15 629 läst · 76 svar
16k läst
76 svar
Fälla träd - borde man ta till vara på en ek?
Diameter på ek brukar avgöra om man får ta ner trädet. Synd på en så otroligt vacker ek, men men…H Heor1985 skrev:
Placering kräver sektionsfällning av klättrande arborister. Så frågan är hur långa längder du kan få ut. Räkna också med att bortforsling kostar en bra slant (ej RUT på det). Det ser ut som att trädet står längst ner i en slänt. Ska allt upp på gatan? Eller kan det tas från baksidan? Det kan bli ett stort jobb.
Kubbar blir svintunga, så vinsch eller motorkärra är nog inte dumt om du ska flytta in i ett förråd.
Hej, jag förstår att det kan kännas lockande att ta ner en stor ek. Innan du gör det skulle du kunna fundera över alternativet att beskara det istället. Ekar tål hård beskärning, och det du upplever som att eken mår dåligt kan mycket väl vara en mal som endast går på ek, och som varierar i antal i ca 10-års cykler.
Ett sånt fint exemplar som står solo och verkligen syns ska man vara rädd om.
Ett sånt fint exemplar som står solo och verkligen syns ska man vara rädd om.
Det gör inget om den är rutten inuti. Jag har gjort något liknande det här av en jättestor gammal björkstam, ca 80 cm i diameter och 40 cm hög, fast min har inga extra ben, stammen går ner till golvet . Sedan är det bortmejslat inifrån så att den bara är ca 2 cm tjock. Ändå rätt tung. Innan jag gjorde något av den hade den stått ca 40 år och torkat i ett kallförråd hos mina föräldrar.Plätt Fia skrev:
Om du sågar några bitar och torkar kan du göra fina skärbrädor och annat kul. Men enklast stt sälja veden på blocket?H Heor1985 skrev:
Jag har själv varit i sama sits och eldade med det nedtagna trädet. Året därpå påpekade sotaren att det var rikligt med tjära i skorstenen och avrådde från att elda med ek.H Heor1985 skrev:
Hur länge hade du torkat ekveden? Till skillnad från de flesta trädsorter bör ekved torkas 2 säsonger för att bli tillräckligt torr för eldning..J Jander55 skrev:
Lite oklart. Trädet var fällt sedan tidigare och låg ute i längder som jag sågade upp för eldning. Tror inte att jag torkade det uppsågade innan eldning så du kan ha rätt i att längre torktid kanske hade hjälpt att undvika tjärbildning.
Ek bör kapas, klyvas och förvaras luftigt under tak i åtminstånde 2 vårar innan man eldar med den.J Jander55 skrev:
Vad är optimala förhållanden att få ut tjära ur ek menar du?J Jander55 skrev:
Min upplevelse av att elda med ek (uppblandat med lättare träslag) är att det brinner inte mer intensivt , det brinner däremot en längre stund .J Jander55 skrev:
Asp brinner intensivt / fort och ger antagligen högre rökgastemperatur vilket borde motverka tjärbildning i skorstenen .
En blandning av olika träslag borde bli optimalt .
Redigerat: