Som en del av er känner till lyckades jag med ett Blocket-fynd och släpade hem en Lini-bandsåg med 30cm hjul.
Begagnad Lini-bandsåg med 30 cm hjul i en verkstadsmiljö, omgiven av verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har provkört den lite med tillhörande rostiga blad och försökt ställa in så att bladet löper fritt men är begränsat av styrningen (korrekt term?) ändå drar det duktigt snett när jag sågar.

Finns det något jag har missat eller är det att köpa ett nytt blad och se om det blir bättre resultat?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Som en del av er känner till lyckades jag med ett Blocket-fynd och släpade hem en Lini-bandsåg med 30cm hjul.
[bild]
Har provkört den lite med tillhörande rostiga blad och försökt ställa in så att bladet löper fritt men är begränsat av styrningen (korrekt term?) ändå drar det duktigt snett när jag sågar.

Finns det något jag har missat eller är det att köpa ett nytt blad och se om det blir bättre resultat?
Gör inget drastiskt innan du köpt ett nytt blad. Nya blad är så pass billiga att det inte finns någon poäng i att försöka använda de gamla. Slitna blad har en tendens att dra snett när du sågar.

Jag brukar handla från tuffsaws. Passa på nu innan avtalslös brexit!
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Då ska jag bara lyckas bestämma bladlängd och vilken typ jag ska ha.
 
V vectrex skrev:
Gör inget drastiskt innan du köpt ett nytt blad. Nya blad är så pass billiga att det inte finns någon poäng i att försöka använda de gamla. Slitna blad har en tendens att dra snett när du sågar.

Jag brukar handla från tuffsaws. Passa på nu innan avtalslös brexit!
Tuffsaws bladen har fungerat redigt bra för mig. Favoriten är ett M42 10/14 TPI Vari-tooth 3/8". Har gjort mycket man inte ska med ett så fintandat blad, b.l.a. klyvt ek upp till 20cm högt.
Svårt att ta död på.




13th Marine 13th Marine skrev:
Då ska jag bara lyckas bestämma bladlängd och vilken typ jag ska ha.
Ta ett snöre runt båda hjulen så är du på rätt väg. (Om ingen äger samma såg och vet rakt av..)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
2340mm, förutsatt att du skrev fel på hjulstorlek, det är väl 350mm?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Du har helt rätt, jag skrev 350mm i Blocket-tråden.

Tack!
 
Köp nytt blad. När du ändå tar av det gamla bladet så se till att rengöra gummit på hjulen samtidigt. Du kan också spana på hjulen och se så att de är runda och inte slagit sig i sidled eller är ovala.
 
Tips på lämplig metod för rengöring?

Ska även ta mig in och byta bromsen då jag hört att den kan vara i asbest :poop:
Eller kanske montera en elektrisk motorbroms :thinking:
 
Då tar jag och beställer en 2340mm M42 10/14 TPI Vari-tooth 3/8" och provar.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Då tar jag och beställer en 2340mm M42 10/14 TPI Vari-tooth 3/8" och provar.
Beställ flera olika på en gång, 1/2” 3 tpi M42 är väldigt användbart.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Då tar jag och beställer en 2340mm M42 10/14 TPI Vari-tooth 3/8" och provar.
Tycker det låter som på tok för fintandad för allroundbruk. Jag har ett 1/2" 3/4 tpi som allt i allo blad. Har några 6tpi blad och redan dom tycker jag är för fintandiga till det mesta.
 
Redan beställt, men frakten var per blad så, jag beställer en tredje :rolleyes:
 
Nya sågblad i olika storlekar ligger ovanpå bruna pappersförpackningar på ett köksbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ska jag bara hitta lite tid :thinking:
 
Tid funnen!
Först hjul på stativet:
Trästativ med fyra hjul på en verkstadsgolv, framgången med hjulmontering för projektet visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan ett nytt blad och en provrunda:
Bandsåg på stativ med hjul, nytt sågblad och träbit, i en verkstad med låg rostnivå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Great success!:D
Två nyutsågade trästycken med vågiga former på ett dammigt sågbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite bilder till @j.erkers
Verktygsstativ med justerbara hjul, vajer och fjäderspänning samt anmärkning om rost.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av en bandsåg med fokus på stativet och hjulet, minimal rost synlig, trärondell på arbetsytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte så farligt med rost.

Nu ska jag bara bygga mig ett verktyg för att dra av undre hjulet så jag kan avgöra om bromsen innehåller asbest.
Givetvis verkar det vara någon tumgänga som jag inte har passande skruv till :thinking:
 
  • Gilla
j.erkers och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Nu ska jag bara bygga mig ett verktyg för att dra av undre hjulet så jag kan avgöra om bromsen innehåller asbest.
Givetvis verkar det vara någon tumgänga som jag inte har passande skruv till :thinking:
Du kan låna andra skruvar från sågen med samma gänga, skruva i dom i gängade hålen och sen dra med brickor o en vanlig lageravdragare. Kommer tyvärr inte ihåg vilka skruvar jag lånade...eller jag kanske lånade från bordsågen...:thinking:
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.