5
Behöver du tillstånd för att ta ner eken?

• Gilla
Heor1985
  • Laddar…
Grenar i snusdosestorlek kan du kapa upp i puckar, torka 2år och sälja som rökved.

• Gilla
Leif Larson och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
5 50thomas skrev:
Ekträd är ej fridlysta .

• Gilla
Tomlub och 1 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Ekträd är ej fridlysta .
Det finns detaljplanerade områden, där det krävs marklov att ta ned träd.

• Gilla
jocke31 och 5 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
som trädet är placerat så skulle jag ta in arborist-firma för jobbet, skit kan alltid hända när man fäller träd nära byggnader och går annan väg än den tänkta trots att man försöker styra med rep och annat...

en vindpust just precis när trädet börja fällas kan ge helt annan resultat än den tänkta fällriktningen...
Ja det är ett klurigt läge! Jag har skickat till ett par företag och bett om offert. Ska inte enbart gå på pris. Tips på entreprenör?

H Heor1985 skrev:
Ja det är ett klurigt läge! Jag har skickat till ett par företag och bett om offert. Ska inte enbart gå på pris. Tips på entreprenör?
Om det är i norra Storstockholm rekommenderar jag Djupeskog trädfällning som utgår från Norrtälje: https://www.djupeskog.se/

Eftersom du har eldstäder tycker jag att du ska lägga tiden på att göra ved av alltihop. Det är ju även en kostnad att låta någon frakta bort trädet och plats för att bygga ett litet vedskjul verkar du ju ha.

5 50thomas skrev:
Tack! Nej, inte som jag förstår det i alla fall. Trädfällning är inte lovpliktigt i detaljplanen. Det har jag dubbelkollat med kommunen. Förr var man väl också tvungen att be kungen om lov att få ta ner ek men tror inte det är aktuellt längre. Men kanske ska kolla med kommunen en vända till om det är något speciellt som gäller för ek.

• Gilla
och en till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Om det är i norra Storstockholm rekommenderar jag Djupeskog trädfällning som utgår från Norrtälje: [länk]

Eftersom du har eldstäder tycker jag att du ska lägga tiden på att göra ved av alltihop. Det är ju även en kostnad att låta någon frakta bort trädet och plats för att bygga ett litet vedskjul verkar du ju ha.
Tack för tips! Ja jag har lite förvaringsmöjligheter som jag byggde sist vi tog ner ett träd men får nog bygga avsevärt mer inför denna. Sist tog vi ner en kastanj. Den brann inte särskilt bra. Men ek verkar brinna bättre har jag lärt mig idag.

nino nino skrev:
Grenar i snusdosestorlek kan du kapa upp i puckar, torka 2år och sälja som rökved.
Kul! Tack!

Karrock
Ett tips som jag inte har sett i tråden är att ta ett par korta stockar till svampodling. finns flera sorter, tex shiitake som trivs på ek. Man borrar in träpluggar med mycel i färska stockar, lägger skuggigt, vattnar lite och väntar ett eller ett par år innan svamp börjar dyka upp.

Det räcker med huggkubbestorlek för detta. Går att googla ställen att köpa, tror det hette Ecofungi som jag köpte från, och har fått shiitake på.

• Gilla
Erik_91 och 2 till
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Ett tips som jag inte har sett i tråden är att ta ett par korta stockar till svampodling. finns flera sorter, tex shiitake som trivs på ek. Man borrar in träpluggar med mycel i färska stockar, lägger skuggigt, vattnar lite och väntar ett eller ett par år innan svamp börjar dyka upp.

Det räcker med huggkubbestorlek för detta. Går att googla ställen att köpa, tror det hette Ecofungi som jag köpte från, och har fått shiitake på. kul! 🙂
Karrock Karrock skrev:

Det räcker med huggkubbestorlek för detta. Går att googla ställen att köpa, tror det hette Ecofungi som jag köpte från, och har fått shiitake på.
Det var ju också ett kul tips! 🙂

• Gilla
Pappyros
  • Laddar…
Trädfällning24,hade dom att fälla några herrejösses granar. Kom 4 engelsmän och ett härligt jobb gjorde dom + kapadeknubbar för ved.Hel dag ca 6500 kr, med rut.
Hade Jackssons trädvård som tog ner 2 st Askar ca 30 meter höga, snacka om ekorrar. Inte en flisa på grannens gäststuga 4meter från. Då var det stadiga bitar som var ca 40 cm och 5 meter långa som kom ner. Arboritster hissar ner om det är ont om plats att fälla direkt.

• Gilla
Heor1985
  • Laddar…
Hellre fria än fälla, som man säger i rättsväsendet. Varför vill ni ta bort trädet?

Undrar bara av ren nyfikenhet. Lägger ingen värdering i det. Ditt träd, du gör som du vill!

• Gilla
widheg och 1 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Ta en firma som tar ned eken och kapar upp den i 70cm bitar som du kan sälja som huggkubbar.
Du borde tjäna på affären :)
Möjligt att du skämtar ;)

Om inte så är jag tveksam till att det finns någon marknad för huggkubbar då de allra flesta som använder huggkubbar lär kunna göra en egen och knappast skulle betala för en.

• Gilla
Owhl
  • Laddar…
Tomture61
L lbgu skrev:
Möjligt att du skämtar ;)

Om inte så är jag tveksam till att det finns någon marknad för huggkubbar då de allra flesta som använder huggkubbar lär kunna göra en egen och knappast skulle betala för en.
Där har du fel , har fällt träd på min egen tomt , 90 % Asp . Önskar mig en huggkubbe i ek . Klyver ved med klyvyxa .

• Gilla
Sommartorparn och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.