4 874 läst · 90 svar
5k läst
90 svar
Facit 2023: Över 100 000 nya solcellsanläggningar
Kalkylen för solceller/batterier ska hålla med enbart egenförbrukningen. Gör den det är det en lönsam investering.Clarken37 skrev:
Sen en sak som nämnts som lösningen på variabel produktion är att ha ett smart elnät. Huruvida det faktiskt fungerar låter jag vara osagt men ingen har mig veterligen nämnt något om smart skattesats. Energiskatten är densamma även fast elpriset varierar. Om man nu ska använda priset för att reglera med så varför inte också skatten?
Hur är det en bra investering? När jag går in på tillverkarnas egna kalkyler och lägger in optimala förutsättningar med direktverkande el så är ändå återbetalningstiden 12-15 år. Och då låtsas vi inte ens om kostnaden det innebär att ha ett lån på 200k.M merbanan skrev:Kalkylen för solceller/batterier ska hålla med enbart egenförbrukningen. Gör den det är det en lönsam investering.
Sen en sak som nämnts som lösningen på variabel produktion är att ha ett smart elnät. Huruvida det faktiskt fungerar låter jag vara osagt men ingen har mig veterligen nämnt något om smart skattesats. Energiskatten är densamma även fast elpriset varierar. Om man nu ska använda priset för att reglera med så varför inte också skatten?
Varför ska inte de med direktverkande el sätta in en eller två LLVP för 20k istället?
Hej ClarkenClarken37 skrev:
Det stämmer att en det finns en viss likhet i problematiken, med att både vindkraften och solkraften är väderberoende.
Men ändå finns där stora skillnader.
När det är kallt och temperaturen inte ändrar sig då är det ofta vindstilla. Men när temperaturen ändrar sig, då blåser det.
Ser man över vindkraftsproduktion månad för månad över året då stämmer den ganska hyfsat med mitt hus elbehov. Så är det inte med solceller som behöver energilagring i månader (att flytta mellan sommar till vintermånader.)
Det är sällan att det vintertid är samma kyla i en vecka eller mer.
När t.ex. LKAB i sin HYBRIT tänker använda vätgas för stålframställningen så planerar man samtidigt ett vätgaslager på veckonivå och att tillföra elproduktion via vindkraft för framställning av vätgas.
Det är inte lika enkelt med den väderberoende solkraften.
Genom att utnyttja synergieffekter i ett energikombinat så underlättas att använda väderberoende elkraftkällor.
Men likt förbannat är vindkraften, trots alla subventioner, en smått katastrofal affär för alla inblandade.M Martin Lundmark skrev:Hej Clarken
Det stämmer att en det finns en viss likhet i problematiken, med att både vindkraften och solkraften är väderberoende.
Men ändå finns där stora skillnader.
När det är kallt och temperaturen inte ändrar sig då är det ofta vindstilla. Men när temperaturen ändrar sig, då blåser det.
Ser man över vindkraftsproduktion månad för månad över året då stämmer den ganska hyfsat med mitt hus elbehov. Så är det inte med solceller som behöver energilagring i månader (att flytta mellan sommar till vintermånader.)
Det är sällan att det vintertid är samma kyla i en vecka eller mer.
När t.ex. LKAB i sin HYBRIT tänker använda vätgas för stålframställningen så planerar man samtidigt ett vätgaslager på veckonivå och att tillföra elproduktion via vindkraft för framställning av vätgas.
Det är inte lika enkelt med den väderberoende solkraften.
Genom att utnyttja synergieffekter i ett energikombinat så underlättas att använda väderberoende elkraftkällor.
https://kvartal.se/artiklar/pengarna-borta-med-vinden/
Inte minst för de som bor nära åbäket. Ett otroligt förfulat landskamp i kombination med ett surrande och därmed fastighetspriser som går ned
Redigerat av moderator:
Det är helt omöjligt att en solcellsanläggning skulle bära sig själv. Alldes för många årtionden för att få tillbaka pengarna…M merbanan skrev:Kalkylen för solceller/batterier ska hålla med enbart egenförbrukningen. Gör den det är det en lönsam investering.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 705 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 705 inlägg
Du glömmer att det är skatteverket som bekostar detta. Alltså inga vinstpengar...Silly Bear skrev:
Varken i kassakistan eller för miljön.
???F Fideliox skrev:
Behövs mer folk i Swea Rike som aldrig någonsin betalat skatt men endå får full pension från dag ett?
Behövs mer folk i Swea Rike som kan begära barnbidrag utan att ha betalat skatt för det?
Behövs mer folk i Swea Rike som lyfter socialbidrag fast inga förfäder har betalat in skatt?
En ekvation som går allt mer utför...
Ja jisses för detta harvande med solceller eller icke ha solceller.
Personligen så skiter jag totalt i om grannen lägger sina pengar på solceller , börsen, botox eller vad som nu känns bäst.
Personligen så skiter jag totalt i om grannen lägger sina pengar på solceller , börsen, botox eller vad som nu känns bäst.
Verktygstokig
· Västerbotten
· 647 inlägg
Hur betalar skatteverket min gratis laddning?Krilleman skrev:Du glömmer att det är skatteverket som bekostar detta. Alltså inga vinstpengar...
Varken i kassakistan eller för miljön.
???
Behövs mer folk i Swea Rike som aldrig någonsin betalat skatt men endå får full pension från dag ett?
Behövs mer folk i Swea Rike som kan begära barnbidrag utan att ha betalat skatt för det?
Behövs mer folk i Swea Rike som lyfter socialbidrag fast inga förfäder har betalat in skatt?
En ekvation som går allt mer utför...
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 705 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 705 inlägg
Det är inte skatteverket som betalar din gratis laddning, det är skattebetalarna. Alltså jag med många andra abetstagare inom privat sektor fram till Juni 2026.Silly Bear skrev:
https://www.skatteverket.se/privat/...ttafordetta.5.2b543913a42158acf800014429.html
Alla som är anställda i offentlig sektor har ju redan fått sin del av lönen utbetald av just den privata sektorns inkomster...
Stor skillnad.
Problemet ligger ju i att kakan av offentlig sektor blir allt mindre och mindre varje för varje år...
Redigerat:
Verktygstokig
· Västerbotten
· 647 inlägg
Så för att det är tillfälligt skattebefriat så kostar det på något sätt dig pengar?Krilleman skrev:Det är inte skatteverket som betalar din gratis laddning, det är skattebetalarna. Alltså jag med många andra abetstagare inom privat sektor fram till Juni 2026.
[länk]
Alla som är anställda i offentlig sektor har ju redan fått sin lös utav skattemedel...
Stor skillnad.
Problemet ligger ju i att kakan av offentlig sektor blir allt mindre och mindre varje för varje år...
Vill du räkna en framtida beskattning Sommen förlust redan nu?
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 705 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 705 inlägg
Absolut inte, du raljerar när det kommer till vem som betalar.Silly Bear skrev:
Det är inte jag som privatperson som betalar.
Det är jag som privatanställd som betalar
Det är privat sektor som betalar allt som är skattefinansierat.
Tänk på det.
Du kan anställa 100,000-personer inom det offentliga, inget gör skillnad på skatteintäkterna.
För den delen som bidrar är det privata näringslivet i den stora skattkistan.
Inte den offentliga anställningen. Den kostar bara pengar oavsett hur mycket man "tjänar" som offentligt anställd.
Ofrånkomlig sanning.
Glöm aldrg det.
Moms på inköp betalar vi alla, men det har inget med anställning privat/offentligt att göra.
Redigerat:
Verktygstokig
· Västerbotten
· 647 inlägg
Krilleman skrev:Absolut inte, du raljerar när det kommer till vem som betalar.
Det är inte jag som privatperson som betalar.
Det är jag som privatanställd som betalar
Det är privat sektor som betalar allt som är skattefinansierat.
Tänk på det.
Du kan anställa 100,000-personer inom det offentliga, inget gör skillnad på skatteintäkterna.
För den delen som bidrar är det privata näringslivet i den stora skattkistan.
Inte den offentliga anställningen. Den kostar bara pengar oavsett hur mycket man "tjänar" som offentligt anställd.
Ofrånkomlig sanning.
Glöm aldrg det.
Moms på inköp betalar vi alla, men det har inget med anställning privat/offentligt att göra.
Går hela ditt filosofiska resonemang ut på att du tror jag är offentligt anställd så därför skulle du som privat anställd betala min laddning ?
Var har jag skrivit att jag är offentligt anställd?
Men tack för den onödiga förklaringen om hur offentlig och privat sektor fungerar
Läs igenom ordentligt innan du börjar argumentera.
Ofrånkomlig sanning.
Glöm aldrig det
.
Redigerat:
Verktygstokig
· Västerbotten
· 647 inlägg
Och som jag skrev från början , jag gör inte reglerna utan tar mina beslut med tanke på vad som passar min plånbok bäst efter spelreglerna som finns.
Vill någon tycka att elbonusen hade varit bättre spenderad på välfärden, kriget i Ukraina eller sökandet efter liv på andra planeter så är det något att ta upp med politikerna och inget jag kommer överväga vid nästa bilköp
Vill någon tycka att elbonusen hade varit bättre spenderad på välfärden, kriget i Ukraina eller sökandet efter liv på andra planeter så är det något att ta upp med politikerna och inget jag kommer överväga vid nästa bilköp
Självbyggare
· Stockholm
· 9 916 inlägg
Det blev 100000 anläggningar 2023. De har dock inte angett att det var massor som släpade från 2022 då det var problem med övergången och bidraget, samt stor brist på växelriktare. Jag skulle tro att minst 20 000 skulle räknas till 2022.
Sedan är frågan hur många av dessa som är batteri och minimalt med solceller för att få bidrag. Skulle inte bli förvånad om det är 20 000 till.
För 2024 tror branschen på 70 000. Jag tror den ska vara glad om de når upp i 50 000.
Sedan är frågan hur många av dessa som är batteri och minimalt med solceller för att få bidrag. Skulle inte bli förvånad om det är 20 000 till.
För 2024 tror branschen på 70 000. Jag tror den ska vara glad om de når upp i 50 000.