Kan själv!
· Trelleborg
· 16 039 inlägg
Som en del av er känner till lyckades jag med ett Blocket-fynd och släpade hem en Lini-bandsåg med 30cm hjul.
Har provkört den lite med tillhörande rostiga blad och försökt ställa in så att bladet löper fritt men är begränsat av styrningen (korrekt term?) ändå drar det duktigt snett när jag sågar.
Finns det något jag har missat eller är det att köpa ett nytt blad och se om det blir bättre resultat?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har provkört den lite med tillhörande rostiga blad och försökt ställa in så att bladet löper fritt men är begränsat av styrningen (korrekt term?) ändå drar det duktigt snett när jag sågar.
Finns det något jag har missat eller är det att köpa ett nytt blad och se om det blir bättre resultat?
Gör inget drastiskt innan du köpt ett nytt blad. Nya blad är så pass billiga att det inte finns någon poäng i att försöka använda de gamla. Slitna blad har en tendens att dra snett när du sågar.13th Marine skrev:Som en del av er känner till lyckades jag med ett Blocket-fynd och släpade hem en Lini-bandsåg med 30cm hjul.
[bild]
Jag brukar handla från tuffsaws. Passa på nu innan avtalslös brexit!
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 039 inlägg
Då ska jag bara lyckas bestämma bladlängd och vilken typ jag ska ha.
Tuffsaws bladen har fungerat redigt bra för mig. Favoriten är ett M42 10/14 TPI Vari-tooth 3/8". Har gjort mycket man inte ska med ett så fintandat blad, b.l.a. klyvt ek upp till 20cm högt.V vectrex skrev:
Svårt att ta död på.
Ta ett snöre runt båda hjulen så är du på rätt väg. (Om ingen äger samma såg och vet rakt av..)13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 039 inlägg
Du har helt rätt, jag skrev 350mm i Blocket-tråden.
Tack!
Tack!
Verktygstokig
· Halland
· 7 536 inlägg
Köp nytt blad. När du ändå tar av det gamla bladet så se till att rengöra gummit på hjulen samtidigt. Du kan också spana på hjulen och se så att de är runda och inte slagit sig i sidled eller är ovala.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 039 inlägg
Tips på lämplig metod för rengöring?
Ska även ta mig in och byta bromsen då jag hört att den kan vara i asbest
Eller kanske montera en elektrisk motorbroms
Ska även ta mig in och byta bromsen då jag hört att den kan vara i asbest
Eller kanske montera en elektrisk motorbroms
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 039 inlägg
Då tar jag och beställer en 2340mm M42 10/14 TPI Vari-tooth 3/8" och provar.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 039 inlägg
Redan beställt, men frakten var per blad så, jag beställer en tredje
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 039 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 039 inlägg
Tid funnen!
Först hjul på stativet:
Sedan ett nytt blad och en provrunda:
Great success!
Lite bilder till @j.erkers
Inte så farligt med rost.
Nu ska jag bara bygga mig ett verktyg för att dra av undre hjulet så jag kan avgöra om bromsen innehåller asbest.
Givetvis verkar det vara någon tumgänga som jag inte har passande skruv till
Först hjul på stativet:
Logga in
Skapa konto
Sedan ett nytt blad och en provrunda:
Logga in
Skapa konto
Great success!
Logga in
Skapa konto
Lite bilder till @j.erkers
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Inte så farligt med rost.
Nu ska jag bara bygga mig ett verktyg för att dra av undre hjulet så jag kan avgöra om bromsen innehåller asbest.
Givetvis verkar det vara någon tumgänga som jag inte har passande skruv till
Du kan låna andra skruvar från sågen med samma gänga, skruva i dom i gängade hålen och sen dra med brickor o en vanlig lageravdragare. Kommer tyvärr inte ihåg vilka skruvar jag lånade...eller jag kanske lånade från bordsågen...13th Marine skrev:
Redigerat: