4 859 läst · 32 svar
5k läst
32 svar
Extra debitering vid hög elbelastning och AI
… men anläggning, nätägare och elprisområde är ju i princip detsamma oavsett var du bor när det hela sätts igång 2026-2027 …. eller?G g.kraft skrev:AI eller klassisk styrning ger inte det en eller andra. Det är hur väl det är utformat som är avgörande.
Troligen är det mest rimligt att ta fram en klassisk syrning med hjälp av AI och sen testköra algoritmen mot historisk data och modeller av effektstyrning. För att sen låsa en framgångsrik algoritm. Snarare än ge AI direkt kontroll övet systemet.
Men oavsett om det görs med AI eller ej, är det ju viktigast att den metod man väljer, utformats utifrån de villkor som gäller för din anläggning, nätägare och elprisområde.
Om anläggningen marknadsförs med att den styrs med hjälp av AI utan några ytterligare detaljer kan du utgå från att den inte kommer ta hänsyn till det, och att det kommer fundera dåligt. Troligtvis slutar skiten funka fullständigt inom 5 år när de tröttnat på att köra servern som ska ta "besluten" åt dig.
Om du hittar en produkt som exakt listar vilka faktorer den tar hänsyn till, hur du kan justera det, och förhoppningsvis kör all sin logik lokalt, har du nog betydligt större chans att få något som fungerar och levererar värde långsiktigt.
Om du hittar en produkt som exakt listar vilka faktorer den tar hänsyn till, hur du kan justera det, och förhoppningsvis kör all sin logik lokalt, har du nog betydligt större chans att få något som fungerar och levererar värde långsiktigt.
Ja det låter logiskt som du skriver. Någon som har erfarenhet av 1KOMMA5Grader…som tycks ha det!
Jag tror problemet här är att AI inte säger något. Det finns inte något som hindrar någon från att kalla en bimetall termostat för AI.J Jonas Gerdle skrev:Förstår vad du menar med ”band o snöre” men i nuläget tycks ingen konsument ha någon koll på det hela.
Det är ju i vart fall för mig viktigt att veta om det lönar sig att köpa en anläggning som klarar detta! Förvisso behöver det ju inte vara bortkastat att kunna förinställa sina toppar på morgonen o kvällen med adress till ett lämpligt stort batteri.
När företagen skriver att det är AI så är det stor skillnad mellan OpenAI’s modeller som kostat över en miljard att träna, till ett litet neuralt nät som tagit en minut att köra på en mobiltelefon. Troligen är lösningen som de säljer närmare det senare än det tidigare och med resultat därefter (begränsat i kapacitet ffa).
Därav kommer frågan ”hur långt är ett snöre?” för det är synonymt med ”vad menas när de säger AI?”.
Det kan bara din leverantör berätta. Eller om du skriver vilket system du tittar på. Effekttariffer skiljer sig ju åt mellan bolagen. Så det är oxå en utmaning för AI att ta hänsyn till.J Jonas Gerdle skrev:
Jag tror alla nödvändiga parametrar finns om något år. Batteriet ska ju även kapa effekttoppar och då måste den förstå när det ska göras.
Det lilla jag läst om AI är att det är nytt och att den hela tiden tränas för att lära sig.
Tycker du ska ställa utmanade frågor till den som vill sälja på dig batteriet och styrningen. Dom borde veta.
Tack för ditt råd!K Kirev skrev:Det kan bara din leverantör berätta. Eller om du skriver vilket system du tittar på. Effekttariffer skiljer sig ju åt mellan bolagen. Så det är oxå en utmaning för AI att ta hänsyn till.
Jag tror alla nödvändiga parametrar finns om något år. Batteriet ska ju även kapa effekttoppar och då måste den förstå när det ska göras.
Det lilla jag läst om AI är att det är nytt och att den hela tiden tränas för att lära sig.
Tycker du ska ställa utmanade frågor till den som vill sälja på dig batteriet och styrningen. Dom borde veta.
Hej Jonas, "snitt på de tre dagarna ...." om det är effektavgiften som du syftar på så är det snittet på de tre timmar per månad som man har det högsta uttaget av kWh. Må-fr 06:00 till18:00 kostar 75kr/kWh, all övrig tid kostar 37,50kr/kWh (EON). Arbetstiden må-fr varierar beroende på vem du har som elleverantör. Jag hade i jan 6,82kWh, feb 4,79kWh och i mar 1,78kWh (Mars månad med batteri på 26,2kWh, som täcker vårt elbehov kväll-natt-morgon, har ingen AI. Jag har laddat fullt batteri 21ggr denna månad därav det låga snittet). Bor i S4.J Jonas Gerdle skrev:
Tack för din förklarande redovisning o du sköter det manuellt om jag förstår dig rätt. Du gör det helt rätt. Men det är just detta manuella moment som jag vill slippa p.g.a tids- kunskapsbrist.
Finns det förutsättningar att min melodi med AI kan fungera så som jag önskar? Är ju många andra fördelar med det.
Finns det förutsättningar att min melodi med AI kan fungera så som jag önskar? Är ju många andra fördelar med det.
Som vi har skrivit lite ovan så beror det helt på.J Jonas Gerdle skrev:Tack för din förklarande redovisning o du sköter det manuellt om jag förstår dig rätt. Du gör det helt rätt. Men det är just detta manuella moment som jag vill slippa p.g.a tids- kunskapsbrist.
Om alla parametrar finns inlagda så finns förutsättnignarna.
Men återigen: En "AI" är inte något magiskt. Man kan klassa en helt vanlig algoritm från 1980 som "AI" om man vill.
Definitionen enligt AI act:
‘AI system’ means a machine-based system that is designed to operate with varying levels of autonomy and that may exhibit adaptiveness after deployment, and that, for explicit or implicit objectives, infers, from the input it receives, how to generate outputs such as predictions, content, recommendations, or decisions that can influence physical or virtual environments'
Så om en sådan algoritm tar hänsyn till just dina tarifförutsättningar kan bara levernatören svara på.
Oavsett om dom har "AI" i marknadsföringen eller inte.
Låter extremt dyrt med 75 resp. 37,50 kr/kWh. Du menar kanske kW?T Tobbex57 skrev:Hej Jonas, "snitt på de tre dagarna ...." om det är effektavgiften som du syftar på så är det snittet på de tre timmar per månad som man har det högsta uttaget av kWh. Må-fr 06:00 till18:00 kostar 75kr/kWh, all övrig tid kostar 37,50kr/kWh (EON). Arbetstiden må-fr varierar beroende på vem du har som elleverantör. Jag hade i jan 6,82kWh, feb 4,79kWh och i mar 1,78kWh (Mars månad med batteri på 26,2kWh, som täcker vårt elbehov kväll-natt-morgon, har ingen AI. Jag har laddat fullt batteri 21ggr denna månad därav det låga snittet). Bor i S4.
Lite oklart för mig vad du menar med detta. Elprisområde är definitivt inte samma oavsett var man bor. Anläggning, är väl också olika, du har din, jag har min? Nätägare finns det väl cirka 170 olika, som alla kan välja olika modell för effektavgiften.J Jonas Gerdle skrev:
Visst borde det vara möjligt att mata in parametrarna i en applikation som sen hjälper till, eller ännu bättre uppdaterar sig själv om modellen ändras, men jag tror inte AI hjälper så extremt mycket i detta sammanhang.
Tack o konstaterar att AI är inte o blir inte mer än vad man puttar in i form av information! Den tänker inte m.a.o 😊klaskarlsson skrev:
Som vi har skrivit lite ovan så beror det helt på.
Om alla parametrar finns inlagda så finns förutsättnignarna.
Men återigen: En "AI" är inte något magiskt. Man kan klassa en helt vanlig algoritm från 1980 som "AI" om man vill.
Definitionen enligt AI act:
‘AI system’ means a machine-based system that is designed to operate with varying levels of autonomy and that may exhibit adaptiveness after deployment, and that, for explicit or implicit objectives, infers, from the input it receives, how to generate outputs such as predictions, content, recommendations, or decisions that can influence physical or virtual environments'
Så om en sådan algoritm tar hänsyn till just dina tarifförutsättningar kan bara levernatören svara på.
Oavsett om dom har "AI" i marknadsföringen eller inte.
Jag har en växelriktare från Growatt och dom har kommit med en AI till batteriet. Den beräknar varje dag hur batteriet bäst ska användas utifrån elpriset och hur du förbrukat el historiskt. Den lär sig dessutom hela tiden och ska gå minst 4 veckor innan den anses ha lärt sig ditt mönster.J Jonas Gerdle skrev:
Har inget batteri själv så jag vet inte hur den är. Men lär bli bättre varje månad.