Sven Hallberg Sven Hallberg skrev:
Har själv tagit hjälp av arborist. Kontakta någon seriös och be om offert. Bor du i norra Uppland kan jag ge tips på ett i mitt tycke mycket rekommendabelt företag.
Är i Dalsland så det är långt bort.
 
L LinaOlsson skrev:
Hej. Har sex stycken jättegranar som behövs tas ner. De går inte att fälla åt något håll. Endera plockas ned bit för bit eller med en skogsmaskin. Någon som vet vad det kostar?
Det beror på vem som anlitas. Vi hade en jättegran o den tog "Victor" ner för 1500: inkl bortkörning. Han är en ung man i sina bästa år, nybliven egen företagare och synnerligen välorganiserad.
Man kapar alla grenar nerifrån, klättrande uppåt med stolpskor. När granen reducerats till flaggstångsstadiet kapas den bit för bit uppifrån till stubbstadiet inträder. För att få bort en stubbe >60cm diameter kostade det oss stuppfräsning för 1000:- Flera stubbar blir billigare per styck då utryckningspriset fördelas på flera. Problemet som kvarstår är en väldig massa granspån som möjligen bidrar till ett lågt Ph som kanske bäst passar för rhododendron, om man inte kalkar med krossad kalk förstås.
Bitarna från trädet måste kapas med motorsåg till bärbara stumpar för att kunna transporteras bort på ett släp. Ev hyra för detta tillkom med ett par hundra för vår gran (två lass).

Victor fick låna vår skottkärra och jag bidrog med städarbete allteftersom och med ett glas kall saft :0)
Vilka olika odlingsmiljöer som kan uppstå efter granen är nog utanför min kompetens, dock så det får man kolla upp.
 
  • Gilla
LinaOlsson
  • Laddar…
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
M. Svensson M. Svensson skrev:
Kolla med nån på GS facket. De vet vilka seriösa skogsarbetare so finns i området.

[länk]
De ska jag kolla med. Vill absolut ha seriösa.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Be om offert från en arborist/trädfällare. Du kan även använda ROT-avdrag för såna här jobb.
Jag hade nyss hemma en firma som fällde ett par jättebjörkar.
vitsigt med ROT-avdrag!
 
  • Gilla
  • Haha
Nicro och 2 till
  • Laddar…
L LinaOlsson skrev:
Hej. Har sex stycken jättegranar som behövs tas ner. De går inte att fälla åt något håll. Endera plockas ned bit för bit eller med en skogsmaskin. Någon som vet vad det kostar?
Betalade 17.500 för tre granar. Då togs riset bort, men stammarna behöll vi. Vi fick RUT-avdrag, inte ROT
 
  • Gilla
LinaOlsson
  • Laddar…
Vi tog ner två lärkar på 25 meter vardera, som hade vart döda i minst 10 år och som stod inom fallavstånd till bostadshuset.

Så fällning, kapning av stam i 30cm bredder, kvistning och stubbfräsning betalde vi 4500kr efter rut. All material tog vi själva reda på.
 
  • Gilla
LinaOlsson
  • Laddar…
Tomas Nilsson Tomas Nilsson skrev:
Betalade 17.500 för tre granar. Då togs riset bort, men stammarna behöll vi. Vi fick RUT-avdrag, inte ROT
Då ska jag kolla RUT
 
L LinaOlsson skrev:
Då ska jag kolla RUT

Det är Rut-avdrag som gäller för trädfällning vilket är 50% på arbetskostnaden för trädfällning, städning på tomten, stubbfräsning etc. Den gäller alltså inte för skylift, om dom kör riset till tippen eller andra resor och kostnader. Endast arbetet på tomten.
 
  • Gilla
Eribe och 1 till
  • Laddar…
MrJay
Kolla så att trädfällningsfirman tar med sig träden och riset, på så vis blir det mycket billigare då de vanligen säljer det eller använder i något syfte. Därför kunde vi bli av med en mindre skog för lite över 4000kr inkl. moms, ingen ROT/RUT/whatever. Arbetet gjordes av ett seriöst bolag som varit över 30 år i branschen. Jag vet inte hur det ser ut i din län men kolla med flera aktörer då priserna verkar variera REJÄLT när man läser alla dessa inlägg. Lycka till!
 
M Modig skrev:
Det kommer med all sannolikhet att kosta extra om de ska ta med sig det som fällts. Förmodligen billigare om du ber dem kapa upp till "ved-längd" som du själv sedan kan klyva och elda om du har de möjligheterna, eller skänka bort mot avhämtning. Sen återstår förstås att bli av med riset, men det kan du lösa genom några vändor med släp till ÅVC (missa inte att säkra riset med lastnät på väg dit :))
Några vändor med släp? Om du inte har ett väldigt stort släp och/eller nära till ÅVC så skulle jag säga att det blir väldigt många vändor till tippen med 6 fullstora granar... 10 ggr räcker nog inte!
 
  • Gilla
Modig och 1 till
  • Laddar…
M mackan_kal skrev:
Det är Rut-avdrag som gäller för trädfällning vilket är 50% på arbetskostnaden för trädfällning, städning på tomten, stubbfräsning etc. Den gäller alltså inte för skylift, om dom kör riset till tippen eller andra resor och kostnader. Endast arbetet på tomten.
Låter bra
 
L LinaOlsson skrev:
Låter bra
Arborister 2 stycken inklusive flismaskin och nedtagning av 1 gran 22 meter, en lärk 23 meter, en trippelcypress 11 meter, en död lönn tidigare nedkapad till 8 meter, tre aspar 12 meter och en lönn 14 meter.
Allt sektionsnedsågat från toppen och nedåt.
Stammar uppkapade i 30centimeters kubbar för brasved allt övrigt uppflisat.
Totalt pris före RUT 18 125:- efter RUT 9 688:-
 
  • Gilla
LinaOlsson
  • Laddar…
G GeorgeB skrev:
Arborister 2 stycken inklusive flismaskin och nedtagning av 1 gran 22 meter, en lärk 23 meter, en trippelcypress 11 meter, en död lönn tidigare nedkapad till 8 meter, tre aspar 12 meter och en lönn 14 meter.
Allt sektionsnedsågat från toppen och nedåt.
Stammar uppkapade i 30centimeters kubbar för brasved allt övrigt uppflisat.
Totalt pris före RUT 18 125:- efter RUT 9 688:-
Låter helt ok. Det var inte i närheten av Dalsland?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.