Bra idé, får se om jag hittar något passande.
Har förvisso ingen lageravdragare vad jag kan minnas, utan tänkte borra i en plåtburk och skruva i en stor skruv.

j.erkers
13th Marine 13th Marine skrev:
/.../ Lite bilder till @j.erkers
[bild] [bild]
Inte så farligt med rost. /.../
Ser i alla fall inte värre ut än Linin jag har på g. Funderar på ett "skambud", dvs ett bud i häraden av vad jag tycker sågen är värd.

Tur att man inte slängde den där bromskolvsgrunkan som inte passade min Saab.
En bromskolvsgrunka fastsatt på en verkstadsbänk med en träplanka och klämmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dessvärre ser bromsklossen inte lovande ut.
Sliten bromskloss och bromskolvsgrunka på träbakgrund med byggmaterial i bakgrunden.
Skapa konto

Några förslag på lämpliga material att använda istället?

• Gilla
tnuis
  • Laddar…
Tur att man inte slängde den där bromskolvsgrunkan som inte passade min Saab.
[bild]

Dessvärre ser bromsklossen inte lovande ut.
[bild]
En cykelbromskloss?
Några förslag på lämpliga material att använda istället?

Hur visste du att jag har sådana liggandes? :thinking:
Flera förpackningar med Alligator bromsbelägg spridda på en grå arbetsyta.
Skapa konto

Vinkeljärn monterat med skruvar på en träplank mot en tegelvägg, med en demonterad fjäder och krok i förgrunden.
Skapa konto

• Gilla
tnuis och 1 till
  • Laddar…
Det där va smart, min broms har varit avmonterad i väntan på att lämpligt material skulle dyka upp. Har nog också ett gäng belägg liggandes, resin borde slita minst på axeln va?

Passformen var ju imponerande rätt.

Så långt har jag inte tänkt, jag tog vad jag hade, vilket jag vill minnas var billigast möjliga som passade min pendlingshoj.

Ihopmonterad, samt sladden bytt från 20cm till ca 4m.

Nu ska jag bara övertyga mig själv att jag inte ska göra som @Ola C och montera isär och lacka den.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…

Nu ska jag bara övertyga mig själv att jag inte ska göra som @Ola C och montera isär och lacka den.
Beror väl lite på hur övrig maskinpark ser ut o hur nitisk du är med hur bra prylarna ska se ut. Jag tycker din är snygg som den är men om allt annat i verkstan e topprenoverat o omlackat blir den kanske fula ankungen. I mitt fall hade bandsågen varit det om jag inte piffat till den.

Jag tycker lacken ser ut att vara i bra skick och ha väldigt fin ton. Om du vill lägga ner mer jobb har du ju en del rost och får du bort den tror jag sågen kommer se fantastisk ut :ok: (Hessa, hushållspapper och gladpack fungerar bra för delar som inte kan doppas. Polera med scothbrite och vaxa)

Maskinparken idag är inte så omfattande, det är bandsågen här, en äldre arboga som förvisso också skulle behöva färgbaserad kärlek. Bänkslipen har inget skriande behov av färg, Sen var där inte mer just nu.

Inväntar rätt tillfälle att lägga vantarna på en plan och rikthyvel.

@Ola C hur är ditt stativ uppbyggt förresten? Mitt lämnar lite att önska, så jag överväga att göra ett nytt.

@Ola C hur är ditt stativ uppbyggt förresten? Mitt lämnar lite att önska, så jag överväga att göra ett nytt.
Stativet är original, en svetsad historia i väldigt tjock (i alla fall toppen som är typ 10mm) plåt. Sågen sitter gängad rakt ner i stativtoppen.

Det såg ganska praktiskt ut, funderar på om man skulle bygga nått liknande själv nämligen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.