16 101 läst · 65 svar
16k läst
65 svar
Experiment: Helt självförsörjande hus
Att låta överskottet gå till nätet vore ju det tekniskt bästa sättet att spara el till senare förbrukning. Dessvärre har ju det i Sverige gjorts ekonomiskt omöjligt genom idiotiska politiska beslut. Därför måste den här typen av projekt fram med mål att klara sig helt utan nät. Först när det finns en ekonomiskt vettigt lösning för småskalig elproduktion och hushåll både tekniskt och ekonomiskt kan koppla loss sig från näten blir nätbolagen konkurrensutsatta, då kommer saker att hända - inte förr. Så kör på, få småskalig elproduktion att fungera året runt.
Jag har läst i andra artiklar att det är levererat av Inresol (https://www.inresol.se/products/)Oldboy skrev:
Har följt dem i flera år. Väldigt intressant teknik, hoppas de får fart på både produktion och försäljning!
Som jag förstod det av texten så har de en växelriktare, men använder den helst inte. Lite skillnad kan jag tycka, då är fortfarande möjligt att köra viss utrustning på växelström.Cancerman_777 skrev:Mycket intressant projekt, ja. Dock anser jag att man/ni missar målet lite när ni valde bort växelriktaren och siktade in er på specialprodukter som går på likspänning. Det är inte så människor i allmänhet gör eller är beredda att göra. Jag (audiofil) vill tex inte dumpa min stereo för att köpa någonting annat som går på likström. Om ni istället ställt in de bäst säljande produkterna och kört som "svensson", så hade det blivit betydligt mer applicerbara och relevanta resultat.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 872 inlägg
Det är möjligt att det var/är så. Jag tar emot kritiken och jag är ledsen att jag förstod eller läste fel angående växelriktarens existens i projektet. Men...anser du verkligen att det missförståndet eller felet i mitt inlägg var andemeningen i mitt inlägg?gäst skrev:
Eller tror du att de varje gång de skall köra diskmaskinen, tvättmaskinen, ugnen eller vad det nu än må vara som inte går på likspänning, springer och bryter kretsen, kopplar in växelriktaren och sätter igång kretsen igen? För att sedan när den apparaten är klar, så gör de samma procedur igen, men då kopplar bort växelriktaren?
intressant projekt, tycker bara det låter dyrt med alla likströms prylarna. När jag började mitt off grid liv så prövade jag också med likström men kom snart underfund med att vill jag ha alla moderniteter så var det växelriktare som gäller, det var bara att lägga till några extra solpaneler som kompenserade det extra som växelriktaren drog.
Likström vs. Växelström
Det är ett missförstånd att man måste ha växelriktare för att få vanliga apparater att fungera.
De allra flesta apparater idag jobbar med switchade nätaggregat som lika gärna kan drivas med likström, enkla roterande maskiner typ fläktar utan varvtalsreglering fungerar inte men de med varvtalsreglering fungerar.
TV apparater, mobilladdare, datorer, LED belysning, induktionshällar m.m fungerar precis lika bra med likström.
Det är ett missförstånd att man måste ha växelriktare för att få vanliga apparater att fungera.
De allra flesta apparater idag jobbar med switchade nätaggregat som lika gärna kan drivas med likström, enkla roterande maskiner typ fläktar utan varvtalsreglering fungerar inte men de med varvtalsreglering fungerar.
TV apparater, mobilladdare, datorer, LED belysning, induktionshällar m.m fungerar precis lika bra med likström.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 872 inlägg
Absolut! _OM_ man går in och modifierar apparatens nätaggregat. Prova att koppla någonting så enkelt som din omodifierade laddare (som är byggd för växelspänning) för mobilen till en likströmskälla och se hur det går.tanker skrev:Likström vs. Växelström
Återigen; det är synd att de kör med specialprodukter istället för "normala" produkter, då det hade givit långt mer applicerbara resultat.
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Dyrt och omständigt, billigast/enklaste att behålla nätet, men han verkar ju ha nätet som backup, så nätavgiften verkar han ändå betala.
Annars klippa helt mot nätbolaget, och skaffa elverk som backup..
Vi har 16A nätsäkring, solceller som trycker ut lika mycket eller ibland mer än vi förbrukar, enkelt/billigt utan strul och trams.
Annars klippa helt mot nätbolaget, och skaffa elverk som backup..
Vi har 16A nätsäkring, solceller som trycker ut lika mycket eller ibland mer än vi förbrukar, enkelt/billigt utan strul och trams.
Hej, se mina svar nedan / Jens
mrpos skrev:Hej,
Superintressant projekt! Jag är väldigt nyfiken.
Det står att batterierna har 12 kilowatts kapacitet, är det peak-kapacitet eller det ett skrivfel och avser 12 kWh?
Vad är batteribanken på egentligen, är det 12 kWh märkkapacitet och hur djupt laddar ni ur dom, hur många cykler räknar ni med att dom skall hålla? Kör man för djupt varje dag håller de inte mer än ett par år och då blir det dyrt, eller tänker jag fel?
12 kWh är kapaciteten. Leverantör är Ferroamp och deras system sköter styrningen.
Hur har ni löst stora förbrukare som spis, ugn, diskmaskin, kaffebryggare etc. Går alla dom via batterierna och växelriktare, är det "vanliga" modeller eller något special?
Det är vanliga modeller via batteri och växelriktare
Förlåt om det är mycket frågor, men det här är så himla intressant, hoppas på några svar i alla fall.
Mvh
PeO
Man behöver inte skippa några aparater.
Sen jag gick över till LiFeYPO4 batterier så har jag inte haft några problem med elen dom laddar så snabbt, idag fast det är en mulen dag så låg laddningen på 30A en solig dag ligger den på 60 70A.
Mat ska man laga på gasol eller slow cocker har nu även börjat använda Sous-vide
Sen jag gick över till LiFeYPO4 batterier så har jag inte haft några problem med elen dom laddar så snabbt, idag fast det är en mulen dag så låg laddningen på 30A en solig dag ligger den på 60 70A.
Mat ska man laga på gasol eller slow cocker har nu även börjat använda Sous-vide