4 675 läst · 32 svar
5k läst
32 svar
Extra debitering vid hög elbelastning och AI
Sida 1 av 3
Jag undrar om det kommer att fungera med solceller och batteri när vi får en extra debitering vid hög belastning gent mot AI. Är det någon som vet detta?
Genom en automatiserad styrning kan man få ut mer av sin solcellsanläggning, utan att själva behöva anpassa sin elanvändning.M Martin Lundmark skrev:
AI-styrningen sköter optimeringen automatiskt, så att man kan dra nytta av sin solkraft på ett smidigt sätt utan att behöva tänka på det AI= Artificiell Intelligens
Tror du får utveckla din frågeställning.
"Fungera" är ju inte ett objektiv, binär upplevelse. Det fungerar ju utan batteri idag. Med rätt ai, rätt utrustning som man kan styra och ett batteri så fungerar det säkert bättre? Att det fungerar tekniskt innebär ju inte nödvändigtvis att det är ekonomiskt möjligt att räkna hem ett batteri. Så vad är kriteriet för att det fungerar?
Själv håller jag på att reglera och styra min förbrukning med schemaläggning och regler (och prognoser) snarare än ai, med fokus på att styra förbrukning mot lägre kostnad (bl.a. värmepumpens styrning). Det kommer ju till slut i alla fall vara en mänsklig upplevelse som sätter gränser. T.ex. hur låg temp inne som tolereras, så jag tror man kommer långt med regelstyrd styning, men vem vet ai styrning kanske kan göra det ännu bättre om 3-4år.
"Fungera" är ju inte ett objektiv, binär upplevelse. Det fungerar ju utan batteri idag. Med rätt ai, rätt utrustning som man kan styra och ett batteri så fungerar det säkert bättre? Att det fungerar tekniskt innebär ju inte nödvändigtvis att det är ekonomiskt möjligt att räkna hem ett batteri. Så vad är kriteriet för att det fungerar?
Själv håller jag på att reglera och styra min förbrukning med schemaläggning och regler (och prognoser) snarare än ai, med fokus på att styra förbrukning mot lägre kostnad (bl.a. värmepumpens styrning). Det kommer ju till slut i alla fall vara en mänsklig upplevelse som sätter gränser. T.ex. hur låg temp inne som tolereras, så jag tror man kommer långt med regelstyrd styning, men vem vet ai styrning kanske kan göra det ännu bättre om 3-4år.
Är frågan: Hur väl kommer AI styrning att kunna ta hänsyn till de extra debiteringen vid hög belastning om man har solceller och batteri ?J Jonas Gerdle skrev:
Tyvärr är den frågan nog samma som: Hur långt är ett snöre.
"AI" är ett rätt vitt begrepp, som ofta används i marknadsföring, utan att betyda något egentligen.
Men om ett system hålls uppdaterat så kan det mycket väl tänkas att algoritmerna anpassas och då även tar med effekttariffen i beräkningen för att optimera konsumtionen
I slutändan är det ju som ovanstående skriver dock du som konsument som kommer behöva lägga in vilka toleranser etc du har: Är det ok att bara ladda elbilen vid kostnader under en viss summa, eller skal lden minst alltid ha 80%? Kan VVB köras endast vid låg kostnad, eller minst varje natt ? Skall värmepumpens temperatur ställas ned om priset är övr XXX...osv
Det enklaste i det hela är nog när algoritmerna kollar när man skall ladda batteriet vs använda enerign från det.
Redigerat:
Nu tänker ju AI åt oss på gott och ont men när vi kommer att bli debiterade efter ett snitt på dom tre dagarna vi förbrukat mest så blir det höga räkningar. Menar bara att köra tvätt o diskmaskin samtidigt som man laddar bilen är ju då kanske inte så lyckat.B BSOD skrev:Tror du får utveckla din frågeställning.
Ja AI tänker ju inte… fel av mig!J Jonas Gerdle skrev:
En AI är det lilla i den ekvationen.J Jonas Gerdle skrev:
Först: Vad har ni kopplat in som kan styras av systemet ?
Kör ni tvätt/disk manuellt så påverkas ju inte det - då måste ni själva hålla koll på det. Om tex elbilsladdningen styrs av systemet så kan den kanske tillfällit pausas iofs dock
Men en "riktig AI" till skillnad från rena parametrar (begräsningar) och schemaläggning skulle nog bara göra stor skillnad om det är mycket som är automatiserat.
Är det bara solceller + batteri + elbilsladdning som är inkopplat så funkar en vanlig paramteriserad funktionell styrning lika bra skulle jag säga.
Och om den tar med effekttariffen: Det beror på om den tar med effekttariffen, dvs har leverantören lagt med det ?
Har enbart billaddning som styrs via Tibbler vilket fungerar utmärkt!
Funderar ännu så länge på solceller o batteri som då styrs av AI.
Min fråga var om AI hänger med o plockar ström från rätt ställe för stt undvika effekttoppar?
Funderar ännu så länge på solceller o batteri som då styrs av AI.
Min fråga var om AI hänger med o plockar ström från rätt ställe för stt undvika effekttoppar?
Min egen styrning av laddning av elbil gör det. De flesta kommersiella tjänster styr bara på elpris just nu, men det finns/kommer öppna API:er för att ta fram avgifter från elnätet (till exempel har Tekniska verken detta numera), så i framtiden kommer nog tjänster att ta hänsyn till detta.J Jonas Gerdle skrev:
Det har ju varit folk som klagat på att tibbers ai med grid rewards varit inne och laddat batteriet kraftigt för att spara lite snittpriset på spotmarknaden/få grid rewards, men bommat elnätstariffen och orsakat riktogt höga elnätsavgifter.J Jonas Gerdle skrev:
Jag tror inte jag sett nån leverantör som är riktigt med där ännu med batterier i förhållande till elnätsavgiftens struktur.
Det är sjukt många olika elnätsägare, och effekttariffen är ju utformad lite olika på olika platser. Vi får väl se om den till 2027 är lite mer harmonierad i dess struktur, men just nu är det ju en stor utmaning att elnätstariffen skiljer sig åt så mycket mellan olika nät.
Jag har homeassistant och regelstyrt efter mina förutsättningar. Just nu klipper jag, eller mjukt reducerar/gasar.
Jag ser ju att det är minst lika mycket att spara på effektavgiften som att anpassa förbrukning till lågpristimmarna.
Ett snöre är ett snöre mellan 55 centimeter till 2,4 meter.klaskarlsson skrev:
Är frågan: Hur väl kommer AI styrning att kunna ta hänsyn till de extra debiteringen vid hög belastning om man har solceller och batteri ?
Tyvärr är den frågan nog samma som: Hur långt är ett snöre.
"AI" är ett rätt vitt begrepp, som ofta används i marknadsföring, utan att betyda något egentligen.
Men om ett system hålls uppdaterat så kan det mycket väl tänkas att algoritmerna anpassas och då även tar med effekttariffen i beräkningen för att optimera konsumtionen
I slutändan är det ju som ovanstående skriver dock du som konsument som kommer behöva lägga in vilka toleranser etc du har: Är det ok att bara ladda elbilen vid kostnader under en viss summa, eller skal lden minst alltid ha 80%? Kan VVB köras endast vid låg kostnad, eller minst varje natt ? Skall värmepumpens temperatur ställas ned om priset är övr XXX...osv
Det enklaste i det hela är nog när algoritmerna kollar när man skall ladda batteriet vs använda enerign från det.
Innan dess är det ett band och efter det ett rep. Efter 30 meter blir repet en tross
https://github.com/RI-SE/Eltariff-APIB BSOD skrev:
AI eller klassisk styrning ger inte det en eller andra. Det är hur väl det är utformat som är avgörande.
Troligen är det mest rimligt att ta fram en klassisk syrning med hjälp av AI och sen testköra algoritmen mot historisk data och modeller av effektstyrning. För att sen låsa en framgångsrik algoritm. Snarare än ge AI direkt kontroll övet systemet.
Men oavsett om det görs med AI eller ej, är det ju viktigast att den metod man väljer, utformats utifrån de villkor som gäller för din anläggning, nätägare och elprisområde.
Troligen är det mest rimligt att ta fram en klassisk syrning med hjälp av AI och sen testköra algoritmen mot historisk data och modeller av effektstyrning. För att sen låsa en framgångsrik algoritm. Snarare än ge AI direkt kontroll övet systemet.
Men oavsett om det görs med AI eller ej, är det ju viktigast att den metod man väljer, utformats utifrån de villkor som gäller för din anläggning, nätägare och elprisområde.
Förstår vad du menar med ”band o snöre” men i nuläget tycks ingen konsument ha någon koll på det hela.
Det är ju i vart fall för mig viktigt att veta om det lönar sig att köpa en anläggning som klarar detta! Förvisso behöver det ju inte vara bortkastat att kunna förinställa sina toppar på morgonen o kvällen med adress till ett lämpligt stort batteri.
Det är ju i vart fall för mig viktigt att veta om det lönar sig att köpa en anläggning som klarar detta! Förvisso behöver det ju inte vara bortkastat att kunna förinställa sina toppar på morgonen o kvällen med adress till ett lämpligt stort batteri.