Kolla med din hemförsäkring om du har rättsskydd. Då får du hela eller delar av ett advokatarvode betalt, och ofta kan de tipsa om en bra advokat/jurist också. När vi hamnade i en rättstvist med vår entreprenör täcktes det av hemförsäkringen. 🙂

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Tips nr 2 som jag fick av vår advokat: ofta räcker det att en advokat ringer och ställer jobbiga frågor, så lägger sig företaget 😄

• Gilla
H-Thomasson och 5 till
  • Laddar…
W WP7 skrev:
Tack, det var det jag ville veta! Hur kommer jag i kontakt med ett sådant ombud? Vem ska man vända sig till?
Jag betalar hellre 300.000:- till en jurist som får husleverantören eller konstruktören att betala de 10.000:- de är skyldiga att betala än att betala de 10.000:- själv och låter de komma undan.
Men är det verkligen de summorna det handlar om för att åtgärda konstruktionsfelen, dvs 10.000kr?
Då borde du kunna göra en förlikning med köparna där ni betalar 5000kr var. Det hade varit en ytterst billig lösning för alla inblandade som inte göder juristerna.

• Gilla
Perolofl och 4 till
  • Laddar…
P
W WP7 skrev:
Jag har 10+ vänner och bekanta som kommer att bygga hus inom de närmaste 5 åren. Ingen av dessa kommer att använda varken husleverantören eller konstruktörsfirman som är inblandade här. Förmodligen kommer inte mina vänners vänner heller göra det.
Så om 10 år finns det kanske en anledning till varför de inte längre har pengar i kassan. Eller iallafall en anledning till varför de inte har så mycket pengar i kassan som de hade kunnat ha.
I dagens värld kan man nå många fler människor än så. Du kan berätta historien på sociala media eller på en egen webbplats. Se bara till att hålla dig till verifierbara fakta utan spekulationer.

Om du hellre vill komma överens och se till att dina leverantörer gör rätt för sig så är dock kanske inte ovanstående den bästa metoden.

• Gilla
WP7
  • Laddar…
W WP7 skrev:
Hej,

Jag köpte en tomt där det redan fanns ett ”förslag” på hus framtaget av en husleverantör (känt svenskt företag).
Efter en del diskussioner och ändringar i det ursprungliga förslaget kom vi fram till en lösning vi bestämde oss för.
All dokumentation och ritningar togs fram av husleverantören och deras egna arkitekter.
Entreprenaden var uppdelat i två delar, markarbete/grund och montering av huset.
Varför det blev så minns jag inte, om det var ekonomiskt fördelaktigt för mig att ta in egna entreprenörer för mark/grund eller om husleverantören inte hade någon entreprenör om kunde ta jobbet.
Husleverantören försåg mig med konstruktionsritningar på grunden som dem hade tagit fram/beställt av en grundkonstruktör.
Jag gav dessa ritningar till mina entreprenörer som utförde arbetet helt enligt dessa.

Huset står på plintar och stålpelare, det är alltså ett ”stolphus” eller ”stylthus”, typ Emils Backe i Trosa eller Kvarnskogen i Stockholm.

Strax innan att huset blev färdigt såldes det då vi blev tvungna att flytta till en annan stad. Vi hann alltså aldrig ens flytta in i huset.
Köparna upplevde efter en tid att huset svajade när det blåste mycket utomhus. Så till den grad att det kändes obehagligt. Jag blev kontaktad och kontaktade i min tur husleverantören som mer eller mindre fnyste åt mig och sa att ”Ja hus rör på sig…”
Det togs in en oberoende konstruktör som gick igenom alla konstruktionsritningar och beräkningar och kom fram till att både huset och grunden (plintar och pelar) är underdimensionerade. Huset i sig och pelarna rör sig långt utanför vad som är tillåtet. Det skulle rent teoretiskt, vid en riktigt stor storm, kunna ge vika.

När den oberoende konstruktörer går igenom konstruktionsritningarna, 2 delar:
- Huset, från husleverantören.
- Grunden & pelarna, från grundkonstruktören.

Så visar det sig att konstruktionsritningarna på huset är ”ofullständiga” och har inte tagit med eller tagit alla ”värden” i beaktande, typ det stjälpande momentet.
Konstruktionsritningarna på grunden är således framtagna utifrån felaktiga/ofullständiga handlingar från husleverantören. Det var något kN-värde som var fel och något som saknades helt.

Jag har noll koll på kN, vertikal- och horisontallaster, stjälpande moment, vindavstyvning, draglaster, vindbockar osv. Jag kan inte se hur jag skulle kunna ha vetat om, eller tagit reda på detta.

Jag har haft en KA som gått igenom alla konstruktionsritningar och alla ritningar har även skickats in till kommunen och blivit godkända. Husleverantörens konstruktör har tagit fram/gått igenom alla konstruktionsritningar. Grundkonstruktören har tagit fram/gått igenom alla konstruktionsritningar. Ingen av dessa har märkt att något saknats eller varit fel.
Borde jag som privatperson ha gjort det?

Hur går man vidare juridiskt? Finns det försäkringar som täcker? Vem har gjort fel?

Arbetet med att förstärka grunden är redan igång, men vem ska stå för kostnaden när allt är utrett?
Der ligger (låg) ett hus med exakt samma vingelfel på Vygattu i Plintsberg. Det blev stabilt med lite kryss-stag mellan stolparna, så vinglet är lätt åtgärdat. Om plintarna är för små är det svårare att åtgärda, men det går. Det beror på vilken lastkombination som dom inte klarar, det blir ju lite lyftkrafter och annat spännande med ett hus på stolpar.

Det är konstruktören som är ansvarig. Men det förutsätter att det finns en konstruktör och att han fått uppdraget att göra grunden och stommen. Det kan mycket väl vara så att en arkitekt gjort en ritning som på något vis glidit över direkt till byggaren.

K kindvall skrev:
Men är det verkligen de summorna det handlar om för att åtgärda konstruktionsfelen, dvs 10.000kr?
Då borde du kunna göra en förlikning med köparna där ni betalar 5000kr var. Det hade varit en ytterst billig lösning för alla inblandade som inte göder juristerna.
Nej det är mer än så, jag försökte bara illustrera att de inblandade parternas ovilja att hjälpa en barnfamilj, och mig, trots möjligheten till det. Samt deras nonchalanta inställning till det hela får mig att vilja "sätta dit dem" lika mycket som jag vill hjälpa de boende. Det har gjort mig fast besluten att se till att de får ta sitt ansvar även om det kostar mer än det smakar så att säga.

Det ska dock tilläggas att grundkonstruktörsfirman inte har samma äckliga attityd som husleverantören.

• Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
G Grävling15 skrev:
Kolla med din hemförsäkring om du har rättsskydd. Då får du hela eller delar av ett advokatarvode betalt, och ofta kan de tipsa om en bra advokat/jurist också. När vi hamnade i en rättstvist med vår entreprenör täcktes det av hemförsäkringen. 🙂
Tack!! Ska göra det!

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K KungAnka skrev:
Der ligger (låg) ett hus med exakt samma vingelfel på Vygattu i Plintsberg. Det blev stabilt med lite kryss-stag mellan stolparna, så vinglet är lätt åtgärdat. Om plintarna är för små är det svårare att åtgärda, men det går. Det beror på vilken lastkombination som dom inte klarar, det blir ju lite lyftkrafter och annat spännande med ett hus på stolpar.

Det är konstruktören som är ansvarig. Men det förutsätter att det finns en konstruktör och att han fått uppdraget att göra grunden och stommen. Det kan mycket väl vara så att en arkitekt gjort en ritning som på något vis glidit över direkt till byggaren.
Tack! Åtgärderna som behövs har vi redan koll på.

Det är en stor och etablerad konstruktör som har fått uppdraget att göra grunden. Stommen har gjorts av husleverantören själva.

W WP7 skrev:
Tack! 🙏🏼

Det skulle vara guld om någon här inne fått juridisk hjälp tidigare, inom det här området, och av den anledning kan rekommendera en jurist utifrån egen erfarenhet.
Var i landet finns fastigheten respektive ni?

Har erfarenhet av liknande tvister och kan komma med förslag på advokatbyråer som verkar kunna sin sak. Det underlättar om de är verksamma i rätt område, även om de gärna reser så blir det onödigt tidsödande om man kan undvika det.

• Gilla
Artemisia
  • Laddar…
G Grävling15 skrev:
Tips nr 2 som jag fick av vår advokat: ofta räcker det att en advokat ringer och ställer jobbiga frågor, så lägger sig företaget 😄
Detta ska inte underskattas. Tvister löses sällan i tinget. Nästan alla kontraktsfrågor löses genom diskussion mellan partner, eventuellt med stöd av parternas jurister.

• Gilla
Sommar13 och 5 till
  • Laddar…
Tänk på att ”kostar mer än det smakar” kan kosta väldigt mycket. Det är inte omöjligt att bli skyldig över en miljon kronor om man förlorar. Eller för den delen flera hundra tusen kronor även om man vinner.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
W WP7 skrev:
Tack! Åtgärderna som behövs har vi redan koll på.

Det är en stor och etablerad konstruktör som har fått uppdraget att göra grunden. Stommen har gjorts av husleverantören själva.
Advokat Claes Blåe som skriver för Byggahus är kompetent och inte utan pondus.

Hade jag själv behövt hjälp av advokat om hus hade jag försökt engagera honom.

• Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
W WP7 skrev:
Tack! 🙏🏼

Det skulle vara guld om någon här inne fått juridisk hjälp tidigare, inom det här området, och av den anledning kan rekommendera en jurist utifrån egen erfarenhet.
OBS! Skiljande mellan jurist och advokat. Jurist kan vem som helst kalla sig medan advokat är skyddad titel och det finns en tillsyns funktions hos advokatsamfundet.

Ett annat tips är att ringa Villaägarnas riksförbund, de har gratis, duktig juristhjälp, och har hjälpt mig ett par gånger. Där finns förstås begränsningar men kan vara en start. Man behöver bli medlem men det är en liten kostnad i sammanhanget.

Vilket drama! Hur går det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.