Nissens
O OskarJ skrev:
Grovt räknat så blev resultatet första året för oss (2023) ungefär 10% av investeringen.

Jag räknar inte med att elpris, skatt och överföring kommer att sjunka de 10 kommande åren i min kalkyl. Därför var det inte en sämre motiverad investering än en enskild aktie som kunde gått både uppåt och nedåt samma period. En post i "lekhinken" helt enkelt.

Om 10 år vet jag mer om det var en bra affär eller inte :)
Vilken kapitalkostnad har du i kalkylen?
vilket år räknar du med att subventionen försvinner?
 
A
O OskarJ skrev:
Grovt räknat så blev resultatet första året för oss (2023) ungefär 10% av investeringen.

Jag räknar inte med att elpris, skatt och överföring kommer att sjunka de 10 kommande åren i min kalkyl. Därför var det inte en sämre motiverad investering än en enskild aktie som kunde gått både uppåt och nedåt samma period. En post i "lekhinken" helt enkelt.

Om 10 år vet jag mer om det var en bra affär eller inte :)
Vad hade ni för uppvärmning innan solcellerna?

Då antar jag att du räknat av 5% räntekostnad på investeringen också?
 
Excel
Ni som hävdar att det att alternativa investeringen på börsen betalar dig bättre än en solanläggning.

Har ni de senaste åren belånat huset och satsat hela beloppet i en indexfond?
 
Excel Excel skrev:
Ni som hävdar att det att alternativa investeringen på börsen betalar dig bättre än en solanläggning.

Har ni de senaste åren belånat huset och satsat hela beloppet i en indexfond?
Varför skulle man vilja belåna sitt hem för en osäker investering i solceller eller indexfonder?
 
  • Gilla
andreas_bygger och 1 till
  • Laddar…
Excel
F fribygg skrev:
Varför skulle man vilja belåna sitt hem för en osäker investering i solceller eller indexfonder?
Därför att ofta kommer det upp argument att börsen genererar mer än solceller (vilket också stämmer historiskt), undrar bara om någon här faktist har valt att låna för att spekulara på börsen?
 
Excel Excel skrev:
Därför att ofta kommer det upp argument att börsen genererar mer än solceller (vilket också stämmer historiskt), undrar bara om någon här faktist har valt att låna för att spekulara på börsen?
Det har hänt att jag gjort det.
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
Excel
F fribygg skrev:
Det har hänt att jag gjort det.
Pratar vi då om belopp runt 200.000kr dvs motsvarande solanläggning?

Ställde banken några frågor när du ville utöka bolånet?
 
Redigerat:
Excel Excel skrev:
Pratar vi då om belopp runt 200.000kr dvs motsvarande sopanläggning?

Ställde banken några frågor när du ville utöka bolånet?
Jag lånade med värdepapper som säkerhet, mitt hem är tillfullo betalt och var det redan på den tiden jag ansåg det vara roligt och lönsamt att spekulera på börsen med lånade penningar.
 
Excel
F fribygg skrev:
Jag lånade med värdepapper som säkerhet, mitt hem är tillfullo betalt och var det redan på den tiden jag ansåg det vara roligt och lönsamt att spekulera på börsen med lånade penningar.
Okay 👍 Det är nog ganska ovanligt att belåna huset och spekulera på börsen, ändå lyfts det fram som ett alternativ till solceller. Och det just därför jag frågar.
 
Excel Excel skrev:
Okay 👍 Det är nog ganska ovanligt att belåna huset och spekulera på börsen, ändå lyfts det fram som ett alternativ till solceller. Och det just därför jag frågar.
Men om man nu istället tar ut pengar från en bred globalfond för att köpa solceller tänker jag att man tror att avkastningen ska bli bättre på energiproduktionen än på börserna, och så kan det ju mycket väl bli även om jag inte kan se det för min egen del ännu.
 
Excel
F fribygg skrev:
Men om man nu istället tar ut pengar från en bred globalfond för att köpa solceller tänker jag att man tror att avkastningen ska bli bättre på energiproduktionen än på börserna, och så kan det ju mycket väl bli även om jag inte kan se det för min egen del ännu.
Ja att plocka pengar ftån en indexfond och lägga på solceller är ju idiotiskt. Ungefär som att amortera, bättre att spara i fonder/aktier.

Men att låna 200.000 kr med en ränta på 4.5% kostar (räntekostnad) 6300kr efter ränteavdrag. Jag vill påstå att en solanläggning för 200.000 genererar betydligt mer än 6300kr. Dvs kalkylen går ihop och är bättre med att inte göra någonting alls.

Givet att väldigt få belånar huset 200.000kr och spekulerar på börsen så faller den alternativa investeringen som spelidé.
 
Nissens Nissens skrev:
Ja, det håller jag med om. Problemet uppstår väl när de som gjort en riskfylld investering i solceller försöker övertyga alla om att det är en bra investering… skulle ju vara tråkigt om fler blir lurade.

Sannolikt lägger sig diskussionen när flödet av skattepengar till experimentet stryps
När antisolcells maffian måste påvisa att de är en extremt dålig affär så kommer detta fenomen att fortsätta i all oändlighet. Du bevisade ju detta än engång 😂
 
  • Gilla
jannebmw och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Excel Excel skrev:
Ja att plocka pengar ftån en indexfond och lägga på solceller är ju idiotiskt. Ungefär som att amortera, bättre att spara i fonder/aktier.
Huvet på spiken!
Excel Excel skrev:
Givet att väldigt få belånar huset 200.000kr och spekulerar på börsen så faller den alternativa investeringen som spelidé.
Det är därför det är så märkligt att människor är beredda att belåna huset för att investera i något som är betydligt mer osäkert än börsen.

Ditt resonemang om att täcka räntekostnader om 6300:- är ju märklig. Det räcker ju inte på långa vägar att bara täcka räntekostnaderna. Man skall ju få tillbaka det investerade kapitalet också - vilket är helt avhängigt på bidrag från våra skattepengar…
 
Excel
Nissens Nissens skrev:
Ditt resonemang om att täcka räntekostnader om 6300:- är ju märklig. Det räcker ju inte på långa vägar att bara täcka räntekostnaderna. Man skall ju få tillbaka det investerade kapitalet också - vilket är helt avhängigt på bidrag från våra skattepengar…
Varför amortera? Givet samma logik läggs överskottet på börsen, betydligt bättre avkastning. Det lånade ”äts” upp av inflationen kommande 20 åren.

Räntekostnader betalas utan problem av minskad elkostnad och 60öringen från staten.
 
Excel Excel skrev:
Ja att plocka pengar ftån en indexfond och lägga på solceller är ju idiotiskt. Ungefär som att amortera, bättre att spara i fonder/aktier.
Vissa kallar det riskspridning. Jag skulle inte kalla en person som investerar i fonder för idiot!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.