Tänkte dela med mig av lite bilder på det som ska bli Badrummet på övervåningen i huset samt försöka reda ut lite saker enligt säkervattenväggen beskrivningen
https://www.sakervatten.se/download/706-A3CF938BF4EA75C6B011467A51A15778/Branschregler-20161.pdf
Utgångsläget:
Började med att regla upp cc 30 på det som är den enda "ytter" väggen i badrummet. Annars är det cc45 på väggen till höger och cc 30 på resterande väggar.
Jag har sänkt taket i dusch ytan för att slippa få en del med sned tak i duschen.
Takdosor för belysning är nu nästa steg innan jag går på med Gips skivorna i taket.
Är dock lite osäker på arbetsgången nu, har tidigare alltid satt tak före jag har gått på med väggskivor men när jag sett nån video på säkervattenväggen samt läser deras beskrivning så verkar de göra väggarna först och sedan taket?
Vidare ska vi bygga en inbyggd toalett liknande denna:
Som jag förstår det så gör man klart med allt tätskikt klinker/kakel osv innan man bygger denna låda utan på färdig vägg. Men behöver man använda tätskikt på nått sätt på denna låda?
Sen nästa fundering, om man gör en nisch byggs den upp på samma sätt med en fejk vägg? eller kan man tillåta urtag i befintlig vägg? och låta tätskiktet följa med "in"?
Eller denna lösning med "utåtgående" nisch:
Tacksam för svar/synpunkter och idéer och andra tips
/Peter
https://www.sakervatten.se/download/706-A3CF938BF4EA75C6B011467A51A15778/Branschregler-20161.pdf
Utgångsläget:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Började med att regla upp cc 30 på det som är den enda "ytter" väggen i badrummet. Annars är det cc45 på väggen till höger och cc 30 på resterande väggar.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag har sänkt taket i dusch ytan för att slippa få en del med sned tak i duschen.
Logga in
Skapa konto
Takdosor för belysning är nu nästa steg innan jag går på med Gips skivorna i taket.
Logga in
Skapa konto
Är dock lite osäker på arbetsgången nu, har tidigare alltid satt tak före jag har gått på med väggskivor men när jag sett nån video på säkervattenväggen samt läser deras beskrivning så verkar de göra väggarna först och sedan taket?
Vidare ska vi bygga en inbyggd toalett liknande denna:
Logga in
Skapa konto
Som jag förstår det så gör man klart med allt tätskikt klinker/kakel osv innan man bygger denna låda utan på färdig vägg. Men behöver man använda tätskikt på nått sätt på denna låda?
Sen nästa fundering, om man gör en nisch byggs den upp på samma sätt med en fejk vägg? eller kan man tillåta urtag i befintlig vägg? och låta tätskiktet följa med "in"?
Logga in
Skapa konto
Eller denna lösning med "utåtgående" nisch:
Logga in
Skapa konto
Tacksam för svar/synpunkter och idéer och andra tips
/Peter
Blir nog bra det där!
Taket eller vägg först är väl vad du själv känner blir enklast. Dock skall ju skivorna fullskruvas, så du måste ju ha tillräckligt med horisontell regel upptill att skruva skivorna i.
Anledningen med tätskikt bakom nisch är ju att det finns en vattencistern och koppling till toalettstolen, så eventuellt läckage från den skall hamna på rätt sida tätskikt. Så nej, finns det ingen dold koppling eller cistern bakom behöver du inte tätskikta bakom nischen.
Taket eller vägg först är väl vad du själv känner blir enklast. Dock skall ju skivorna fullskruvas, så du måste ju ha tillräckligt med horisontell regel upptill att skruva skivorna i.
Anledningen med tätskikt bakom nisch är ju att det finns en vattencistern och koppling till toalettstolen, så eventuellt läckage från den skall hamna på rätt sida tätskikt. Så nej, finns det ingen dold koppling eller cistern bakom behöver du inte tätskikta bakom nischen.
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
Mycket enklare att sätta taket först då man kan släppa lite på måttet eftersom där ska på 13mm på var vägg sen ju.F Firro skrev:
Svårare att skära takets skivor exakta efter väggarna än att skära väggarna efter taket.
Korrekt.F Firro skrev:
Fuktskydd hela badrummet och sätt alla plattor.
Efter detta monterar man stativet till toalettstolen och bygger in detta.
Sen plattsätter man inbyggnaden... och glöm inte ett skvallerhål under toalettstolen så eventuella läckage kan visa sig.
Det handlar ju helt och hållet om tjocklek på befintlig vägg.F Firro skrev:
Jag vet att Wediboard har färdig skivor i fukttåligt material med inbyggda nischer i och då kan man göra all tätskiktning och sen limma dit den med fix och bygga på väggen så att säga... sen smäller man plattor på den.
https://www.wedi.de/en/products/building-systems/partition-walls/sanwell-wall-element
Fördelen med detta är att man slipper tätskikt alla ytter och innerhörn i nischen och det är alltid de mest utsatta punkterna för problem.
Liknande lösning som ovan med en plan skiva istället men mycket bättre då nischer aldrig är roliga att hålla rena.F Firro skrev:
Såg ju riktigt bra ut, https://www.jackon.se/produkter-bygg/vatrum/jackoboard-vatrumsskiva/ verkar ju vara ett annat allternativ. De jag inte kan se dock är nått exempel med just den lösningen som du beskriver att man gör klart tätsikten och sen kan limma skivorna mot tätsiktet? men de kanske går endå?Paul-Staffanstorp skrev:Det handlar ju helt och hållet om tjocklek på befintlig vägg.
Jag vet att Wediboard har färdig skivor i fukttåligt material med inbyggda nischer i och då kan man göra all tätskiktning och sen limma dit den med fix och bygga på väggen så att säga... sen smäller man plattor på den.
[länk]
Fördelen med detta är att man slipper tätskikt alla ytter och innerhörn i nischen och det är alltid de mest utsatta punkterna för problem.
Liknande lösning som ovan med en plan skiva istället men mycket bättre då nischer aldrig är roliga att hålla rena.
/Peter
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
Jag vet inte om Jackson har den med färdig nisch dock men det är så de används...F Firro skrev:
Kan även använda 50mm till att bygga in badkar t.ex
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
Ja det SKA man... bara lata jävla rörläggare som inte gör det !!!!!F Firro skrev:
Skulle vilja tvinga dit en sådan rörläggare att sätta plattorna sen när väggen buktar runt blandaren.
Svårt nog med rörmanschetter och lim/gummi som bygger på tjockleken.
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
Exakt... eller storformatsplattor som rider på bulan i väggenT tank77 skrev:
Bara för att lära mig. Man läser alltid att man ska fästa slangen var X:te cm för att det ska gå att dra om kabel i efterhand. Men varje gång man ser bilder på nåt nybygge eller renovering så ser det ut såhär istället, en massa ormar överallt .F Firro skrev:
En sak till, dosan till höger i bild, kommer inte den byggas in i väggen? Får man det?
Endast DIY.Paul-Staffanstorp skrev:
En släkting som jobbar heltid som plattsättare och till störata delen satte plattorna i mitt nygjorda badrum fnös när jag ställde samma fråga innan skivning, sitter 30*60 plattor på väggen. Buktade ingenting som påverkade varken plattorna eller blandarfäste. Inga fogsprång eller andra konstigheter. Men visst du har med all säkerhet rätt.