Hej. Har sex stycken jättegranar som behövs tas ner. De går inte att fälla åt något håll. Endera plockas ned bit för bit eller med en skogsmaskin. Någon som vet vad det kostar?

• Sex stora granar intill ett hus, svåra att fälla på grund av begränsat utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Be en arborist eller tre om offert så får du veta på öret :) Här kommer du bara få gissningar.

• Gilla
Senior och 6 till
  • Laddar…
Du måste först bestämma dig vad du vill ha, bara fällning eller även uppkapning och bortforsling?

Vill ha bort dem

Be om offert från en arborist/trädfällare. Du kan även använda ROT-avdrag för såna här jobb.
Jag hade nyss hemma en firma som fällde ett par jättebjörkar.

• Gilla
Tamazin och 4 till
  • Laddar…
Alla utom möjligen den högra ser det ut som att man kan fälla mot kameran.

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Be om offert från en arborist/trädfällare. Du kan även använda ROT-avdrag för såna här jobb.
Jag hade nyss hemma en firma som fällde ett par jättebjörkar.
Vad bra. Då ska jag fråga om rotavdrag.

D Daniel 109 skrev:
Alla utom möjligen den högra ser det ut som att man kan fälla mot kameran.
Finns lite äppelträd där som jag helst vill ha kvar. Så om det går vill jag helst ha kvar dem.

D Daniel_M_ skrev:
Be en arborist eller tre om offert så får du veta på öret :) Här kommer du bara få gissningar.
Nu har jag frågat flera arborister och trädfällare så får vi se. Undrar om de vill sälja virket/veden sen?

Det är så mycket grenar på granarna så de kan nog bara bli massaved. När de är så få kommer det kosta mer att frakta bort än massaveden är värd.
Billigast blir nog om trädfällaren har en rejäl flismaskin och gör en hög flis du kan täcka rabatter med.

• Gilla
Tamazin och 2 till
  • Laddar…
Har frågat nyligen och han ville ha 8000 för en enstaka fullvuxen gran/tall. Han tog ner det med kranförsedd dumperlastbil och forslade bort på en gång. Kranen hade gripklor och motorsåg, yfte ner ett par meter åt gången

• Gilla
JA”Snabbe” och 1 till
  • Laddar…
T tgr_se skrev:
Det är så mycket grenar på granarna så de kan nog bara bli massaved. När de är så få kommer det kosta mer att frakta bort än massaveden är värd.
Billigast blir nog om trädfällaren har en rejäl flismaskin och gör en hög flis du kan täcka rabatter med.
Så blir det lite strö till dass också

• Haha
yonna
  • Laddar…
S Stingray468 skrev:
Har frågat nyligen och han ville ha 8000 för en enstaka fullvuxen gran/tall. Han tog ner det med kranförsedd dumperlastbil och forslade bort på en gång. Kranen hade gripklor och motorsåg, yfte ner ett par meter åt gången
Oj. Hoppas det inte blir 6x8000. Kan tänka mig att de tar en del för att få dit maskinen. Nu kan den ju ta flera på en gång.

L LinaOlsson skrev:
Oj. Hoppas det inte blir 6x8000. Kan tänka mig att de tar en del för att få dit maskinen. Nu kan den ju ta flera på en gång.
För att få ett hum om vad det kostar så kan jag berätta vad jag betalade nu i april. Den firma som tog ner mina ca 15 meter höga björkar klättrade upp och sektionsfällde med motorsåg. De kapade även upp det mesta i 30 cm längd. Cirka fyra timmars jobb för tre personer. Jag betalade 3.250:-, efter ROT-avdrag men då behöll jag all ved och tog hand om allt ris.

Bor du i eller runt Örebro län kan jag ge dig uppgifter om vilken arborist jag anlitade.

• Gilla
Tamazin och 3 till
  • Laddar…
L LinaOlsson skrev:
Vill ha bort dem
En gissning, ca10tkr +- någon tusenlapp. För alla träd, du kan spara pengar på att kapa själv och behålla eller ge bort veden.

Redigerat:
  • Gilla
LinaOlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.