Claes Sörmland
J Jonny Holmström skrev:
Jag hsr en fråga.
Kan det vara en fördel för entreprenören att inte vara certifierad enligt BKR,GVK eller Säker Vatten?

Jag menar att då kan entreprenören förklara sitt handlande med att hen inte kände till det egna ansvaret för sina utförda arbeten.
Knappast, en yrkesman förväntas ha fackkunskap inom sitt område vare sig det företaget är medlem i en branschorganisation eller inte.

Men nu har ju inte entreprenören gjort några arbeten på avloppsledningarna och därmed finns heller inget ansvar där. Om nu inte beställaren aktiebolaget kan visa att avtalet med entreprenörens omfattade också arbete på avloppsledningarna. Då har ju inte entreprenören utfört avtalat arbete och står med skägget i brevlådan.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Knappast, en yrkesman förväntas ha fackkunskap inom sitt område vare sig det företaget är medlem i en branschorganisation eller inte.

Men nu har ju inte entreprenören gjort några arbeten på avloppsledningarna och därmed finns heller inget ansvar där. Om nu inte beställaren aktiebolaget kan visa att avtalet med entreprenörens omfattade också arbete på avloppsledningarna. Då har ju inte entreprenören utfört avtalat arbete och står med skägget i brevlådan.
Vad väger du in i begreppet yrkesman, mer än att yrkesmannen försöker få någon att betala för det arbete som hen utför?
 
Claes Sörmland
Jag tänker att den som säljer en tjänst inom ett område genom detta handlande implicit har utfäst att företaget kan utföra tjänsten fackmässigt.
 
D Dilato skrev:
Varför väljer TS att bara berätta valda delar och undanhålla annan information?
Exakt, ser sånt här så ofta här på Byggahus. Är som att läsa en deckare som portionerar ut informationen, och tillslut kan man lista ut att det var att huvudpersonen som var mördaren!
 
  • Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.