Tyvärr med 12 år erfarenhet räcker inte bly batterier mer än till 20 oktober men med LiFeYPO4 batterier som behöver 30% mindre så räknar jag att vi skall klara vintern . vi åker till Spanien på vintrarna men i år skall vi stanna och se om vi klarar vintern. Vi kommer att installera 30 nya paneller som skall klara att hjälpa att värma huset. Batterierna skall klara att leverera i 20år med sbms som övervakare.

• Gilla
Modig och 1 till
  • Laddar…
"paneler" skriver du. Solceller eller solvärme?
Hur många är ni i hushållet?

Solceller givet vis solpaneler är tyvärr överkörda när det gäller pris med dagens pris, om man har utrymme till dom. 2 pensionärer

• Gilla
tlundberg
  • Laddar…
Förstår inte grejen, varför krångla till det? Är det bara för att få klippa sladden? Vi är självförsörjande, men vi lånar av energibolaget på vintern, och lämnar tillbaka det på sommaren, till dyrare pris, el Abb är billigare än allt som krävs för att bli självförsörjande, samt aldrig nåt problem, men klart enkelt om man bor i Utlandet på vintern så..

Min vän du har missat det väsentliga, för att gå vidare i utvecklingen så måste några prova det som ingenjörerna tar fram annars utveklar dom inte något om ingen köper och provar, se på solcellerna idag monterars det för fullt. Batterierna utvecklas snart börjar man montera dom i hemmen om några år kan man klippa sladden.

Beror förståss på vart man bor, kallaste norra Norrland eller betydligt mer söderut, vi har haft solceller på stugan i snart 30år, jag tycker el är billigt, funkar jämt, enkelt, så för mig självklart att ha sladden kvar, för el bägge vägar.

Men skulle jag byggt ett sådant hus, vattenburen pelletskamin, acctank med solfångare, solceller och batterier till växelriktare, samt litet elverk, ev gasol i köket, Samt superisolerat

• Gilla
tlundberg
  • Laddar…
Jag tänker ungefär i samma barnor som du Husqvarna220Ac. Men sen säger olli100 "solpaneler är tyvärr överkörda när det gäller pris", vilket borde betyda att han tycker att det är bättre att utnyttja ytan till solceller i stället, och sedan använda den extra elen till uppvärmning.

Vad har du för tankar om det?

Trots enklare teknik är solpanels värmesystem mer komplicerade att installera (rör istället för ledningar) och behöver mer underhåll. Effektiviteten är något högre, men når inte 90%, mer som 50% - eftersom de har svårigheter vid låg intensitet och redan 10% förloras på grund av reflektion. Fortfarande behövs 2 till 5 gånger större yta med solceller, men är underhålls fria i ca: 25år. Det många glömmer , solceller är högkvalitativ energi. Du kan göra något med det på sommaren och vintern. Vad får du av ett evakuerat rör på sommaren?

Men svårt att ta rätt på solenergin med solceller utan nät, antingen humongos stor batteribank, alt producera Vv och tvätta/diska, mm när solen lyser...

• Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Man behöver inte ta tillvara allt det är ju grattis och man slipper elnätsabonnemang som är 377,50 i månaden så det finns för o nackdelar med allt

olli100 skrev:
Trots enklare teknik är solpanels värmesystem mer komplicerade att installera (rör istället för ledningar)
Vattenburen värme tror jag behövs oavsett. Precis som Husqvarna220Ac var inne på tror jag på en mindre pelletskamin eller köksvedspis eller liknande för att klara vintern. Och ska man ändå ha ett vattenburet system så är det inte så mycket extra komplexitet som tillkommer med solpaneler.

Överkapaciteten på sommaren kan man använda t ex till att värma en pool :)

Klarar man värmebehovet med luftburen värme så sparar det naturligtvis en hel del kostnad. Främsta anledningen till en liten vedspis skulle vara att veta att man kan hålla sig varm även vid långa strömavbrott. Fast det kanske man inte behöver oroa sig för om man har en batteribank

Vist ska det vara vattenburen värme, jag har 3X 900W 30v elpatroner i acktanken

Känns som man skulle vilja ha nån form av batteri även för värmen, att på dagen kunna ladda både batteri med el, samt fylla Acc tank, samt köra golvvärme som är effektivt med låg framledning, samt att kunna elda mot tanken med ved eller pellets, för Vv och värme, känns onödigt stor batteribank för att värma med el, samt att köra ugn/spis på gasol, finns många lösningar finns, men vill leva ganska likadant som man är van..

Allt du tar upp är i någon mening vettigt olli men håll gärna värme för sig och det som tvunget kräver el och lagring av den för sig. Om du tillämpar begreppen exergi och emergi kommer du troligtvis ett litet steg längre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.