162 658 läst · 266 svar
163k läst
266 svar
Ett sävsjö trähus på Leca-källare i Rönninge
Håller med föregående talare, riktigt trevlig att få följa ert arbete med huset!
En fråga som jag har är vad för något FTX-aggregat som du har och varför det blev just det?
(går inte att söka på ordet "FTX" så om du har nämnt detaljer om aggregatet någonstans så har jag missat det när jag läste igenom hela tråden )
En fråga som jag har är vad för något FTX-aggregat som du har och varför det blev just det?
(går inte att söka på ordet "FTX" så om du har nämnt detaljer om aggregatet någonstans så har jag missat det när jag läste igenom hela tråden )
Det är möjligt att jag missat att skriva ut att det är ett REC Temovex 700S-EC men jag har skrivit en del om FTX och ventilationen i inläggen #81, #83, #84, #124 och #149
Egentligen var det en annan värmeväxlare som var "standard" från Sävsjö pga affärsmässiga skäl då det var nått systerbolag eller liknande (dock verkar det inte vara så ofta som de installerar FTX i sina hus då tex snickana gjorde fel på tilluftsdonen med kvarglömda skumgummibitar), så jag fick köpa in det här aggregatet själv. Det som sävsjö levererade var en sådan modell man hänger på väggen och den var korsström och jag tycker det verkar smartare med motströmsväxlare då det bör bli bättre verkningsgrad (roterande kändes f.ö uteslutet pga risken att få in skräp i huset igen, bra att bli av med skräp i frånluften från verkstan om man håller på med något som luktar illa). Sen gillade jag produkterna från Temovex då de har vitvaru-utseende och är golvmonterade så det blir en kompakt installation även om just REC700S-EC som är den modellen jag köpte är väldigt tung och stor då den klarar upp till 700 m3/h och är då lite överdimensionerad men inte så mycket som jag trodde då jag behöver köra den på 70% för att få tillräckligt flöde (delvis pga rören är lite underdimensionerade) Det är smart att den har EC-motorer så det inte är några kol som slits osv men istället finns risk med drivelektronik som är mer komplex och därmed har högre sannolikhet att gå sönder.
Det finns även ingångar för att sätta den i eko-läge när man är borta och för braständning mm, kommer koppla in den så småningom till husets IHC-system, sen finns det även en mod.-bus ingång som jag är lite sugen på att använda istället för de diskreta ingångarna då det finns en ingång för lite jämfört med de tillgängliga funktionerna men jag har inte hittat någon dokumenattion på mod-bus interfacet för REC700 än så länge.
Utöver FTX-aggregatet har jag även skaffat externa vattenbatterier för värme och kyla men har ännu inte kopplat in dem. FTX-aggretaget har 0-10v-utgångar för att styra externa kyl- och värme-batterier och reglera dessa efter behov.
Egentligen hade jag tänkt ha extra filter på inkommande uteluft och frånluften från huset men hade tagit i lite snålt med utrymme för det i teknikrumet. Något som jag är väldigt sugen på att skaffa är ett kol-/elektron-filter för inkommande luft, blir väldigt svarta ringar kring tilluftsdonen så det är en del skräp som kommer in i huset även om det är filtrerad luft.
Egentligen var det en annan värmeväxlare som var "standard" från Sävsjö pga affärsmässiga skäl då det var nått systerbolag eller liknande (dock verkar det inte vara så ofta som de installerar FTX i sina hus då tex snickana gjorde fel på tilluftsdonen med kvarglömda skumgummibitar), så jag fick köpa in det här aggregatet själv. Det som sävsjö levererade var en sådan modell man hänger på väggen och den var korsström och jag tycker det verkar smartare med motströmsväxlare då det bör bli bättre verkningsgrad (roterande kändes f.ö uteslutet pga risken att få in skräp i huset igen, bra att bli av med skräp i frånluften från verkstan om man håller på med något som luktar illa). Sen gillade jag produkterna från Temovex då de har vitvaru-utseende och är golvmonterade så det blir en kompakt installation även om just REC700S-EC som är den modellen jag köpte är väldigt tung och stor då den klarar upp till 700 m3/h och är då lite överdimensionerad men inte så mycket som jag trodde då jag behöver köra den på 70% för att få tillräckligt flöde (delvis pga rören är lite underdimensionerade) Det är smart att den har EC-motorer så det inte är några kol som slits osv men istället finns risk med drivelektronik som är mer komplex och därmed har högre sannolikhet att gå sönder.
Det finns även ingångar för att sätta den i eko-läge när man är borta och för braständning mm, kommer koppla in den så småningom till husets IHC-system, sen finns det även en mod.-bus ingång som jag är lite sugen på att använda istället för de diskreta ingångarna då det finns en ingång för lite jämfört med de tillgängliga funktionerna men jag har inte hittat någon dokumenattion på mod-bus interfacet för REC700 än så länge.
Utöver FTX-aggregatet har jag även skaffat externa vattenbatterier för värme och kyla men har ännu inte kopplat in dem. FTX-aggretaget har 0-10v-utgångar för att styra externa kyl- och värme-batterier och reglera dessa efter behov.
Egentligen hade jag tänkt ha extra filter på inkommande uteluft och frånluften från huset men hade tagit i lite snålt med utrymme för det i teknikrumet. Något som jag är väldigt sugen på att skaffa är ett kol-/elektron-filter för inkommande luft, blir väldigt svarta ringar kring tilluftsdonen så det är en del skräp som kommer in i huset även om det är filtrerad luft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var en sak till jag såg till att ordna innan vintern som jag glömt att skriva om: dörren och fönsterna på förrådsdelen av cykelskjulet. Vi ville ha cykelskjulet tätt inför vintern och såg till att ordna dörr och fönster när gräset var på plats på taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dörren är en relativt enkel ytterdörr från bauhaus och fönsterna var begagnade från fönsterbyte hos svärföräldrarna. En pressenning spikade även upp framför den stora öppningen för att förhindra vatten för att kokmma in i cykeldelen då golvet fått lite bakfall på ett ställe så det riskerade rinna in vatten mot LECA-innerväggen som då skulle suga upp det och eventuellt få problem med frostsprängning vid minusgrader. Till våren blir det flytspackling och målning av golvet för att få ordning på fallet och se till att vatten rinner ut från cykeldelen.
Redigerat:
Tråkigt att det misslyckades med det tänkta utseendet, kul att du även redovisar dina misslyckanden så att andra slipper göra samma misstag. Återanvända sprängsten vill vi nog alla göra på ett eller annat sätt.rickardg skrev:
Hoppas att det löser sig med utsidan, utan att det kostar allt för mycket extra i form av arbete och pengar......
Ja det är bra att dela med sig av sina misstag till andra här på forumet, har själv lärt mig väldigt mycket på det sättet och många av besluten för hur vi ska göra saker är baserat på saker jag lärt mig här på forumet.
Det blev inte så mycket sprängsten som hamnade i muren, går inte åt så mycket när det bara är yta, skulle gått åt mer om jag murat en tjockare mur sten för sten med sprängstenar och murbruk vilket är nog så man ska göra om man ska göra en mur med sprängsten.
Med det jag vet nu skulle jag nog valt att antingen använda färdiga murblock som bara torrstaplas (inte så kul alternativ dock då jag har dock sett allt för många sådana murar som börjat ge sig här i trakten, vilket var en anledning till att det blev gjuten mur), eller murat muren med LECA-block som sedan kläs in med ytstenar, men nu blir nog resten av murearna gjutna med en tunnare form då jag redan börjat på gjutna spåret, utan sprängstenen går det åt mindre volym betong så det blir inte så väldigt mycket dyrare med köpt billig beklädnadssten av skiffer jämfört att ha sprängsten som yta
Det blev inte så mycket sprängsten som hamnade i muren, går inte åt så mycket när det bara är yta, skulle gått åt mer om jag murat en tjockare mur sten för sten med sprängstenar och murbruk vilket är nog så man ska göra om man ska göra en mur med sprängsten.
Med det jag vet nu skulle jag nog valt att antingen använda färdiga murblock som bara torrstaplas (inte så kul alternativ dock då jag har dock sett allt för många sådana murar som börjat ge sig här i trakten, vilket var en anledning till att det blev gjuten mur), eller murat muren med LECA-block som sedan kläs in med ytstenar, men nu blir nog resten av murearna gjutna med en tunnare form då jag redan börjat på gjutna spåret, utan sprängstenen går det åt mindre volym betong så det blir inte så väldigt mycket dyrare med köpt billig beklädnadssten av skiffer jämfört att ha sprängsten som yta
Tidigare har jag skrivit om vår spis som började indikera att den var varm efter vi haft den i några veckor, men tyckte inte det gjorde så mycket då det inte var något direkt provblem och när den var köpt på nätet blev det lite för bökigt att ordna. Med tiden indikerade den allt högre temperatur och under hösten blev spisen väldigt svåranvänd då den nödstoppade sig själv då och då pga virtuell överhettning så den inte gick att använda på några minuter, så då blev jag tvungen att reklamera den ändå.
Det var oväntat smidigt att reklamera den dock, gränsbygdens köpcentrum hänvisade till elektrolux servicetjänst som jag ringde och de kunde komma på bara några dagar och kunde ange en exakt tid och det gick utmärkt med en morgontid före jag gick till jobbet. (Den servicen skulle man velat haft av paketbuden som inte klarar av att ange mer än vilken dag de ska komma). Servicekillen öppnade spisen, plockade bort spisplattan som sitter bakom glaset, ett paket av en stor spole instoppad i mellan några ark av nått material som såg ut att vara ett mellanting mellan glasfiber och papper och i paketet satt även temperatursensorn integrerad. Efter bytet bytet fungerar spisen perfekt igen och har gjort det i flera månader.
Tyvärr blev det inga spännande bilder på reparationen, gick superfort så jag hann inte ens fundera på att ta fram kameran under tiden, det var klart på bara några minuter, bra moduluppbygd design på spisen som var gjord för snabb service!
Det var oväntat smidigt att reklamera den dock, gränsbygdens köpcentrum hänvisade till elektrolux servicetjänst som jag ringde och de kunde komma på bara några dagar och kunde ange en exakt tid och det gick utmärkt med en morgontid före jag gick till jobbet. (Den servicen skulle man velat haft av paketbuden som inte klarar av att ange mer än vilken dag de ska komma). Servicekillen öppnade spisen, plockade bort spisplattan som sitter bakom glaset, ett paket av en stor spole instoppad i mellan några ark av nått material som såg ut att vara ett mellanting mellan glasfiber och papper och i paketet satt även temperatursensorn integrerad. Efter bytet bytet fungerar spisen perfekt igen och har gjort det i flera månader.
Tyvärr blev det inga spännande bilder på reparationen, gick superfort så jag hann inte ens fundera på att ta fram kameran under tiden, det var klart på bara några minuter, bra moduluppbygd design på spisen som var gjord för snabb service!
Den här tråden är ju helt otroligt läsvärd eftersom maken till väldokumenterat bygge nog inte går att hitta på den här sidan om solen..?! Stort tack rickardg! Och snyggt jobbat, vilket hus ni skaffat er. Kudos.
Tack för infon om REC700, får kolla in om de har någon vindsversion som kan passa för vår renovering och utbyggnad. Kopplar du kylbatterierna till bergvärmepumpen? Ingår ModBus gränssnitt som standard?
Kollade du priser på FTX innan du valde IHC? Köper man FTX-prylarna från Tyskland och gör programmeringen själv borde det prismässigt bli intressant och man har en tillverkaroberonde standardbaserad lösning.
Kollade du priser på FTX innan du valde IHC? Köper man FTX-prylarna från Tyskland och gör programmeringen själv borde det prismässigt bli intressant och man har en tillverkaroberonde standardbaserad lösning.
Tror att REC250 fans som vindsmodell för några år sen men har inte sett någon vindsmodell säljas på ett tag.
Ja, kylbatterit till värmepumpen, värmebatterit funderar jag på att koppla till golvvärmens returvatten för att lämma ut lite högre verkningsgrad ur värmepumpen då det inte är så extremt hög temperaturhöjning av inkommande luft jag är ute efter.
Tror inte det men modbus verkar ingå i ECO-tillvalet där man får en mer avancerad styrdator med diskreta ingångar för att kunna styra två funktioner (av bla Braständning/Bortaläge/Köksfläktsläge)
Jag köpte FTX-aggregatet i sverige på nätet: luftbutiken.se (som hade lägst pris på 700S när jag köpte det), vattenbaterna köpte jag på soliduct, övriga FTX-grejjer levererades av sävsjö trähus..
Är inte helt med på hur du menar, jag har IHC styrsystem för huset då det har en prislapp med högre WAF jämfört med KNX som jag helre ville ha men IHC är väldigt simpelt typ som ett lite hightech relästyrsystem och går inte att göra å avancerade saker så om jag ska koppla in till modbus blir det att ta fram en adapter för det själv. Har f.ö gjort en egen IO-modul som driver en charlieplexingbus och konverterar till IHC-styrsystemets seriella protokoll som jag först fick reverseengineera, blir nog ett detaljerat inlägg om det om några veckor
Ja, kylbatterit till värmepumpen, värmebatterit funderar jag på att koppla till golvvärmens returvatten för att lämma ut lite högre verkningsgrad ur värmepumpen då det inte är så extremt hög temperaturhöjning av inkommande luft jag är ute efter.
Tror inte det men modbus verkar ingå i ECO-tillvalet där man får en mer avancerad styrdator med diskreta ingångar för att kunna styra två funktioner (av bla Braständning/Bortaläge/Köksfläktsläge)
Jag köpte FTX-aggregatet i sverige på nätet: luftbutiken.se (som hade lägst pris på 700S när jag köpte det), vattenbaterna köpte jag på soliduct, övriga FTX-grejjer levererades av sävsjö trähus..
Är inte helt med på hur du menar, jag har IHC styrsystem för huset då det har en prislapp med högre WAF jämfört med KNX som jag helre ville ha men IHC är väldigt simpelt typ som ett lite hightech relästyrsystem och går inte att göra å avancerade saker så om jag ska koppla in till modbus blir det att ta fram en adapter för det själv. Har f.ö gjort en egen IO-modul som driver en charlieplexingbus och konverterar till IHC-styrsystemets seriella protokoll som jag först fick reverseengineera, blir nog ett detaljerat inlägg om det om några veckor
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Försöker hålla mina inlägg i tidsordning, men nu blir det ett tillfälligt hopp till nutid i det här inlägget, men återkommer till de invändiga byggnationerna vi gjort under vintern sen. Grannarna fick bygglov en stund efter jul och nu i slutet på mars kom deras bygge igång. Det blir spännande att följa bygget men aningen svårt att få iväg barnen till dagis på morgonen med alla maskiner som vi har väldigt bra utsikt över från köksbordet
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då man bara får bygga två våningar enligt detaljplanen så tänkte jag mig att tomten kräver ett hus i etage för att kunna bygga de tre våningar som krävs för att ovanvåningen skulle hamna i nivå med tomtens övre som ligger 7m över gatans nivå, tex så som på bilden ovan som jag tidigare skrivit om. Sen går det så klart aldrig att föreställa sig hur det blir då alla har sina egna prioriteringar när de bygger och det är ju den stora fördelen med att bygga själv, att man kan välja själv
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blev inte etage utan vad jag förstått ett suteränghus med två våningar, ett nyckelfärdigt kataloghus från Trivselhus som de modifierat en del för att passa tomten, från den ritningen grannarna visade verkar det vara nått i stil med D007 (bilden ovan) men jag vet inte om det är den modellen eller någon annan de fick bygglov för till sist, men det principen är iaf ett H-format hus i suteräng från trivselhus iaf. För att anpassa sig bättre till höjden blir det hela 3m takhöjd i suterängvåningen vad de sa i höstas iaf men det blir tufft att komma upp över krönet 7m ovanför gatunivån ändå så det blir spännande att se hur de löser det. Vår utstikt från vardagsrummet över gatan blir ganska mycket skymd av huset, men vi visste att det skulle bli ett hus där så det är inget konstigt även om vi vant oss vid att ha bra utsikt över gatan under första året vi bott här. Utsikten från köksbordet blir kvar och den var prioriterad då det är vanligare att man sitter och tittar ut där.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den här markfirman har lite annat sätt att jobba på jämfört med vår firma, de verkar skrapa bort alla mjukmassor och köra bort dem direkt, känns som de kommer få ont om mjukmassor senare att fylla ut med ovanpå eventuell sprängsten när de sprängt färdigt men det återstår att se, de verkar iaf vara duktiga på att köra grävmaskin och lär ha en plan för hur de ska få ihop det.
Då gannen ska spränga storleksordningen för både hus och pool blev vårt hus besiktat av en besiktningsfirma så de vet hur huset såg ut före sprängningnen om nått skulle gå sönder, sen kommer de igen efter sprängningen och kollar hur det ser ut efter. Den här besiktningsfirman satte dock inte mätare på husen runt om utan istället en eller två mätpunkter på urberget och sen räknars det fram hur mycket det vibrerar i resp hus så blir det billigare jämfört med en mätare på varje hus. Storleksordningen 250 enheter skulle de spränga enligt besiktningsmannen.
Undrar rack hyllan du byggt så har du en addapter hylla för den mindre switchen. vart fick du tag på den? Jag har inget problem att montera min stora switch men vill få tag på en till min lilla som ska dela TVn.
Om du undrar var jag köpte hyllan så var det på Thomann.de, egentligen en musikaffär men de är bra på rack-grejer, köpte även rack-skenorna där. (Hyllan är en "THON RACK ADAPTER 1U 25" Art.Nr: 127151, för endast €10.90)
Ah ja försökte hitt den sidan men kom till en som gjorde tungt maskineri.rickardg skrev:
Det är hyllan som håller din D-Link
Det är en 8-portars Netgear switch jag vill montera.
Trevlig tråd ivf rejält bygge
Det har varit lite mycket att göra och inte så mycket tid att göra inlägg här, men nu ska jag försöka jobba ikapp med inläggen och forsätter där jag slutade, dock blir det nog inte i helt kronologisk ordning då mycket hänt parallellt.
Inför sprängandet på granntomten var det lite nervöst angånde om något skulle gå sönder, framförallt i källaren då man inte får ersättning av sprängfirman för sådant som går sönder om vibrationerna håller sig under gränsvärdena för då hamnar ansvaret hos hantverkarna som utfört jobbet, vilket i vår källar är vi själva. Efter en veckas smällande är de äntligen färdiga på granntomten. Med tanke på hur det gick för en av de andra grannarna, där sprängningen råkade bli fel pga en blindgångare (odetonerad laddning) som låg kvar i berget så sprängarens bil, grävmaskinens rutor, grannhusets fönster och takpannor gick sönder av stenregn, så höll vi oss borta så mycket vi kunde och såg till att inte vara i närheten av några fönster. Den här sprängaren tog det väldigt försiktigt, var rejäla smällar men inte så mycket vibrationer och än så länge har vi inte sett nått som gått sönder på vårt hus. Besiktningsmannen hittade inte heller något konstigt under efterbesiktningen.
Det blev en rejält stor grop, de sprängde bort rejalt mycket som syns på före- och efter-bilderna ovan. Pratade med nya grannen lite och det var lite tråkigt för dem att Trivselhus hade uppskattat sprängningen till 200 enheter men det blev över 800 enheter och därmed troligen väldigt mycket dyrare än Trivselhus beräknat. Det är lite lurigt att sprängningen tillkommer när man köper nycketfärdigt med fast pris.
Det blev rejäl höjdskillnad mot tidigare då grannen bygger huset i en grop. Egentligen ska ett bygge ha staket runt enligt byggreglerna men som på nästan alla byggen struntar byggfirman i det, i vanliga fall brukar det inte vara så stort problem men i det här fallet är det över fem meter ner till sprängbotten från vår tomt så vi låter inte barnen leka i den änden av tomten. Även när bygget är klart kommer det vara samma fallhöjd på vissa ställen så vi fick prioritera upp staketbygge mot granntomten nu. Staketet blir bara 60-70cm högt och med knappt 50% genomskinlighet för att inte skymma så mycket men tillräckligt för att fånga upp springande busungar och bollar mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inför sprängandet på granntomten var det lite nervöst angånde om något skulle gå sönder, framförallt i källaren då man inte får ersättning av sprängfirman för sådant som går sönder om vibrationerna håller sig under gränsvärdena för då hamnar ansvaret hos hantverkarna som utfört jobbet, vilket i vår källar är vi själva. Efter en veckas smällande är de äntligen färdiga på granntomten. Med tanke på hur det gick för en av de andra grannarna, där sprängningen råkade bli fel pga en blindgångare (odetonerad laddning) som låg kvar i berget så sprängarens bil, grävmaskinens rutor, grannhusets fönster och takpannor gick sönder av stenregn, så höll vi oss borta så mycket vi kunde och såg till att inte vara i närheten av några fönster. Den här sprängaren tog det väldigt försiktigt, var rejäla smällar men inte så mycket vibrationer och än så länge har vi inte sett nått som gått sönder på vårt hus. Besiktningsmannen hittade inte heller något konstigt under efterbesiktningen.
Det blev en rejält stor grop, de sprängde bort rejalt mycket som syns på före- och efter-bilderna ovan. Pratade med nya grannen lite och det var lite tråkigt för dem att Trivselhus hade uppskattat sprängningen till 200 enheter men det blev över 800 enheter och därmed troligen väldigt mycket dyrare än Trivselhus beräknat. Det är lite lurigt att sprängningen tillkommer när man köper nycketfärdigt med fast pris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blev rejäl höjdskillnad mot tidigare då grannen bygger huset i en grop. Egentligen ska ett bygge ha staket runt enligt byggreglerna men som på nästan alla byggen struntar byggfirman i det, i vanliga fall brukar det inte vara så stort problem men i det här fallet är det över fem meter ner till sprängbotten från vår tomt så vi låter inte barnen leka i den änden av tomten. Även när bygget är klart kommer det vara samma fallhöjd på vissa ställen så vi fick prioritera upp staketbygge mot granntomten nu. Staketet blir bara 60-70cm högt och med knappt 50% genomskinlighet för att inte skymma så mycket men tillräckligt för att fånga upp springande busungar och bollar mm.