A ArneTW skrev:
Det är du som har en extrem syn på arbete och vad som konstituerar en företagare...

Om ett träd har blåst över min grannes uppfart och jag knallar över med min motorsåg och hjälper honom.

Så får du nog vänta länge på att arbetsmiljöverket ska rycka ut.

Om du inte kan skilja på det har jag medlidande med dig och ditt läsande av regler och företag som du tycker gäller för privatpetsoner.

/ATW
Det är ju inte intresserat vad vi tycker utan vad Arbetsmiljöverket har för syn på det.
Om inget händer när man sågar då spelar det naturligtvis ingen roll vem som har rätt .
Det är ju om något händer det är viktigt.
Men så är det ju alltid med alla lagar och regler.
Och just sågning med motorsåg är av de farligast arbeten med handverktyg som finns. Men kör på du

P paralun skrev:
Hmmm? Jo kommer jag åkande som privatperson i min bil inkl på min lediga tid har inte Arbetsmiljöverket ett dugg med att göra om jag kapar ett träd med motorsåg som ligger i vägen så att jag kommer fram.
Ok.

• Gilla
paralun
  • Laddar…
K kortis skrev:
Det är ju inte intresserat vad vi tycker utan vad Arbetsmiljöverket har för syn på det.
Om inget händer när man sågar då spelar det naturligtvis ingen roll vem som har rätt .
Det är ju om något händer det är viktigt.
Men så är det ju alltid med alla lagar och regler.
Och just sågning med motorsåg är av de farligast arbeten med handverktyg som finns. Men kör på du
Nej, det som är intressant är vad som gäller för mig som privatperson när jag t.ex. hanterar min ved utanför min fastighet den dagen det prövas rättsligt och någon form av prejudikat skapas. Och det anges i många artiklar att det inte är fastställt utan det görs vissa antaganden.
Det man är till största delen överens om är att jag får kapa upp veden, men sedan olika tolkningar om jag får fälla.
Men vi har ältat detta nu i några år och olika trådar, men svaret finns inte och det har inte prövats rättsligt.
Om du läst alla inlägg bör du också noterat min länk till jakt och gallring där representant från Säker skog gör tolkning att jaktarrendator får utföra arbete med motorsåg på arrenderad mark med syfte att öppenhålla.
https://svenskjakt.se/nyhet/krav-pa-motorsagskorkort-vad-galler-for-jagaren/

Redigerat:
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
P
K kortis skrev:
Ingen vettig människa använder motorsåg utan att lära sig hur man gör och vilka risker det finns. Samt hur man minimerar riskerna.

Det är det som är det viktiga.

Att det finns arbetsmiljöregler är sekundärt. Dessa är till för att skydda en arbetsgivare från att behöva ta ansvar för skador som en en motorsågare som inte har koll på vad den gör ställer till med.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ingen vettig människa använder motorsåg utan att lära sig hur man gör och vilka risker det finns. Samt hur man minimerar riskerna.
Jo nu är det bevisligen för många som hanterar en motorsåg som privatperson och som inte läst manualen eller fått goda råd från kunnig på området. Men har inte med saken att göra och det har hänt flera gånger att jag fått kapa nedfallet träd när jag av någon anledning måste besöka en stuga på hösten/vintern.
Sen stöter man ganska ofta på likasinnade i Norrland som har motorsågen i bakluckan som extra säkerhet.

A AndersS skrev:
Nej, det som är intressant är vad som gäller för mig som privatperson när jag t.ex. hanterar min ved utanför min fastighet den dagen det prövas rättsligt och någon form av prejudikat skapas. Och det anges i många artiklar att det inte är fastställt utan det görs vissa antaganden.
Det man är till största delen överens om är att jag får kapa upp veden, men sedan olika tolkningar om jag får fälla.
Men vi har ältat detta nu i några år och olika trådar, men svaret finns inte och det har inte prövats rättsligt.
Om du läst alla inlägg bör du också noterat min länk till jakt och gallring där representant från Säker skog gör tolkning att jaktarrendator får utföra arbete med motorsåg på arrenderad mark med syfte att öppenhålla.
[länk]
Då kanske du noterat min länk till Arbetsmiljöverket så talar om att man får arbeta på egen mark med både trädfällning och vedsågning. Tills det finns en dom på det så är det det som gäller.
Vad jag vet finns det heller ingen dom på om du får koppla el själv och i vilken utsträckning. Gör du det?

R
Ni som påstår att arbetsmiljölagen gäller för privatpersoner kan ni visa något fall där Arbetsmiljöverket har fällt en privatperson och delat ut sanktionsavgift till denna person?
Det gäller all arbete såsom måla om huset hos sin vän ifrån stege, hjälpa en kompis sanera asbest, hjälpa grannen fälla ett träd med motorsåg mm..
Ni måste förstå ordet arbete som används mellan arbetstagare och arbetsgivare finns inte detta förhållande så gäller inte arbetsmiljöreglerna..

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:

Det är det som är det viktiga.

Att det finns arbetsmiljöregler är sekundärt. Dessa är till för att skydda en arbetsgivare från att behöva ta ansvar för skador som en en motorsågare som inte har koll på vad den gör ställer till med.
Jag som trodde att Arbetsmiljöverket var till för att skydda de som arbetar, alltså arbetsmilön, kort sagt se till att företag följer arbetsmiljölagen.
Fast jag är faktiskt stensäkert på att så är fallet

R
K kortis skrev:
Då kanske du noterat min länk till Arbetsmiljöverket så talar om att man får arbeta på egen mark med både trädfällning och vedsågning. Tills det finns en dom på det så är det det som gäller.
Vad jag vet finns det heller ingen dom på om du får koppla el själv och i vilken utsträckning. Gör du det?
Men när det kommer till elinstallationer så finns det en lag som reglerar det, men det finns det inte för motorsågsanvändande för privatpersoner, stor skillnad…

Om du upptäcker olagligt elinstallationsarbete ska du göra en polisanmälan för brott mot Elsäkerhetslagen (2016:732).

https://www.elsakerhetsverket.se/ko...an/polisanmal-olagligt-elinstallationsarbete/

R
K kortis skrev:
Jag som trodde att Arbetsmiljöverket var till för att skydda de som arbetar, alltså arbetsmilön, kort sagt se till att företag följer arbetsmiljölagen.
Helt rätt den är till för att skydda arbetstagarna och säkerhetsställa en skälig arbetsmiljö..

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Jo men som privatperson går du inte under arbetsmiljölagen.
Sen finns det mycket läsvärt bland deras material som även privatpersoner kan ha nytta av.
Exempel om asbest....

https://www.av.se/

R Rejäl skrev:
Ni som påstår att arbetsmiljölagen gäller för privatpersoner kan ni visa något fall där Arbetsmiljöverket har fällt en privatperson och delat ut sanktionsavgift till denna person?
Det gäller all arbete såsom måla om huset hos sin vän ifrån stege, hjälpa en kompis sanera asbest, hjälpa grannen fälla ett träd med motorsåg mm..
Ni måste förstå ordet arbete som används mellan arbetstagare och arbetsgivare finns inte detta förhållande så gäller inte arbetsmiljöreglerna..
Det är precis det jag skriver att det behöver prövas om en privat fastighetsägare faller inom ramen för Arbetsmiljöverkets regelverk!!
Jag förstår det alldeles utmärkt då jag haft arbetsmiljöansvar och även fått genomgå utbildning med godkänd certifiering. Där ingick bl.a. tolkning, tolkningsföreträde och till slut rättslig prövning.

R Rejäl skrev:
För det första så behövs inget penselkörkort.
Men om du tar med dig din skylift över till grannen och arbetar där med pensel måste du ha körkort för då räknas du som arbetsgivare, visserligen åt dig själv men ändå. Och då gäller arbetsmiljölagen.
Om du däremot hyr en skylift och arbetar på ditt eget hus gör du det som privatperson.

R
A AndersS skrev:
Det är precis det jag skriver att det behöver prövas om en privat fastighetsägare faller inom ramen för Arbetsmiljöverkets regelverk!!
Jag förstår det alldeles utmärkt då jag haft arbetsmiljöansvar och även fått genomgå utbildning med godkänd certifiering.
Nej det finns inte en domstol som kommer att öppna pandoras ask och säga att privatpersoner ska omfattas av arbetsmiljölagarna då är det slut med all form av hemarbete.. helt enkelt orimligt..

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.