20 885 läst · 74 svar
21k läst
74 svar
Ett vältande hus - Vem bär ansvaret för ofullständiga konstruktionshandlingar?
Inte särskilt mycket har klarnat sen första inlägget. Det rör sig om stora summor och kanske även risk för personskada. Det är till exempel inte glasklart vad du har för förhållande, juridiskt, till din köpare.
Jag tycker ni ska vända er till en jurist. Undersök om något av era försäkringsbolag kan betala delar. Annars är det nog läge att betala en egen. Om ni inte redan känner någon bra vänd er till en välrenommerad firma, inte ”Janssons mäkleri och juridik”. Gör detta förr snarare än senare. Du generar nu en massa kommunikation med aktörerna som en jurist kommer behöva lägga tid på att läsa igenom och som kanske gör fallet svårare.
Här i forumet kommer ingen sätta sig och granska de faktiska handlingarna. Det finns vissa formkrav i husaffärer, det är alltså inte så att ”muntligt är också ett avtal” alltid gäller där. Kanske är vissa avtal ogiltiga, till er fördel? Till er nackdel? Sånt kan förändra förhandlingsläget.
Man brukar kunna få en gratis rådgivning, men jag hade nog i detta läge gärna lagt säg tio tusen kronor och se vad juristen kommer fram till. Det är ju vad det kostar för en hantverkare att dyka upp. Sen får man väl komma ihåg att jurister precis som alla säljare, så man får försöka hålla nere kostnaden där också. Men att detta kommer kosta pengar och/eller tid, är väl redan klart.
Jag tycker ni ska vända er till en jurist. Undersök om något av era försäkringsbolag kan betala delar. Annars är det nog läge att betala en egen. Om ni inte redan känner någon bra vänd er till en välrenommerad firma, inte ”Janssons mäkleri och juridik”. Gör detta förr snarare än senare. Du generar nu en massa kommunikation med aktörerna som en jurist kommer behöva lägga tid på att läsa igenom och som kanske gör fallet svårare.
Här i forumet kommer ingen sätta sig och granska de faktiska handlingarna. Det finns vissa formkrav i husaffärer, det är alltså inte så att ”muntligt är också ett avtal” alltid gäller där. Kanske är vissa avtal ogiltiga, till er fördel? Till er nackdel? Sånt kan förändra förhandlingsläget.
Man brukar kunna få en gratis rådgivning, men jag hade nog i detta läge gärna lagt säg tio tusen kronor och se vad juristen kommer fram till. Det är ju vad det kostar för en hantverkare att dyka upp. Sen får man väl komma ihåg att jurister precis som alla säljare, så man får försöka hålla nere kostnaden där också. Men att detta kommer kosta pengar och/eller tid, är väl redan klart.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 592 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 592 inlägg
Det är ju just min poäng. Kanske kan TS sitta stilla i båten och lägga skiten på köparna på samma sätt som husföretaget sitter still och lägger det på TS. Det är köparnas sak att samla all den där infon om felet på fastigheten, inte TS.D din granne skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 915 inlägg
Jag håller iofs. med om att detta bör man skaffa riuktigt jurist rådgivning om. Men för TS. är det möjligt att det räcker att "sitta still i båten" just nu. Låt köparen reda ut vilka åtgärder som behövs.
Jag är dessutom inte övertygad om att det behöver bli svårt att få ersättning från konstruktörerna här. De har ansvarsförsäkring som tar hand om problemet juridiskt. Det som möjligen strular till det är att det låter som vi har två olika konstruktörer som gjort fel. De kommer att skylla på varandra.
Jag är dessutom inte övertygad om att det behöver bli svårt att få ersättning från konstruktörerna här. De har ansvarsförsäkring som tar hand om problemet juridiskt. Det som möjligen strular till det är att det låter som vi har två olika konstruktörer som gjort fel. De kommer att skylla på varandra.
"Det togs in en oberoende konstruktör..."W WP7 skrev:
Bara för att förtydliga, vem tog in denna konstruktör, du eller de som köpte av dig?
Verktygstokig
· Stockholm
· 265 inlägg
Hej.
Vilket soppa ni hamnat i, och vilka misstag har gjorts på vägen här!
Vem valde konstruktören? Ni eller husfirman?
Felet landar oavsett på den firman som stämplat bygghandlingen för just stommen.
I ett fall gissar jag att det konstruktören som ritat står i stämpeln? Eller har husförman tagit dom som underkonsulterna och stämplat handling i sitt eget namn?
Det avgör vem som blir juridiskt ansvarig.
I normala fall bör det vara konstruktörens bygghandling man gått efter som också stämplats av konstruktören.
Det dags för er att dra i dem och deras konsultförsäkring för att få betalt för åtgärderna.
Tur oturen är att huset iallafall står på styltor, så har man rätt bra möjlighet att kunna åtgärda detta.
Vilket soppa ni hamnat i, och vilka misstag har gjorts på vägen här!
Vem valde konstruktören? Ni eller husfirman?
Felet landar oavsett på den firman som stämplat bygghandlingen för just stommen.
I ett fall gissar jag att det konstruktören som ritat står i stämpeln? Eller har husförman tagit dom som underkonsulterna och stämplat handling i sitt eget namn?
Det avgör vem som blir juridiskt ansvarig.
I normala fall bör det vara konstruktörens bygghandling man gått efter som också stämplats av konstruktören.
Det dags för er att dra i dem och deras konsultförsäkring för att få betalt för åtgärderna.
Tur oturen är att huset iallafall står på styltor, så har man rätt bra möjlighet att kunna åtgärda detta.
Claes Sörmland skrev:
D din granne skrev:Det känns orimligt att du som privatperson ska ha kunskapen att förstå hållfasthetsberäkningarna i konstruktionen. Men oavsett är det ju du som kommer få driva processen att visa på detta, det kommer ta tid och kraft.
Jag hade prioriterat att ta reda på vad åtgärderna kostar för att fixa problemen och sedan valt åtgärd.
Sen kan du ju passa på att flytta över ansvaret för åtgärderna på de nya ägarna, blanda dig inte i för mycket. De får ta fram ett rimligt kostnadsförslag och se till att de åtgärdas. För skulle det visa sig att även det blir otillräckligt vill du själv inte sitta i sitsen att du har ett ansvar ännu en gång.
Jag förstår det men det är tyvärr inte ett alternativ, jag skulle inte kunna leva med mig själv om jag betedde mig så. Men varken husleverantören eller konstruktörsfirman verkar ha problem med att låta "köparna ta skiten".Claes Sörmland skrev:Ja den som verkligen sitter med skiten är ju köparna. Frågan är vilket ansvar TS verkligen har. Det beror ju dels på utfästelserna vid fastighetsöverlåtelsen samt om det har förekommit arbete av TS på huset efter fastighetsöverlåtelsen på köparnas uppdrag. Jag gissar utan att ha infon att TS liksom husföretaget sitter med ansvaret men relationen köparna-TS är ju av samma natur som relationen TS-husföretaget. Det är köparna som sitter med ett svajande hus, inte TS.
Jag har anlitat en oberoende konstruktören som gjort analysen och skrivit rapporten samt tagit fram förslag på förstärkningsåtgärder, och konstruktionsdetaljer för dessa. Infästningar, svetstyp, dimensioner på material osv.
Alltså:
- Tagit fram förstärkningsåtgärder + konstruktionsdetaljer.
- Kontaktat entreprenör som kan montera och svetsa stålet enligt ovanstående.
- Kontaktat entreprenör som kan förstärka och gjuta om plintarna.
Nu är det i princip bara att "trycka på knappen" så blir grundkonstruktionen åtgärdad. Men självklart vill, med all rätt, entreprenörer och konstruktörer ha betalt för sitt arbete. Och där är vi nu. Vem ska betala. Jag har inte den ekonomin att jag känner att kan "stå för det här" och sen kanske få tillbaka pengarna. Visste jag att jag kommer få tillbaka pengarna och det handlar om ett "utlägg" för att hjälpa de boende hade jag betalat det direkt.
Både husleverantören och konstruktörsfirman är stora och etablerade "seriösa företag". Med 40 reps 80 miljoner i kassan, samt gör positiva resultat enligt 2023 års årsredovisning.
Trots det har de inga problem med att låta två barnfamiljer med ansträngd ekonomi försöka lösa det bäst de kan.
Hade jag varit husleverantören eller grundkonstruktören hade jag sagt. "Vi löser det, entreprenörerna kan fakturera oss så reder vi ut vems ansvaret är i lugn och ro. Då kan familjen bo där utan att vara oroliga för att deras hus, som någon av oss (alternativt båda) konstruerat undermåligt, ska rasa."
Finns en anledning till att både husleverantören och konstruktörsfirman har pengar i kassan och inte du.W WP7 skrev:Jag förstår det men det är tyvärr inte ett alternativ, jag skulle inte kunna leva med mig själv om jag betedde mig så. Men varken husleverantören eller konstruktörsfirman verkar ha problem med att låta "köparna ta skiten".
Jag har anlitat en oberoende konstruktören som gjort analysen och skrivit rapporten samt tagit fram förslag på förstärkningsåtgärder, och konstruktionsdetaljer för dessa. Infästningar, svetstyp, dimensioner på material osv.
Alltså:
- Tagit fram förstärkningsåtgärder + konstruktionsdetaljer.
- Kontaktat entreprenör som kan montera och svetsa stålet enligt ovanstående.
- Kontaktat entreprenör som kan förstärka och gjuta om plintarna.
Nu är det i princip bara att "trycka på knappen" så blir grundkonstruktionen åtgärdad. Men självklart vill, med all rätt, entreprenörer och konstruktörer ha betalt för sitt arbete. Och där är vi nu. Vem ska betala. Jag har inte den ekonomin att jag känner att kan "stå för det här" och sen kanske få tillbaka pengarna. Visste jag att jag kommer få tillbaka pengarna och det handlar om ett "utlägg" för att hjälpa de boende hade jag betalat det direkt.
Både husleverantören och konstruktörsfirman är stora och etablerade "seriösa företag". Med 40 reps 80 miljoner i kassan, samt gör positiva resultat enligt 2023 års årsredovisning.
Trots det har de inga problem med att låta två barnfamiljer med ansträngd ekonomi försöka lösa det bäst de kan.
Hade jag varit husleverantören eller grundkonstruktören hade jag sagt. "Vi löser det, entreprenörerna kan fakturera oss så reder vi ut vems ansvaret är i lugn och ro. Då kan familjen bo där utan att vara oroliga för att deras hus, som någon av oss (alternativt båda) konstruerat undermåligt, ska rasa."
Sällan som det goda hjärtat blir belönad ekonomiskt..
Tack, det var det jag ville veta! Hur kommer jag i kontakt med ett sådant ombud? Vem ska man vända sig till?Claes Sörmland skrev:Det är nog tyvärr den krassa verkligheten.
Ställer du ett krav på husföretaget som uppenbart är din egen lite röriga produkt och som avslöjar din egen okunskap kring juridiken så avvisas den snabbt av företaget. Precis som har hänt redan. Din motpart gör bedömningen att du inte har den juridiska kompetensen för att överleva i tinget.
Och då behövs som @lunnabo skriver en utredning producerad av ett juridiskt ombud som är trovärdig i kombination med ansökan om stämning hos tingsrätten. En kostsam sak att ha en jurist som gräver i detta och ställer upp vad som har hänt på en tidslinje, vilka dokument som finns och inte finns och hur ansvarskedjan ser ut.
Om du kan skicka ett brev via ombud som visar att du har denna kompetens tar sannolikt husföretaget kontakt med jurist. Du är ett hot nu. Strategin hos din motpart kommer nu primärt vara att fördröja och förvirra kring omständigheterna som talar för motparts skadeståndsansvar i den skriftväxling mellan parterna som tingsrätten förelägger om. Från rättens perspektiv handlar det om att lista ut vad ni är överens om och vad som är stridigt. Detta kräver återigen många ombudstimmar så det är kostsamt för dig.
Kommer ni till en punkt där husfirman uppenbart ser ut att förlora målet och du inte ger upp så kommer deras jurist att råda dem att förlikas. Även tingsrättens första åtgärd efter skriftväxlingen är att sätta sig ned med parterna och försöka få dem att förlikas. Problemet här är att en förlikning ju blir mer sannolik ju mindre pengar du får. I slutändan kan det t o m bli svårt att ens täcka dina ombudskostnader vid en förlikning, än mindre kostnaderna för huset. Då återstår i det här läget att driva det vidare och gambla ännu mer av dina pengar. Inte så muntert.
Tvister av denna typ är inte för alla, lämna det till de som har utbildning på den nivå att de kan föra sin egen talan tänker jag.
Jag betalar hellre 300.000:- till en jurist som får husleverantören eller konstruktören att betala de 10.000:- de är skyldiga att betala än att betala de 10.000:- själv och låter de komma undan.
Jag har blivit rättshaverist 😅
Jag belönar ofta företag med goodwill och bra kundservice ekonomisk i form av att vara en återkommande och lojal kund. Det är jag nog inte ensam om.lunnabo skrev:
NKI är väldigt viktigt för många framgångsrika företag.
Men det verkar inte vara särskilt viktigt i ”byggbranschen”.
Jag har 10+ vänner och bekanta som kommer att bygga hus inom de närmaste 5 åren. Ingen av dessa kommer att använda varken husleverantören eller konstruktörsfirman som är inblandade här. Förmodligen kommer inte mina vänners vänner heller göra det.
Så om 10 år finns det kanske en anledning till varför de inte längre har pengar i kassan. Eller iallafall en anledning till varför de inte har så mycket pengar i kassan som de hade kunnat ha.
Redigerat:
Om du googlar "advokat tvist husfirma" får du en massa svar. Mina ögon fastnade för dessa:W WP7 skrev:Tack, det var det jag ville veta! Hur kommer jag i kontakt med ett sådant ombud? Vem ska man vända sig till?
Jag betalar hellre 300.000:- till en jurist som får husleverantören eller konstruktören att betala de 10.000:- de är skyldiga att betala än att betala de 10.000:- själv och låter de komma undan.
Jag har blivit rättshaverist 😅
Jag belönar ofta företag med goodwill och bra kundservice ekonomisk i form av att vara en återkommande och lojal kund. Det är jag nog inte ensam om.
NKI är väldigt viktigt för många framgångsrika företag.
Men det verkar inte vara särskilt viktigt i ”byggbranschen”.
https://bostadsjuristerna.se/tvist-bostadsrätt-villa/
Förstår hur du tänker. Du behöver ju inte köra taggarna utåt, men bör i detta läget vara väldigt försiktig med vad du säger och framför allt vad du erkänner ansvar för. Var bara tydlig med att ansvarskedjan måste vara utredd och att allt måste ske den formella vägen. Annars riskerar du att sitta ensam med Svarte Petter och alla pekar på dig.W WP7 skrev:
Ok, jag förstår! Stort tack! 🙏🏼C cpalm skrev:Förstår hur du tänker. Du behöver ju inte köra taggarna utåt, men bör i detta läget vara väldigt försiktig med vad du säger och framför allt vad du erkänner ansvar för. Var bara tydlig med att ansvarskedjan måste vara utredd och att allt måste ske den formella vägen. Annars riskerar du att sitta ensam med Svarte Petter och alla pekar på dig.