Sitter och spekulerar lite på ett FTX aggregat och undrar var det externa statiska trycket är för något.
https://fsp.ostberg.com/products/4972/heru-100-s-ec-y2/?lang=se&country_code=se
Här kan man under Diagram knappa in flöde och detta tryck på både tilluft och frånluft. Men vad är det för tryck man är ute efter här egentligen?
Noterar ju att effekten i fläktarna ökar om jag ökar det externa trycket. Tolkar det som att det är något tryck som motverkar flödet, så är det tryckfallet i kanalerna före och efter fläkten? Så tryckfall i uteluft+tilluft kanalerna resp frånluft + avluft? Kanske + skillnaden i lufttryck utomhus/inomhus också?
https://fsp.ostberg.com/products/4972/heru-100-s-ec-y2/?lang=se&country_code=se
Här kan man under Diagram knappa in flöde och detta tryck på både tilluft och frånluft. Men vad är det för tryck man är ute efter här egentligen?
Noterar ju att effekten i fläktarna ökar om jag ökar det externa trycket. Tolkar det som att det är något tryck som motverkar flödet, så är det tryckfallet i kanalerna före och efter fläkten? Så tryckfall i uteluft+tilluft kanalerna resp frånluft + avluft? Kanske + skillnaden i lufttryck utomhus/inomhus också?
Det är ju inte särskilt stort. Tänker att p = ρgh = 1,2*9,82*h ≈ 12h. Så i ett hus varierar trycket normalt med 50+ Pa bara från golvet på bottenvåningen till innertaket på ovanvåningen. 2Pa motsvarar ju ett par dm, så det gäller ju att mäta på samma höjd dåH Hybro skrev:
Är 2 Pa det normala eller däromkring? Börjar undra om jag är för trött för huvudräkning ikväll!
Bästa svaret
Externa statiska trycket är det motstånd som rörsystemet inkl filter, luftdon uppvisar och tas fram genom en projekteringsberäkning. Kurvan visar då om fläkten klarar trycket med hänvisning till önskat luftflöde. Rörsystem brukar man använda 1 Pa /m och luftdon ca 20 Pa / styck. Filter får man kolla i databladetTomtom79 skrev:
Sitter och spekulerar lite på ett FTX aggregat och undrar var det externa statiska trycket är för något.
[länk]
Finfint! Då är jag helt med på banan. Har gjort tabell med alla ingående komponenter och läst diagram till förbannelse för att få fram tryckfall. Så då är det bara att knappa in siffrorna så får jag fläktarnas effekter, verkningsgrad osv.H Håbbe01 skrev:Externa statiska trycket är det motstånd som rörsystemet inkl filter, luftdon uppvisar och tas fram genom en projekteringsberäkning. Kurvan visar då om fläkten klarar trycket med hänvisning till önskat luftflöde. Rörsystem brukar man använda 1 Pa /m och luftdon ca 20 Pa / styck. Filter får man kolla i databladet
Tack alla som svarat!
50 Pa på typ 10 meters höjdskillnadTomtom79 skrev:
Det är ju inte särskilt stort. Tänker att p = ρgh = 1,2*9,82*h ≈ 12h. Så i ett hus varierar trycket normalt med 50+ Pa bara från golvet på bottenvåningen till innertaket på ovanvåningen. 2Pa motsvarar ju ett par dm, så det gäller ju att mäta på samma höjd då
Är 2 Pa det normala eller däromkring? Börjar undra om jag är för trött för huvudräkning ikväll!
utomhus. Vid ett och samma mättillfället.
Det tror jag inte på.
Kan Du verifiera detta påstående?
Njaä, inte mer än högstadiefysiken som säger att p = ρghH Hybro skrev:
Densitet på luft är runt 1,2. g=9,82. Höjden antog jag en 4-5 meter ungefär. Jag antar att luften är ungefär lika tät de metrarna. Går man mycket högre upp så blir ju luften tunnare och trycket minskar långsammare.
5 meter upp så är det ju 6kg mindre luft som trycker ner på en kvadratmeter = ca 60Pa.
Ok.... Då smyger vi upp på våning 3.
Borrar ett hål i en fönsterkarmen och stoppar i ett passande typ bromsrör.
Inuti huset kopplas röret med en slang till en microanemometers ena ingång. Den andra ingången är inte ansluten utan känner av trycket i rummet
Vilken tryckskillnad bör vi ha i ett hus på den våningen för att inte fukt ska leta sig ut i väggar mm och där kondenseras.
Vi kan väl först mäta i ett hus på 50 meters havet.
Och sedan ett hus på 500 meter över havet.
Är höjden över havet ö h t intressant?
Borrar ett hål i en fönsterkarmen och stoppar i ett passande typ bromsrör.
Inuti huset kopplas röret med en slang till en microanemometers ena ingång. Den andra ingången är inte ansluten utan känner av trycket i rummet
Vilken tryckskillnad bör vi ha i ett hus på den våningen för att inte fukt ska leta sig ut i väggar mm och där kondenseras.
Vi kan väl först mäta i ett hus på 50 meters havet.
Och sedan ett hus på 500 meter över havet.
Är höjden över havet ö h t intressant?
Precis det som var min fråga. Är 2Pa ett bra värde, eller är 20 något att sikta på? Min kommentar att 2 Pa inte var en särskilt stor tryckskillnad baserade jag på att det skiljer kanske 50 Pa när jag går upp för trappan. Eller att man med lung-kraft kan blåsa uppåt 10-30 000 Pa.H Hybro skrev:
Men det är klart, 2 Pa är ju 2 N/m2 alltså ca 2hg per kvadratmeter plastfilm i väggen. Så det är ju inte helt försumbart.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad är dessa vita fläckar och kan man få bort med högtryckstvätt?
Trädgård allmänt -
Släpfråga, totalvikt och axeltryck
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Högtryckstvätt, HQ PW 240 vs PW 360 - värt mellanskillnaden?
Trädgårdsmaskiner -
Pergola i tryckimpregnerat virke, hur kraftiga stolpar och bärlinor
Altan & Uteplats -
Skall trycket i ett vattenburet golvvärmesystem sjunka över tid? (eller vara helt statiskt för alltid)
Värme allmänt