Min bandsåg har ett underrede som ser ut såhär typ: (är fortfarande kvar på sjukan så inga egna bilder)
Svartvit bild av en bandsåg med öppet underrede och synlig motor.

Men har man inte motorn under så hade man ju gärna haft ett skåp med lådor under. (Den öppna lösningen är dålig även med motorn där, oändligt med sågspån landar runt där)
 
Jag tänkte mig något liknande Olas fast med en lucka så att man kan trycka in sågrelaterat bråte där.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tänkte mig något liknande Olas fast med en lucka så att man kan trycka in sågrelaterat bråte där.
Lådor istället. Så kan du lägga klingorna i en och bröte i en
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]
Skal gjøre det samme med min nå. Hur bra fungerar detta? Den bremseklossen skulle helst vært buet motsatt vei fordi den skal bremse en rund aksling

Undras på hvilken erfaring du fikk med denne løsningen
 
Har inte riktigt hunnit använda sågen så mycket, kan ha belamrat hela verkstaden med en hyvel i tusen bitar. :thinking:

Bromsen funkar väl sisådär, men det kommer nog ta bättre när man slitit in klossen och får mer anläggningsyta.
 
  • Gilla
tnuis
  • Laddar…
Noen som vet hva denne sylinder saken er som er festet under motoren på Lini BB-350?
 
  • Cylinderformad komponent fäst under en motornhet, markerad med en röd pil, monterad på trästöd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmm, borde vara någon motorkondensator.

Tror inte man behöver en på en trefasmaskin, hur många faser kör din maskin på?
 
Ok, jeg har 1-fas. Da er nok det forklaringen på det. Thanks
 
Blir litt frustrert her. Får virkelig ikke av det nedre svinghjulet her
Setter i bolter og lageravdrager, men den drar bare ut boltene og gjør sønder gjengene i hullene til svinghjulet. Så jeg reiste til Biltema og kjøpte gjengetappe og gjenget opp nye hull til M10 (var M8). Så prøvde jeg igjen og lageravdrageren dro ut boltene og gjorde sønder gjengene IGJEN

Ja, har løsnet på den lille allen skruen.

Sitter BOM BOM fast her. Hur fikk dere den løs?
 
  • Svinghjul med skadade gängade hål och centralt placerad allen skruv, troligtvis efter användning av lageravdragare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stemmer, jeg så det, men forstår ikke hvordan du fikk tvingene bak hjulet. De er ko tykkere en mellomrommet mellom hjulet og selve body til maskinen. Har du bilde av tvingene dine?

Jeg hadde håpet mitt verktyg skulle virke, men hjulene er av aluminium som er for svakt
 
  • Tving monterad bakom ett hjul på en maskin, som tycks för trång för tjockleken på verktyget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en tving bakom ett maskinhjul som visar tvingens tjocklek relativ till hjulet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand använder en tving bakom ett hjul på en maskin för att demonstrera ett problem med trånga utrymmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mina tvingar kan ha varit mindre, men jag minns att jag lyckades vicka ut hjulet några millimeter i början.
 
Träkilar med urtag för axeln, knacka från två håll.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Träkilar med urtag för axeln, knacka från två håll.
Jeg visste dette var en stor risk, men forsøkte enn dog pga ren frustrasjon. Nå er SELVFØLGELIG svinghjulet fullstendig bøyd. Skikkelig "warp" i hjulet

Brukte tom 4 trekiler på Kl. 12, 3, 6 og 9.

Nå må jeg kjøpe nye svinghjul. Noen som vet hvor?

Og må fortsatt få den gamle av så blir nok enda en tur til biltema.......For et design på dette nedre svinghjulet....
 
T tnuis skrev:
Jeg visste dette var en stor risk, men forsøkte enn dog pga ren frustrasjon. Nå er SELVFØLGELIG svinghjulet fullstendig bøyd. Skikkelig "warp" i hjulet

Brukte tom 4 trekiler på Kl. 12, 3, 6 og 9.

Nå må jeg kjøpe nye svinghjul. Noen som vet hvor?

Og må fortsatt få den gamle av så blir nok enda en tur til biltema.......For et design på dette nedre svinghjulet....
Ajdå. Meningen med kilen är att den bara få gå emot hjulet precis brevid axeln för att undvika just att det slår sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.