håller med om att bränslecell kan vara ett bra alternativ, tyvärr är priset per Kw alldeles för dyrt idag.

• Gilla
arwa02
  • Laddar…
Det jag menade var det som skrivs i tråden om batteribank och diverse omvandlare, alltså där man ändå vill använda prima el, uppvärmning är en annan sak. Alltså varför så många onödiga komplicerade steg i de fallen?

O
olli100 skrev:
Vist kan man ladda elbilen med solceller, vist kostar det men det går, om några år är det var mans lösning. [länk]
Undra hur lång tid de skulle ta å ladda en elbil med solceller?
Jag tror inte den lösningen kommer att bli intressant. För den dagen då utvecklingen har kommit så pass långt att vi kan ladda en elbil lika effektivt som vi gör idag, så har nog elbilen spelat ut sin roll... Jag är nämligen övertygad om att inte elbilen kommer att finnas i framtiden, men det är en helt annan diskussion....

Innan dess... Det är svårt för miljömuppar att både bo off-grid och köra sin elbil till jobbet.... :D

Vad är komplicerat med en växelriktare? Man stoppar in plus och minus från batterierna på ena sidan, och får ut en helt vanlig EU-standardiserad elkontakt på andra sidan. Och en AV/PÅ knapp.

Odjuret, jag håller med om att det är orimligt att ladda en bil direkt med solceller. Däremot skulle man kunna ta överskottsproduktionen från ett hushåll under sommaren, omvandla den till metanol i en egen tank, som man sedan kan tanka bilen med hela året. Metanol kan både användas för att ladda en elbil med en bränslecell, eller användas direkt i en anpassad förbränningsmotor precis som bensin.

Om det räcker till att köra elbil till jobbet varje dag vet jag inte, och jag har inte den ambitionen själv. Jag ville bara säga att den tekniska möjligheten existerar för ett samhälle med självförsörjande hushåll, under förutsättningen att man kan på ett robust sätt kan lagra stora mängder energi under längre tid.

Att producera sin egen el är inte heller nödvändigtvis bättre för miljön, annat än att man lär sig att använda mindre el när man har koll på den. Jag skulle också tro att de flesta som håller på med sånt här i första hand är intresserade av teknik, eller eggas av känslan av att ha ett hem som är resistent mot t.ex. krig och katastrofer (eller som vi saknar möjlighet att koppla upp sig mot elnätet). De som du kallar för "miljömuppar" är, i min erfarenhet, förhållandevis teknikfientliga och tycker inte att man ska ha bekvämligheter om man lever off-grid.

Och när man berättar för folk i allmänhet om ens off-grid hus så brukar de inte vara överdrivet intresserade av miljöaspekten. Snarare om hur huset skulle kunna fungera som gömställe vid en eventuell zombieattack.

• Gilla
Finndjävel och 1 till
  • Laddar…
S
A arwa02 skrev:
Att producera sin egen el är inte heller nödvändigtvis bättre för miljön, annat än att man lär sig att använda mindre el när man har koll på den. Jag skulle också tro att de flesta som håller på med sånt här i första hand är intresserade av teknik, eller eggas av känslan av att ha ett hem som är resistent mot t.ex. krig och katastrofer (eller som vi saknar möjlighet att koppla upp sig mot elnätet). De som du kallar för "miljömuppar" är, i min erfarenhet, förhållandevis teknikfientliga och tycker inte att man ska ha bekvämligheter om man lever off-grid.

Och när man berättar för folk i allmänhet om ens off-grid hus så brukar de inte vara överdrivet intresserade av miljöaspekten. Snarare om hur huset skulle kunna fungera som gömställe vid en eventuell zombieattack.
Tyvärr är det omöjligt att producera el mer miljövänligt än vår storskaliga vattenkraft och kärnkraft. I varje fall om man mäter i utsläpp av koldioxidekvivalenter. Solceller har släpper ut ca 16 ggr mer än kärnkraft per producerad kWh. Detta är alltså räknat i ett livscykelperspektiv från produktion till skrotning. Lägger man till utsläppen för batterilagringen blir det ännu värre.

Det är rent tekniskt ett väldigt kul projekt och det kan säkert komma intressanta spinoff-effekter när man håller på att experimentera. Däremot är det helt omöjligt att med dagens teknologi, och även i överskådlig framtid, få sådant här att bli miljövänligt eller kostnadseffektivt.

Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Absolut! _OM_ man går in och modifierar apparatens nätaggregat. Prova att koppla någonting så enkelt som din omodifierade laddare (som är byggd för växelspänning) för mobilen till en likströmskälla och se hur det går.
Återigen; det är synd att de kör med specialprodukter istället för "normala" produkter, då det hade givit långt mer applicerbara resultat.
Du har fel, din mobilladdare funkar lika bra på likström som på växelström (om den inte är 15 år gammal vill säga, då satt det en transformator i den)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.