Keiller Keiller skrev:
För att få ett hum om vad det kostar så kan jag berätta vad jag betalade nu i april. Den firma som tog ner mina ca 15 meter höga björkar klättrade upp och sektionsfällde med motorsåg. De kapade även upp det mesta i 30 cm längd. Cirka fyra timmars jobb för tre personer. Jag betalade 3.250:-, efter ROT-avdrag men då behöll jag all ved och tog hand om allt ris.

Bor du i eller runt Örebro län kan jag ge dig uppgifter om vilken arborist jag anlitade.
Det låter överkomligt. Tyvärr är det inte i närheten av Örebro utan i Dalsland
 
  • Gilla
Bm620
  • Laddar…
Om det går att komma fram med skylift så finns det de som kapar i sektioner från korgen och det brukar inte ta lång tid.

När vi tog bort två 30 metersgranar från huset, tre "mindre" (ca 15 meter höga, men väldigt klena) lövträd från uthuset och markfällde en gran så gick det på ca 4600 kr utan ROT (försäkringsbolaget stod för kostnaden eftersom det var stormfällda träd) och det tog dem totalt 3,5 timme. Sen tog vi hand om att röja allt ris själva som vi fick ett åkeri med flisbil att hämta gratis (de säljer det till värmeverket) och sen tog vi hand om all ved.
Skylift med förare: 2000 kr
Sågning 3,5 timme: 1925 kr
Maskin (Avant för att lyfta ner stocken från takfoten): 700 kr
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
H hjulia skrev:
Om det går att komma fram med skylift så finns det de som kapar i sektioner från korgen och det brukar inte ta lång tid.

När vi tog bort två 30 metersgranar från huset, tre "mindre" (ca 15 meter höga,
men väldigt klena) lövträd från uthuset och markfällde en gran så gick det på 4600 kr utan ROT och det tog dem totalt 3,5 timme. Sen tog vi hand om att röja allt ris själva som vi fick ett åkeri med flisbil att hämta gratis (de säljer det till värmeverket) och sen tog vi hand om all ved.
Skylift med förare: 2000 kr
Sågning 3,5 timme: 1925 kr
Maskin (Avant för att lyfta ner stocken från takfoten): 700 kr
Oj det var ett bra pris. Var det i närheten av Dalsland?
 
L LinaOlsson skrev:
Oj det var ett bra pris. Var det i närheten av Dalsland?
Ja, jag har haft tur att få tag på riktigt bra trädfällare och hantverkare som jag håller hårt i. Han som även fäller från lift är släkt med grannen så när han markfäller 30 metersgranar åt oss tar han det alltid i samband när han hälsar på sin släkting och vägrar fakturera för det fast att jag ber honom om det. Den andra har jag fått kontakt med via honom och han är läskigt säker med sågen och pålitlig även han. Vad jag har förstått så betalar jag enligt samma taxa som deras övriga kunder för de jobb där jag får faktura så de är inte dyra även om man inte känner dem :)

Tyvärr inte, mellersta Uppland
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
L LinaOlsson skrev:
Nu har jag frågat flera arborister och trädfällare så får vi se. Undrar om de vill sälja virket/veden sen?
Det finns inget värde i dina granar.
 
A Alexn72 skrev:
Det finns inget värde i dina granar.
Det finns ett litet värde i och med att det är billigare att bli av med en container trä än en container med t.ex.eternitplattor.
 
  • Gilla
LinaOlsson
  • Laddar…
Det kommer med all sannolikhet att kosta extra om de ska ta med sig det som fällts. Förmodligen billigare om du ber dem kapa upp till "ved-längd" som du själv sedan kan klyva och elda om du har de möjligheterna, eller skänka bort mot avhämtning. Sen återstår förstås att bli av med riset, men det kan du lösa genom några vändor med släp till ÅVC (missa inte att säkra riset med lastnät på väg dit :))
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Det finns ett litet värde i och med att det är billigare att bli av med en container trä än en container med t.ex.eternitplattor.
Nej det finns inget värde i de virket om du inte ska ta hand om det själv.
Du kan inte sälja fem och få pengar. Du får hur du än gör betala för att bli av med dem. Så att " sälja" virket är lika meningsfullt som att sälja en skrapad trisslott utan vinst.
 
  • Gilla
LinaOlsson
  • Laddar…
Som ved går det definitivt att bli av med det utan kostnad. Eventuellt även få någon krona.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Jag hade en gubbe här som tog några träd, han gjorde det gratis mot att han fick veden. Jag hjälpte honom köra iväg dem till honom med släpet.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Som ved går det definitivt att bli av med det utan kostnad. Eventuellt även få någon krona.
Ja om den är kluven i användbar storlek annars brukar man inte få något.
 
  • Gilla
LinaOlsson
  • Laddar…
Om du funderar på att ta hand om riset själv så tänk en gång till hur mycket grenar det är på stora granar...
Jag tror jag körde 10 vändor till trädgårdstippen med ris från min enda gran i halva din storlek trots fula lass på mitt släp!
(Var iofs en ädelgran med kraftiga grenar)
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Helt rätt. Enkelt att fälla ett träd
Ingenjören Ingenjören skrev:
Om du funderar på att ta hand om riset själv så tänk en gång till hur mycket grenar det är på stora granar...
Precis. Det dyra är inte att fälla utan att ta hand om ris och stam.
Kan man tänka sig att lägga allt jobb det innebär att ta hand om det så är fällning inte så dyrt även om det är sektionsfällning.
 
  • Gilla
LinaOlsson och 1 till
  • Laddar…
Fällde nyligen 6st 25-30m höga granar och det blev 2,5st 40m3 container, så man ska vara med på att det tar stor volym med granris.
Pris är svårt att sia om, beror på hur lättåtkomligt det är. Men 12-15 inkl RUT-avdrag, bortforslat och klart. Då är lift och containrar runt 5-6000 av den kostnaden.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Betalade 14.500kr för fällning och bortforsling av 5 stora tallar. I fakturan va det specificerat 9.000kr för fällningen och 5.500kr för bortforsling.

MVH

Daggen
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.