hoppas de finns fungerande tätskikt, får gräva i det tack för upplysningen!
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
Man kan ju även skruva ut ringen i dosan till den nivån plattorna hamnar på sen och dra manschett på den.F Firro skrev:
Men ska jag vara ärlig så är där nog inte många som bryr sig om detta.
Mjukfog runt dosan och när man sen skär bort folien så skär man av den längs insidan på dosan.
Får man ett fuktproblem där så har man nog betydligt värre problem med badrummet.
Ok... ja, jag har inte koll på LK och sådana saker men det finns krav på avstånd mellan rören och sådant att läsa på SäkerVatten.se och sen beror det på vilket tätskiktssystem du ska använda för alla märken har inte dubbelmanschetter för cc40 och då får du t.o.m problem om de sitter vertikalt eller horisontellt.F Firro skrev:
Jag vet inte vad alla dina rör är till för eller varför du valt placeringen som så.
Mer än två rör i kommoden tyder ju på en fördelning till toalettstol etc.
Min röris brukar då sätta dem sidan om varandra, varmt för sig och kallt för sig och sen använda något liknande dessa.
https://www.vatette.se/produkter/fordelare/vaggfordelare-40-cc/