Har blivit lite paus med uppdateringarna, för mycket att göra inför flytt osv men jag ska försöka jobba ikapp med uppdateringarna nu!
 
Eftersom diskmaskinen blev försenad så var den inte på plats när vattnet kopplades in. När sedan diskmaskinen kom nån dryg vecka senare och jag skulle koppla in den upptäckte jag att det var aldeles blött på golvet under diskbänken. Det visade sig att diskbänksblandarens diskmaskinutgång inte pluggats och kranen höll bara nästan tätt så det kom nån droppe då och då. Med diskmaskinen
inkopplad kunde det inte läcka längre men det vatten som redan runnit ut hade kommit ner i marmoleumplattorna vilka inte tål hur mycket vatten som helst så de hade svällt. Nu var det bara några enstaka plattor under diskbänken och när jag kontrollerade bjälklaget underifrån verkade det helt snustorrt så den diffusionstäta stegdämpningsfoamen hade hållt vattnet på rätt sida. Tanken var att lägga in nån form av våtrumsmatta eller liknande i bänkskåpen under blandarna för att synliggöra vattenläckor bättre men vi hade inte hunnit med det, uppenbarligen skulle det varit bra att ha haft det på plats innan vattnet kopplades in. På bilden nedan ser man spår på väggen hur vattnet runnit, tittar man bara på plattorna ser man inte höjdskillnaden så tydligt men om man lägger dit något långt och rakt som metalllisten jag lagt dit på bilden ser man att golvet buktar en hel del där det runnit ner vatten för listen borde ligga helt plant mot underlaget om det inte var vattenskadat och uppsvällt.

P1000327.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För att kunna flytta in måste vi ha fungerande vatten i tvättstugan så vi kan tvätta kläder mm, rörmokaren hade ordnat ett avstick med avstängningsventiler där jag enkelt kunde koppla in mina rör. Avloppet leder bara ner i golvbrunnen så det var ganska okomplicerat. I skåpet har jag lagt in våtrumsmatta (överblivet från badrumsrenoveringen i gamla huset) för att skydda skåpet och för att läckor ska märkas. Det är lite trolleri över våtrumsmatta när man gör rörgenomföringar, gör man ett hål som är två centimeter mindre än röret och sen värmer mattan innan man för genom röret blir mattan elastisk och viker upp sig snyggt runt röret så det blir som ett som ett tätt åtsittande rör av plastmatta runt röret (funkar iaf bra på rör med stor diameter).
P1000143.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När även luckorna kom på skåpen är det mesta på plats i tvättstugan, iofs en del i mediacentralskåpet och det fattas några rör för frikyla mm, sen ska det på täckluckor ovanför värmepumpen osv. Det är ganska mycket grejjer på liten volym nu, såhär ser det ut (fick låna kamera med vidvinkelobjektiv av svärfar för att kunna få med allt på en bild)
DSC_0219.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett krav för att få flytta in i huset är att en Obligatorisk VentilationsKontroll (OVK) av FTX-anläggningen är gjord (av någon med rätt behörighet), då skall framförallt luftflödena mätas så de blivit korrekt injusterade, det vanliaste är att det samma person som gör injusteringen som gör mätningen. Vi valde att låta sotaren göra detta då de var smidiga att ha att göra med när det gällde besiktnging av imkanalen för köksfläkten. Sotaren tog 2112kr för injustering och kontroll. Injusteringen går till så att man skruvar på "tallikarna" på till- resp från-luftsdonen för att justera flödet på Det visade sig dock att det var ganska svårt att få till flödena, vi var tvugna att gå upp en hel del i effekt på FTX-aggregatet för att få till flödena på ovanvåningen då det blev väldigt stort tryckfall i de långa och allt för smala rören till ovanvåningen med resultatet att ventilationen låter mer än vad vi tänkt oss. Det verkar som konsultfirman Grontmij som gjort ritningen har tagit i lite i underkant med dimensioneringen, de låter hela ovanvåningen försörjas med 52l/s genom ett 125mm rör, vilket innebär en lufthastighet på 4.6m/s vilket är lite mer än de 3m/s som man ska försöka hålla sig under (enligt vad jag läst mig till). Jag hade själv knåpat ihop en rätt seriös ventilationsritning som underlag för Grontmij hur jag tänkte mig att rören skulle gå i huset, på den hade jag ritat att ovanvåningens tilluft skulle gå genom ett 160mm rör och frånluften genom tre 125mm rör, men de hade ritat klenare på alla rör jämfört med min ritning visade det sig och vi fick aldrig möjlighet att granska deras ritning, det kom bara en hög rör till Mattias och bara en 3d-vy på ritiningen (se bild nedan) som han hittade bland rördelarna först efter ett tag. När jag såg att det inte var med några 200mm rör (som jag ritat på min ritning) fick jag reda på från Mattias att det troligen var för att det inte fanns plats i bjälklaget för så grova rör och det tyckte jag verkade rimligt men tänkte inte på att alla andra rör även skulle blivit mindre i storlek. Den fullständiga ventilationsritninen fick vi inte av Sävsjö Trähus förrns jag bad om den inför OVK-besiktningen och nu är det lite sent att göra nått åt det :(
 
  • vent3d.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trisst med ventilationen. Det är ren okunskap att projektera med så höga flöden i ett bostadshus.
 
  • Gilla
TS
  • Laddar…
Ja man undrar lite varför det blivit fel, bör inte vara meningen att det ska vara så höga luftflöden, man undrar lite om ST granskar ritningarna de får tillbaks innan de beställer materialet? Normalt levererar ST inte hus med FTX men även för frånluft gäller det även att hålla nere flödena (iofs stör folk antagligen sig inte lika mycket på ljud från frånluftsventiler då de är placerade i badrum, kök osv där det inte märks lika mycket) Utöver dimensionerna på själva rören tycker jag att man kan överväga att gå upp till 125mm don istället för 100mm när man kommer upp i flöden på 10-15l/s för att hålla hastigheten på luften vid donen nere.
 
Tanken var att dela upp slutsamrådet så ovenvåningen blir godkänd först och vi kan flytta in och bygga färdigt medans vi bor i huset. Daniel, vår KA, och Helene, handläggaren från kommunen, var med på slutsamrådet, vi gick igenom huset, inga konstigheter direkt, vissa delar är inte färdiga så de kan inte bli godkända men vi fick ok på att flytta in på ovanvåningen iaf så snart några formella papper var på plats. Vi fick en anmärkning på att vårt stödmursbygge inte stämmer överens med bygglovet så vi måste komplettera med uppdaterade ritnngar innan vi kan fortsätta med de delar av den som avviker från bygglovet. Efter att vi kompletterat med de papper som saknades fick vi vårt slutbesked och får därmed flytta in (dock bara på ovanvåningen), planen är att ha ett nytt slutsamråd i augusti-september nångång för källaren samt det utvändiga.
 
rickardg skrev:
Ja man undrar lite varför det blivit fel, bör inte vara meningen att det ska vara så höga luftflöden, man undrar lite om ST granskar ritningarna de får tillbaks innan de beställer materialet? Normalt levererar ST inte hus med FTX men även för frånluft gäller det även att hålla nere flödena (iofs stör folk antagligen sig inte lika mycket på ljud från frånluftsventiler då de är placerade i badrum, kök osv där det inte märks lika mycket) Utöver dimensionerna på själva rören tycker jag att man kan överväga att gå upp till 125mm don istället för 100mm när man kommer upp i flöden på 10-15l/s för att hålla hastigheten på luften vid donen nere.
Det är säkert så att ST inte har kunskap inom detta område. Nej, frånluft är sällan störande på samma sätt. Det kan vara ett sätt, dock kan det vara så att de mindre donen ger bättre kastlängd och spridning då hastigheten är lite högre.
 
Under tiden jag jobbade vidare med klenspänningsinstallationer så lade frun och svärfar golvet i hallen. Det är marmoleum klickgolv av samma sort som i köket men hallen har väldigt många vinklar och vrår så det var bökigare och tog en del längre tid att lägga det jämfört med golvet i köket som bara var helt rektangulärt. Golvet blev svartvitrutigt (Färgerna ”Moon” och ”Black Hole”) i hela utrymmet på drygt 25kvm, egentligen kanske vi borde haft en annan färg på 2-3m precis innanför ytterdörren för att markera skogräns då man nu blir mer frestad att gå in väldigt långt i huset med skor när det är samma mönster även i de två korridorerna som går till lekrummet resp arbetsrummen dit det inte är tänkt att man ska gå med ytterskor. Under golver kör vi med samma 3mm stegdämpnings- och diffusionsspärrs-foam som vi använde i köket, det blir väldigt behagligt att gå på golvet med både plattornas inbyggda dämpande förmåga i kombination med foamen.
P1000342.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nått har blivit fel med forumet för mig, knapparna för att formatera inlägget inkl att infoga bilder i inlägget är borta. bara smileyknappar kvar, tror firefox uppdaterats för mig, vill ni se detta inlägg med bilderna rätt får ni kolla blogversionen för nu hamnar alla i slutet :( kör på ändå

Innan vi flyttar in bör vi ha en brevlåda på plats. För två år sen fick vi en brevlåda i julklapp av svärföräldrarna till vårt kommande husbygge efter vi köpt tomten, husbygget har dragit ut på tiden men nu var det iaf dags att välja vilken vi ville ha och valet föll på en Lovisa från flexbox.se


När man beställer brevlåda från dem ingår även en personlig namnskylt som man själv designar i deras webshop, utöver text man man även lägga till en egen bakgrundsbild så man kan få en ännu mer personlig brevlåda vilket är en kul feature. Det fanns flera färger att välja på och vi valde en grå. Den gråa färgen var ljusare i verkligheten än i webshopen vilket gör att det blir mindre kontrast på tryckets färg mot den ljusare bakgrunden men det syns rätt bra ändå men värt att tänka på för andra som funderar på att köpa en brevlåda från flexbox.

Brevlådan är i övrigt mycket bra konstruerad med takutskjut som skyddar mot att regn kommer in lådan, både en innåtgående lucka för brev och möjlighet att öppna fronten för större paket, den har även ett mekaniskt skydd så man inte kan fiska upp brev/paket genom luckorna utan man måste använda den låsbara dörren för att ta ut posten. Så småningom kommer vi även utrusta lådan med en sensor för att detektera när det kommer post men det är ett senare projekt
 
  • lovisa.JPG
  • skyltlayout.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1000339.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inför flytten hade vi kontaktat två firmor för offert på flytten, dels Davéns Åkeri i södertälje samt Stockholms Stadsbud. Davéns gav endast rörligt pris men Stockholms stadsbud kunde ge ett fast pris (16.9k för att packa och flytta 40m3 grejjer 1km) som låg mitt i intervallet på Davéns uppskattning på jobbet så prismässigt låg de väldigt lika. Det kändes bättre med ett fast pris så vi valde Stockholms statdsbud. De kom två killar och packade en hel dag, dan efter var de ytterligare en till då de utförde själva flytten. Med den tid som flytten tog skulle det lönat sig att gå på löpande räkning men då hade det troligen tagit lite längre tid istället ;)

Det var ganska smidit att ha att göra med Stockholms Stadsbud men packningen höll väldigt ojämn kvalité, vi blev väldigt imponerade av packningen av glas och porslin men de bör bättra sig på packning av kläder: Kostymer var nedknölade i flyttlådor som om det vore t-shirts så de blev helt skrynkliga, en hatt blir ganska platt om man lägger den i botten på en låda och har massa annat ovanpå, en resegarderob innehållande en ömtålig balklänning blev nedknölad på samma sätt som kostymerna. Resegarderoben innehållande en frack blev iaf ihopvikt innan den lades i en flyttlåda men tidigare flyttar har resegarderoberna fått hänga inne i lastbilen vilket inte bör vara så stor ansträngning samtidigt som det ger ett mycket bättre resultat. I övrigt verkar det mesta vara helt vad vi sett än så länge, bara en väldigt ömtålig klocka jag byggt själv som gick lite sönder då den var nerslängd i en flyttlåda helt utan skydd, gör inte så mycket då den är rätt lätt att laga men lite tråkigt att den inte packades bättre. Jag informerade dem om vad som gått sönder, de bad om ursäkt och skulle försöka ta lärdom av det hela men verkade inte ha några avsikter att försöka återställa skadorna. Vi hade två veckor på oss att tömma de 135 lådorna, vilket vi lyckades med men sen tog det ytterligare en vecka innan de hämtade högen med hopvikta lådor men det var bra att ha lite press på sig så man kommer i ordning snabbare :)

kostympackning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
RoTe
Etthundratrettiofem lådor? Seriöst? Jag flyttade i förrgår och hade inte ens 35... Allt fick plats i ett släp på nio kubikmeter och då har jag ändå brutalt mycket onödigt!
 
Vi hade också en massa lådor. Fan vad mycket man har
 
135 lådor var de som vi lånat som flyttgubbarna tog, sen hade vi egna lådor åxå som fanns i ett förråd vi hyrt och ett antal lådor på kattvinden som vi tömde själva för att kunna sortera (fyllde släpvagnen en vända med grejjer till huset och fyllde det en vända fullt med grejjer till soptippen), var väl ett 30tal egna lådor åxå, mycket bråte man samlar på sig :surprised:
 
Nu var det äntligen dags att ersätta byggelen med en riktig elanslutning, strömmen har kommit in i huset genom fasadmätarskåpet men från elektrikerns sladd som varit inkopplad med stickpropp i elskåpet ute vid vägen. Det kom en kille från eltel och kollade läget då han inte fått nån mer information än adressen och att han skulle åka och koppla in el, han konstaterade att de behöve gräva fram kabeln för hand så han skulle komma tillbaks med en praktikant (som kunde gräva åt honom). De kom tillbaks dan efter, kabeln låg inte så djupt så praktikanten behövde inte gräva så mycket. Att dra in en kabel i röret, skarva på kabeln i marken och koppla in kabeln i fasadmätarskåpet gick ganska snabbt. Elanslutningen kostade ca 27k, hög timmpenning kan det tyckas då det gick rätt snabbt men man betalar ju även sin del av övrig infrastruktur. Jag hade missat att ordna en platform för dem att stå på då fasadmätarskåpet satt för högt upp när marken inte var motfylld men de var inte så petiga med det som tur var. :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.