Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Man kan ju även skruva ut ringen i dosan till den nivån plattorna hamnar på sen och dra manschett på den.
Men ska jag vara ärlig så är där nog inte många som bryr sig om detta.
Mjukfog runt dosan och när man sen skär bort folien så skär man av den längs insidan på dosan.
Får man ett fuktproblem där så har man nog betydligt värre problem med badrummet. ;)



Ok... ja, jag har inte koll på LK och sådana saker men det finns krav på avstånd mellan rören och sådant att läsa på SäkerVatten.se och sen beror det på vilket tätskiktssystem du ska använda för alla märken har inte dubbelmanschetter för cc40 och då får du t.o.m problem om de sitter vertikalt eller horisontellt.

Jag vet inte vad alla dina rör är till för eller varför du valt placeringen som så.
Mer än två rör i kommoden tyder ju på en fördelning till toalettstol etc.
Min röris brukar då sätta dem sidan om varandra, varmt för sig och kallt för sig och sen använda något liknande dessa.

[länk]
Kommer Vatette och andra tillverkare ut med nya fördelare med tanke på säkervatten 2021 och de nya kraven på 60cc? Kanske inte du vet men jag tänker att om man är i branchen kanske man hört nåt, 2021 är ju väldigt snart.
 
Johanox1 Johanox1 skrev:
Kommer Vatette och andra tillverkare ut med nya fördelare med tanke på säkervatten 2021 och de nya kraven på 60cc? Kanske inte du vet men jag tänker att om man är i branchen kanske man hört nåt, 2021 är ju väldigt snart.
Som du skriver så vet jag inte det faktiskt.

Fick flipp på BKR när jag var på Återkurs nyligen om när deras nya regler kommer till vår kännedom.

Jag tittar på jobb och planerar jobb närmre sommaren nu och då är det ju bra om man vet vad som kommer gälla när man diskuterar lösningar med kunder.
Då svarar de att om det skulle bli problem så kan man bara avtala om att man kört på de gamla reglerna... :thinking::surprised:

Hade det inte varit bättre de släppte reglerna till branschen innan de börjar gälla. Haha
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Man kan ju även skruva ut ringen i dosan till den nivån plattorna hamnar på sen och dra manschett på den.
Men ska jag vara ärlig så är där nog inte många som bryr sig om detta.
Mjukfog runt dosan och när man sen skär bort folien så skär man av den längs insidan på dosan.
Får man ett fuktproblem där så har man nog betydligt värre problem med badrummet. ;)
Förstår inte hur de kan var mindre viktigt att täta en Dosa jmf med en slang? :O är ju samma vägg

Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag vet inte vad alla dina rör är till för eller varför du valt placeringen som så.
Mer än två rör i kommoden tyder ju på en fördelning till toalettstol etc.
Min röris brukar då sätta dem sidan om varandra, varmt för sig och kallt för sig och sen använda något liknande dessa.

[länk]
De där såg ju ut att vara ett bra allternativ, men likväl att pressa in två rör med den där gråa montage hållaren med 40mm mellanrum ska bli intressant :)

/Peter
 
F Firro skrev:
Förstår inte hur de kan var mindre viktigt att täta en Dosa jmf med en slang? :O är ju samma vägg



De där såg ju ut att vara ett bra allternativ, men likväl att pressa in två rör med den där gråa montage hållaren med 40mm mellanrum ska bli intressant :)

/Peter
Det är inte mindre viktigt i sig men det finns inga riktigt bra grejer till att täta med så därför får man ta de lösningar man kan och sitter det inte rätt dosa som man kan få ut till kakelnivå så är det ju omöjligt att få på en manschett.
Jag menar mest att om det blir ett läckage DÄR då måste man ha större problem för det är ju nästintill omöjligt att det kommer vatten inne i en kommod.

Hålen i plåten är ju cc40 så det borde inte vara några problem.
Men på diagonalen blir det väl annat mått och då passar inte dubbelmanschetten och det blir svårt med två singlar utan att skära sönder dem menar jag.
 
Finns väl varken krav på att ha manschetter på eldosor i badrum eller någon som helst anledning till det. Däremot krav på vart eldosor får placeras.

Att rörgenomföring för vatten har krav på manschetter har väl att göra med att det är en väldigt mycket större chans att dessa begjuts med vatten än ett eluttag.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
J J-O skrev:
Finns väl varken krav på att ha manschetter på eldosor i badrum eller någon som helst anledning till det. Däremot krav på vart eldosor får placeras.

Att rörgenomföring för vatten har krav på manschetter har väl att göra med att det är en väldigt mycket större chans att dessa begjuts med vatten än ett eluttag.

Borde ju vara placeringen som avgör... detta blir ju under handfatet för att få "ström" tilll lådorna om man vill ladda el tandborste etc...
 
F Firro skrev:
Borde ju vara placeringen som avgör... detta blir ju under handfatet för att få "ström" tilll lådorna om man vill ladda el tandborste etc...
Precis, och därför inte så noga ;)
 
F Firro skrev:
Borde ju vara placeringen som avgör... detta blir ju under handfatet för att få "ström" tilll lådorna om man vill ladda el tandborste etc...
Då bör man väl använda uttag med rätt ip-klassning så är det ju ingen fara.
Men är det verkligen lämpligt att ha ett eluttag under handfatet? Det är väl om inte reglerat i alla fall rekommenderat att sätta uttag på en viss höjd i badrum?
 
J J-O skrev:
Då bör man väl använda uttag med rätt ip-klassning så är det ju ingen fara.
Men är det verkligen lämpligt att ha ett eluttag under handfatet? Det är väl om inte reglerat i alla fall rekommenderat att sätta uttag på en viss höjd i badrum?
De flesta kommoder har ju eluttag som ska anslutas och då vill man ansluta "lådan" med stickkontakt för att kunna lyfta ur och i den.
 
Johanox1 Johanox1 skrev:
Kommer Vatette och andra tillverkare ut med nya fördelare med tanke på säkervatten 2021 och de nya kraven på 60cc? Kanske inte du vet men jag tänker att om man är i branchen kanske man hört nåt, 2021 är ju väldigt snart.
Vet inte om du kan se denna tråden på Facebook från Rörmokare utan gränser men jo det finns redan tydligen...

https://www.facebook.com/groups/129142387144242/permalink/3639626486095797/
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Man kan ju även skruva ut ringen i dosan till den nivån plattorna hamnar på sen och dra manschett på den.
Men ska jag vara ärlig så är där nog inte många som bryr sig om detta.
Mjukfog runt dosan och när man sen skär bort folien så skär man av den längs insidan på dosan.
Får man ett fuktproblem där så har man nog betydligt värre problem med badrummet. ;)



Ok... ja, jag har inte koll på LK och sådana saker men det finns krav på avstånd mellan rören och sådant att läsa på SäkerVatten.se och sen beror det på vilket tätskiktssystem du ska använda för alla märken har inte dubbelmanschetter för cc40 och då får du t.o.m problem om de sitter vertikalt eller horisontellt.

Jag vet inte vad alla dina rör är till för eller varför du valt placeringen som så.
Mer än två rör i kommoden tyder ju på en fördelning till toalettstol etc.
Min röris brukar då sätta dem sidan om varandra, varmt för sig och kallt för sig och sen använda något liknande dessa.

[länk]
@Paul-Staffanstorp kan du länka till en manchett som passar VP2-dosor.
 
D Derbyboy skrev:
@Paul-Staffanstorp kan du länka till en manchett som passar VP2-dosor.
Njae det kan jag inte så här enkelt.

Jag jobbar med Centro och de har en som heter 35-75mm som man bl.a använder till vaskavloppet och en sådan skulle ju nog kunna passa en dosa tänker jag... men som sagt använder jag inte dem till det.
 
Vad säger ni om våtrumsspackel, hörnlist, pappers remsa eller glasfiber?

/Peter
 
  • Gilla
TryBran
  • Laddar…
F Firro skrev:
Vad säger ni om våtrumsspackel, hörnlist, pappers remsa eller glasfiber?

/Peter
Jag har inte så mycket att säga om detta då jag inte är målare men jag kan nämna att det är inte många målare som jag pratat med som använder våtrumsspackeln av olika anledningar som att den är jobbig att jobba med och att den torkar dåligt som jag förstått det... ;)
De anser väl att med vanlig spackel och med det tillvägagångssätt de jobbar och med den våtrumsfärgen de använder så kan de ta ansvar för sitt arbete ändå... :)

Jag vet faktiskt inte ens poängen med våtrumsspackel om jag ska vara ärlig ?
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag har inte så mycket att säga om detta då jag inte är målare men jag kan nämna att det är inte många målare som jag pratat med som använder våtrumsspackeln av olika anledningar som att den är jobbig att jobba med och att den torkar dåligt som jag förstått det... ;)
De anser väl att med vanlig spackel och med det tillvägagångssätt de jobbar och med den våtrumsfärgen de använder så kan de ta ansvar för sitt arbete ändå... :)

Jag vet faktiskt inte ens poängen med våtrumsspackel om jag ska vara ärlig ?
Våtrumsspackel är inte vattenlösligt likt vanligt spackel.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.