4 748 läst · 90 svar
5k läst
90 svar
Facit 2023: Över 100 000 nya solcellsanläggningar
Ja, man borde lägga ett tak på skatten. Tex 100% av elpriset.M merbanan skrev:Kalkylen för solceller/batterier ska hålla med enbart egenförbrukningen. Gör den det är det en lönsam investering.
Sen en sak som nämnts som lösningen på variabel produktion är att ha ett smart elnät. Huruvida det faktiskt fungerar låter jag vara osagt men ingen har mig veterligen nämnt något om smart skattesats. Energiskatten är densamma även fast elpriset varierar. Om man nu ska använda priset för att reglera med så varför inte också skatten?
Va? Du förbrukar normalt aldrig kapitalet på börsen - det är tillgängligt, och överskottet är i stort sett obefintligt från solpanelerna - speciellt när subventionen är borta.Excel skrev:
Nej exakt.Nissens skrev:
Anläggningen belånas på villalånet för 6300kr och från staten får jag 6000kr varje år. Därutöver minskas driftskostnaden med minst 10000kr per år.
Kan inte se den kalkylen inte gå ihop jämfört med all göra ingenting.
Dessutom kommer elöverföring och energiskatter troligtvis öka över tid.
Redigerat:
Som sagt, det är en tidsfråga innan subventioneringen försvinner, då spricker hela kalkylen.Excel skrev:
För oss med välisolerat hus och bra värmesystem och kanske 11 000 kWh i förbrukning per år går det knappt ihop öht.
Alldeles för långa återbetalningstider, och för stora risker helt enkelt.
Har du källa på när subventionen försvinner?Nissens skrev:
Har själv bergvärme och producerar 13.000kWh förbrukar 10.000 kWh. Inga kostnader alls mars-september, bara pengar in.
Finns inget slutdatum på 60-öringen, men då den motverkar batterier (som man också vill ha och ger bidrag för) så lär den inte leva så mycket längre än 2030 i alla fall. Prisutvecklingen på batterier lär styra.
Batterier kan aldrig bli lönsamma så länge 60-öringen finns kvar.
Batterier kan aldrig bli lönsamma så länge 60-öringen finns kvar.
Det är bra att subventionen motverkar batterier, åtminstone så länge batterierna är dyra och skadliga för miljön.pacman42 skrev:
Finns därför inget argument att ta bort 60-öringen. Över tid kommer avgifterna öka, skulle inte förvåna mig att elöverföring och skatter ligger runt 1,70kr per kWh om 10 år.