R
Då är jag ganska säker på att din tolkning är fel och långt ifrån vad som avses med att arbeta för någon som vi nu har rett ut i tråden..
Börja o läs in ordentligt..
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Jag har oxå tolkat Arbetsmiljöverkets skrifter på det sättet.
Det räknas som att du yrkesutövar så fort du inte arbetar på egen mark och då måste du ha körkort.
Jag vägrar att såga åt någon annan för jag har inte körkortet och fäller inga stora träd på min mark heller.
Gäller det motorsåg specifikt lr all form av arbete som inte sker på egen mark?

Kan inte se att Arbetsmiljöverket omtalar motorsågar explicit…??
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
vid ev olycka ansvarar man för allt som kan hända
Ja vem skulle annars ansvara? Förstår inte vad du menar.
 
Z Zodde skrev:
Gäller det motorsåg specifikt lr all form av arbete som inte sker på egen mark?

Kan inte se att Arbetsmiljöverket omtalar motorsågar explicit…??
Från och med den 1 januari 2015 ska den som arbetar med motorsåg ha godkänts i ett teoretiskt och ett praktiskt prov. Det ska också finnas dokumentation som styrker detta.
Om man arbetar på annans mark så räknas man som egenföretagare även om man inte tar ut ersättning.
https://www.av.se/globalassets/file...umenterade-kunskaper-om-motorsagar-adi689.pdf
Det här är min och mångas tolkning som använder motorsåg frekvent.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Ja vem skulle annars ansvara? Förstår inte vad du menar.
Var väl kanske felformulerat.
Skulle nog skrivit att rakt av att det är förbjudet att såga åt någon annan än sig själv med motorsåg och åt någon annan räknas allt utanför egen mark.
https://www.av.se/globalassets/file...umenterade-kunskaper-om-motorsagar-adi689.pdf
Du måste har erforderlig utbildning
Det Är min och mångas tolkning som sågar frekvent.
 
K kortis skrev:
Skulle nog skrivit att rakt av att det är förbjudet
Vad händer om någon bryter mot det förbudet och var finns detta dokumenterat?
 
K kortis skrev:
Var väl kanske felformulerat.
Skulle nog skrivit att rakt av att det är förbjudet att såga åt någon annan än sig själv med motorsåg och åt någon annan räknas allt utanför egen mark.
[länk]
Du måste har erforderlig utbildning
Det Är min och mångas tolkning som sågar frekvent.
Det där texten är ju inte riktad till privatpersoner...

Du kanske vill läsa in dig på "heta arbeten" när du vill valla skidorna också.

Är alltid imponerad av viljan att följa teoretiska tolkningar som en del besitter.

När man läste dokumentets info om hjälpmedel/vinschar så blir man fundersam om de som skrivit har någon kunskap.

Undrar om trädet ligger över vägen gortfarande?

/ATW
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Undrar om trädet ligger över vägen gortfarande?

/ATW
Jo det undrar även jag och jag har som privatperson min självklara rättighet att ha en motorsåg i bakluckan på bilen och snabbt få bort hinder där jag ska fram. Sen för klenare träd räcker det ofta med en tigersåg.
Vad är det för fel idag med folk?
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Det där texten är ju inte riktad till privatpersoner...

Du kanske vill läsa in dig på "heta arbeten" när du vill valla skidorna också.

Är alltid imponerad av viljan att följa teoretiska tolkningar som en del besitter.

När man läste dokumentets info om hjälpmedel/vinschar så blir man fundersam om de som skrivit har någon kunskap.

Undrar om trädet ligger över vägen gortfarande?

/ATW
Som jag tolkar det att om du arbetar åt någon annan så är du per automatik att betrakta som företagare.
Heta arbeten har jag gått kurs på för typ 30år sedan så ngt ringrostig. Jag tyckte då att det var klara gränsen vad man dick och inte fick.
Sedan kan man ju argumentera i absurdum det är inte svårt.
Vill du ha ett absolut rätt svar så får du väl ringa Arbetsmiljöverket för det ligger iaf under dom.
De som sågar mycket som privatperson på egen mark och inte har körkort för inga jobb åt andra om de är seriösa det ör min erfarenhet.
 
P paralun skrev:
Jo det undrar även jag och jag har som privatperson min självklara rättighet att ha en motorsåg i bakluckan på bilen och snabbt få bort hinder där jag ska fram. Sen för klenare träd räcker det ofta med en tigersåg.
Vad är det för fel idag med folk?
Det är ju faktiskt inte intressant vad du tycker utan vad som gäller, ring Arbetsmiljöverket.
Att sågen ligger i bak på bilen på landet när det är vinter är väl en självklarhet men man ska ha konsekvenserna klart för sig.
 
K kortis skrev:
Som jag tolkar det att om du arbetar åt någon annan så är du per automatik att betrakta som företagare.
Heta arbeten har jag gått kurs på för typ 30år sedan så ngt ringrostig. Jag tyckte då att det var klara gränsen vad man dick och inte fick.
Sedan kan man ju argumentera i absurdum det är inte svårt.
Vill du ha ett absolut rätt svar så får du väl ringa Arbetsmiljöverket för det ligger iaf under dom.
De som sågar mycket som privatperson på egen mark och inte har körkort för inga jobb åt andra om de är seriösa det ör min erfarenhet.
Det är du som har en extrem syn på arbete och vad som konstituerar en företagare...

Om ett träd har blåst över min grannes uppfart och jag knallar över med min motorsåg och hjälper honom.

Så får du nog vänta länge på att arbetsmiljöverket ska rycka ut.

Om du inte kan skilja på det har jag medlidande med dig och ditt läsande av regler och företag som du tycker gäller för privatpetsoner.

/ATW
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
De som sågar mycket som privatperson på egen mark och inte har körkort för inga jobb åt andra om de är seriösa det ör min erfarenhet.
Hur menar du?
Den privatperson som använder motorsåg på sin egen mark omfattas ju inte alls av några krav på utbildning.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K kortis skrev:
Det är ju faktiskt inte intressant vad du tycker utan vad som gäller, ring Arbetsmiljöverket.
Att sågen ligger i bak på bilen på landet när det är vinter är väl en självklarhet men man ska ha konsekvenserna klart för sig.
Hmmm? Jo kommer jag åkande som privatperson i min bil inkl på min lediga tid har inte Arbetsmiljöverket ett dugg med att göra om jag kapar ett träd med motorsåg som ligger i vägen så att jag kommer fram.
 
  • Gilla
frasen_36 och 5 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Hmmm? Jo kommer jag åkande som privatperson i min bil inkl på min lediga tid har inte Arbetsmiljöverket ett dugg med att göra om jag kapar ett träd med motorsåg som ligger i vägen så att jag kommer fram.
Nä, knappast markägaren eller väghållaren heller, såga av trädet så du kommer fram!
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
men man ska ha konsekvenserna klart för sig.
Vad menar du då är konsekvenserna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.