4 749 läst · 90 svar
5k läst
90 svar
Facit 2023: Över 100 000 nya solcellsanläggningar
Vilken kapitalkostnad har du i kalkylen?O OskarJ skrev:Grovt räknat så blev resultatet första året för oss (2023) ungefär 10% av investeringen.
Jag räknar inte med att elpris, skatt och överföring kommer att sjunka de 10 kommande åren i min kalkyl. Därför var det inte en sämre motiverad investering än en enskild aktie som kunde gått både uppåt och nedåt samma period. En post i "lekhinken" helt enkelt.
Om 10 år vet jag mer om det var en bra affär eller inte
vilket år räknar du med att subventionen försvinner?
Vad hade ni för uppvärmning innan solcellerna?O OskarJ skrev:Grovt räknat så blev resultatet första året för oss (2023) ungefär 10% av investeringen.
Jag räknar inte med att elpris, skatt och överföring kommer att sjunka de 10 kommande åren i min kalkyl. Därför var det inte en sämre motiverad investering än en enskild aktie som kunde gått både uppåt och nedåt samma period. En post i "lekhinken" helt enkelt.
Om 10 år vet jag mer om det var en bra affär eller inte
Då antar jag att du räknat av 5% räntekostnad på investeringen också?
Därför att ofta kommer det upp argument att börsen genererar mer än solceller (vilket också stämmer historiskt), undrar bara om någon här faktist har valt att låna för att spekulara på börsen?F fribygg skrev:
Jag lånade med värdepapper som säkerhet, mitt hem är tillfullo betalt och var det redan på den tiden jag ansåg det vara roligt och lönsamt att spekulera på börsen med lånade penningar.Excel skrev:
Okay 👍 Det är nog ganska ovanligt att belåna huset och spekulera på börsen, ändå lyfts det fram som ett alternativ till solceller. Och det just därför jag frågar.F fribygg skrev:
Men om man nu istället tar ut pengar från en bred globalfond för att köpa solceller tänker jag att man tror att avkastningen ska bli bättre på energiproduktionen än på börserna, och så kan det ju mycket väl bli även om jag inte kan se det för min egen del ännu.Excel skrev:
Ja att plocka pengar ftån en indexfond och lägga på solceller är ju idiotiskt. Ungefär som att amortera, bättre att spara i fonder/aktier.F fribygg skrev:
Men att låna 200.000 kr med en ränta på 4.5% kostar (räntekostnad) 6300kr efter ränteavdrag. Jag vill påstå att en solanläggning för 200.000 genererar betydligt mer än 6300kr. Dvs kalkylen går ihop och är bättre med att inte göra någonting alls.
Givet att väldigt få belånar huset 200.000kr och spekulerar på börsen så faller den alternativa investeringen som spelidé.
När antisolcells maffian måste påvisa att de är en extremt dålig affär så kommer detta fenomen att fortsätta i all oändlighet. Du bevisade ju detta än engång 😂Nissens skrev:
Huvet på spiken!Excel skrev:
Det är därför det är så märkligt att människor är beredda att belåna huset för att investera i något som är betydligt mer osäkert än börsen.Excel skrev:
Ditt resonemang om att täcka räntekostnader om 6300:- är ju märklig. Det räcker ju inte på långa vägar att bara täcka räntekostnaderna. Man skall ju få tillbaka det investerade kapitalet också - vilket är helt avhängigt på bidrag från våra skattepengar…
Varför amortera? Givet samma logik läggs överskottet på börsen, betydligt bättre avkastning. Det lånade ”äts” upp av inflationen kommande 20 åren.Nissens skrev:
Räntekostnader betalas utan problem av minskad elkostnad och 60öringen från staten.