Att hyra ett byggelskåp under byggtiden skulle kosta minst 6-8kSEK om inte bygget drog ut på tiden så för att spara lite pengar köpte vi ett begagnat byggelskåp på blocket av en annan självbyggare, vilket var en väldigt bra idé blev jag påmind om häromdan när jag såg en byggahustråd där nån som byggt fått en faktura på 30kSEK för hyran av sitt byggelskåp.

Då vårt skåp bara stått på små villabyggen (så vitt jag vet) är det i väldigt mycket bättre skick än de flesta begagnade skåp som säljs som stått på nått stort jättebygge med massa trafik och stök omkring. Priserna för begagnade byggelskåp verkar ligga i intervallet 3-7k beroende på vilket skick det är i. Nu när vi inte har byggström längre är det dags att sälja vårt fina skåp till någon annan självbyggare. Så om du är på gång att bygga hus i södra stockholm så köp mitt skåp och när du är färdig med ditt bygge låt vandringspokalen gå vidare för nån femhundring eller två lägre i pris till ytterligare någon annan som ska bygga hus så kan du spara många tusenlappar jämfört med att hyra skåpet

Är du intresserad så kolla min säljtråd för skåpet, verkar vara ont om begagnade byggelskåp till salu på blocket just nu så är du på gång med husbygge se till att skynda och fynda innan det blir sålt ;)

P1000369.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1000368.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Innan vi flyttade in hann vi olja alla fönsterbänkar och köksbänkar med Osmo hårdvaxolja efter tips från Mattias. Det var inte den billigaste oljan de hade i butiken men den ska visst vara värd pengarna enligt Mattias och vi kommer inte behöva olja om så ofta som men annan olja. Efter första oljningen blev ytan lite ojämn och då slipade jag med 500-papper enligt tips från färgaffären och efter andra oljningen använde jag en scotchbriteduk för att polera upp ytan med. Det blev riktigt bra yta som är väldigt vattenavvisande (försökte visa det på bilden nedan där jag stänkt vatten på fönsterbrädan men det syns inte så tydligt som det känns), bra tips från Mattias!
P1000372.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1000373.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Storstadsbo
  • Laddar…
Under tiden vi byggt på andra saker har svärfar hjälpt till med att skruva ihop en massa Ikea-garderober till barnens rum. Det var en del pyssel att montera dem då det inte finns urtag för golvlister i garderoberna så i två av sovrummen tog jag bort listen då det var tajt med plats och i ett sovrum sågade jag ur för listen bakom garderoben och satte på en list på sidan av garderoben för att ta upp avståndet till väggen brevid garderoben. Efter jag monterat garderoberna fortsatte svärfar med skjutdörrarna till dem vilket var ett gigantiskt tidsödande pussel men resultatet blev riktigt bra. Jag och yngsta dottern har var många vändor på ikea för att inhandla garderober och garderobsinredning, är lite bökigt att bara hantera transporterna av dem då varje paket med garderob väger 40-50kg, inredningen väger totalt en hel del den med men inte så mycket per del. Något jag inte tänkt på att det skulle vara en av de största begränsningarna (när man handlar själv) var att ikeas kundvagnar som man max får lasta med 200kg även om det går bra att överlasta dem lite.

Skjutdörrarna köpte vi i höstas för halva priset när ikea hade rea på dem och lådorna till barnens garderober köptes i ikeas fyndhörna för en fjärdedel av ordinarie pris, visserligen fel färg på dem men till ek-garderoberna funkar det väldigt bra ändå sen kommer man inte se dem när dörrarna är stängda. I sovrum 4 (yngsta dotterns rum) är tyvärr den redan minsta av barnens garderoben blivt ännu mindre än vad som var tänkt då mattias inte lyckades bygga trumman för ventilationen så tajt som jag tänkt mig den. Då det är en mindre garderob var det tänkt att det skulle bli nån annan skjutdörrslösning jämfört med de andra sovrummen men det blir senare vi får ordna det.

P1000357.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1000360.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1000362.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi köpte vitvarorna till huset strax efter jul. Genomgående försöker vi att inte lägga så mycket pengar på sådant vi kan ändra på i efterhand, tex vitvaror men samtidigt försöker vi hålla oss till välkända märken med tillräckligt hög kvalité så det blir inte det allra billigaste vi kan hitta, sen blev det lite "lyx" i form av självavfrostande frys och induktionshäll. Första tanken var att köpa allt på Elgiganten då de har rätt svårslagna priser när de har kampanj på något, men några av sakerna var inte på kampanjpris så då kollade jag med en säljare på Elgiganten i kungens kurva om de kunde göra nått på priset om vi köpte allt där, men det ville de inte (hade läst om folk på byggahusforum som fått ett rabatterat paketpris på elgiganten, men det var nog inte i kungens kurva) En firma med bra priser jag även läst om på byggahus var Gränsbydens Köpcentrum, när jag kollade med dem med de grejjer som inte var på kampanj på elgiganten var de nån tusenlapp billigare men med fraktkostnader blev det bara nåra hundralappar billigare. Kollade med dem om de kunde erbjuda ytterligare rabatt men det kunde de inte dock kunde de bjuda på frakten, så då kändes det bra att både få grejjerna lite billigare och gynna en mindre spelare på marknaden. Resultatet var alltså att jag köpte hälften på elgiganten och hälften på gränsbygdens köpcentrum.

Elgigantens grejjer kom på det leveransdatum jag bokat i deras webshop, så det fungerade supersmidigt. Gränsbygdens grejjer var en del försenade, men till sist kom allt utom diskmaskinen som var ytterligare försenad. Det var lite märkligt att en sån liten spelare kunde ha bättre priser ån elgiganten tyckte jag men när jag fick grejjerna förstod jag varför, en del av grejjerna (ugn och häll) levererades med manualer på östeuropeiska språk, varken engelska eller svenska, så man kan misstänka att det är genom parallellimport de kan ha låga priser, så det var som vanligt att man får vad man betalar för.

Efter vi flyttat in och skulle börja använda ugnen märkte vi en märklig sak, ugnen (en Bosch HBN301E1S) saknade barnspärr. I och med språkproblemen med manualerna gick jag in på Boschs hemsida och kollade i den svenska anändarmanualen vilken sa att det stod om montering av barnspärren i installationsmanualen men när jag laddade hem och kollade i installationsmanualen för ugnen så stod det inget om nån barnspärr öht. Var redan lite irriterad på ugnen för utöver att manualerna var på bara på obegripiska, så hade jag skurit mig på båda handlerna på vassa kanter så det började blöda när jag lyft ugnen, sladden var för kort så det inte går att ställa ner ugnen på golvet utan man får hålla 30kg ugn med ena handen medan man försöker sträcka sig in i skåpet med andra handen och hanterat stickproppen, våra gamla plåtar passar inte till unen då de är några millimeter för breda och de plåtarna som följde med var nått märkligt mellanting mellan vanlig plåt och långpanna så de är för grunda att laga ugnspannkaka och fördjupningen i dem gör att man inte får på lika många bullar som på en plan plåt. Letade efter nån form av supportinfo på boschs hemsida men hittade inget, hittade dock att man skicka in en produktrecension som de sedan lägger upp så andra kan ta del av den, la in en recension där jag kommernterade bristerna hos ugnen, gissa om bosch har publicerat den ;). Provade istället att maila gränsbygden angående barnspärren, och de svarade ganska snabbt att de skulle skicka en barnspärr, och bara två dar efter de svarat så kom barnspärren i brevlådan, utöver att det fattades installationsinstruktioner så fattades även en skruv att montera barnspärren med men det var rätt enkelt att ordna själv. Om det var pga att det var en parallellimporterad östeuropeisk ugn eller om de glömt barnspärren framgick inte men de löste iaf problemet väldigt snabbt (y)
 
  • P1000323.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1000314.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En sak dock är att man får ett helsikes problem när något blir fel hos Elgiganten.
När jag köpte mitt kök där så sågade de fel för diskhon, de hade spegelvänt ritningarna.
Sen fick jag inte med diskhon som skulle vara i hålet.
När jag ringde till deras kundtjänst så fick jag 2 svar, på varför hålet var på fel ställe, skyll dig själv, du har signerat ritningarna vi har i systemet, dock så var ju min signatur spelvänd den med men det var oviktigt då jag skrivit på pappret.
Varför diskhon inte var med var för den utgått ut sortimentet....
Tog 16 veckor att få en ny bänkskiva då det inte var ett prioriterat ärende, jag fick den på kvällen innan slutbesiktningen. och då fick jag köpa en egen diskho och såga hålet själv.

Så där lär jag nog aldrig mer handla något som det finns en chans att det går sönder...
 
Även några av garderoberna i hallen fick vi hjälp av svärfar att skruva ihop, vilket är bra då det tar en del tid, framförsllt fastspikandet av baksidorna är det mest tidsödande momentet när det gäller att bygga alla ikeas stommar även om det har blivit lättare med den smarta spikhållaren man får med garderoberna nuförtiden. Spikhållaren gör så spikarna hamnar rakt och på rätt avstånd från kanten, man tappar inte spikarna och man slipper slå sig på fingrarna (y) Superbra grej som man borde haft till stommarna i köket men till dem följde det inte med nån sån och vi började bygga garderoberna först efter alla köksskåpen var klara :(
Först var tanken att ha spegelskjutdörrar vid entrén och vita dörrar med gångjärn utanför teknikrummet men det blev spegeldörrar med gångjärn överallt till slut.
 
  • P1000387.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1000345.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1000390.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som jag skrivit om tidigare så missade ST att vi ville ha råglas i badrumsfönsterna, då ST löst problemen så bra kring ytterdörren som var samma typ av fel men mycket jobbigare så tänkte vi att man både får ta och ge lite och lät problemet med fönsterna vara och sedan sätta upp diffusionsfilm senare vilket det nu var dags för. Vi köpte en självhäftande fönsterfilm från d-c-fix på hornbach. Filmen hade som ränder av fördjupningar i sig lite likt en frensnellins som distorderar ljuset rejält, blir väldigt suddigt nertill på fönstret samtidigt som man ser ut men filmen verkar minska ljusgenomsläppligheten en del men inte så det stör.

P1000315.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ove har haft en hel del andra jobb men kommit och putsat lite då och då hos oss, det har inte gått så fort så nu tog han beslutet att leja ut putsningsjobbet till, MCKH Gipsputs AB, en firma som främst jobbar jobbar med putsning. Putsfirman var å kollade en tisdag och sa att de kunde köra igång på måndan veckan efter, men på morgonen dan efter ringde Ove och berättade att de ville köra igång direkt samma dag.

På eftermiddan kom två killar och sätte upp skyddsplast och började putsa väggen i verkstan. De undrade om de kunde komma tillbaks dan efter fastän det var röd dag (1a maj), vilket jag tyckte var bra, de berättade att de nog skulle bli några fler då de hade killar som jobbade på stora byggen som hade stängt 1a maj så därför hade de folk som ville ha jobb under sin ofrivilligt lediga dag. På 1a maj var de 8st som kom strax efter kl 8 och satte igång och det blev högt tempo när de var så många som jobbade både invändigt och utvändigt samtidigt. Under fredan och lördan var de 4st, de hade nog tänkt bli färdiga på lördan men de kom tillbaks två gubbar på söndan och jobbade på i några timmar.
P1000295.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1000302.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För några av fönsterna använde de smarta lister med nät, smart produkt som verkar underlätta putsningen en hel del.
P1000307.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De hade inte med sig några byggnadsställningar utan improviserade allt på plats med brädor och stegar som de lånade, jag erbjöd dem att använda en liten portabel byggnadsställning jag har men den ville de inte använda, de föredrog att köra med brädor. De två första dagarna hade det med en kille som var rätt bra på svenska, men sen var det lite svårare att kommunicera med byggarna då de inte kunde jättemycket svenska och i övrigt endast turkiska men det var tillräckligt för att kunna kommunicera med dem angående det de skulle göra och de var desto bättre på sitt hantverk och resultatet blev väldigt bra. Kan verkligen rekomendera MCKH Gipsputs för den som behöver något putsat.(y)
P1000298.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1000297.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1000309.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi har satt upp ekmönstrade garderober på ena väggen, senare kommer det bli samma ekmönstrade skjutdörrar som i sovrummen där med. På väggen mitt emot var planen att den tunnare sortens garderober i samma färg, dock utan dörrar, men när det var dags för det visade det sig att de inte fanns i ek utan endast alla andra färger märkligt nog. Det fick bli vita garderober där då den vitlaserade eken skulle skurit sig för mycket mot den vanliga eken.

Det ska även till garderober i det andra hörnet av klädkammaren men det blir senare, just nu står det en trave trådbackar där tills vidare. (Som var för fula/stökiga för att komma med på bild ;) )

På ganska många av ställena vi har garderober är det någon installation som hamnar bakom garderoben så vi måste såga hål i bakstycket vilket gör att det bara inte är att skruva dit garderoberna men lite är det uttänkt så att det antingen inte gör nått om de hamnar där eller till och med är fördelaktigt då de kommer undan och inte syns och innehåller i garderoberna dämpar i vissa fall även en del ljud.
 
  • P1000391.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det här med fast telefon verkar vara mer komplicerat än vad man tycker det borde vara på den avreglerade marknaden och det finns rätt mycket teknik nu 2014. Efter att ha roddat i detta kändes det lite som att Sverige är ett u-land men när jag tänker efter är det nog lättare att få fast telefon i många u-länder. Detta är en extremt märklig historia,vi tar det från början:

När vår gata byggdes 2011 grävde man ner rör för både koppar och fiber till alla teleskåpen längs gatan, från teleskåpen går det ett tomrör till tomtgränsen på varje hus/tomt, sen när man bygger hus gräver markfirman ner ett markrör från tomtgräns in i huset för att kunna dra kablarna i. Då bygget av gatan finansierades med tomtförsäljningarna har vi då även varit med att betala för en del av detta även om det nog är skanova som äger själva fiber- och koppar-trådarna i rören.

När gatan var färdig kom det två bilar med Skanovas entreprenörer (troligen Eltel), dels en bil med äldre man som kopplade in kopparledningarna i alla teleskåpen och dels en annan bil med två unga killar med bakåtvända kepsar som kopplade in fiber till alla teleskåpen. Grannen som byggt mitt emot vårt hus har telefon med kopparledningar, men övriga grannar har fiber vad jag förstått (av de grannarna som är inkopplade till samma teleskåp som vi är inkopplade till.

När huset började bli klart ringde jag dels till Telia och dels till Öppenfiber och bad om offert på att få koppar- resp fiber-förbindelse, båda skulle ta 10 dagar att få svar ifrån. Fick inget svar från någon av dem, kollade med telia föst och de hade fått svar från skanova om att det inte fanns nån ledning indragen i huset och att skanova tyckte jag skulle prata med min fastighetsägare dvs mig själv, de tyckte det var konstigt och provade att skicka in ansökan igen.

Efter att ännu en gång inte fått nått svar ringde jag till Telia igen, samma svar igen, de kom på att det kanske var att de använt fel formulär då det är olika för nybyggda områden resp befintliga områden och vårt område är varken eller då det är en befintlig gata som blivit förlängd, så de skulle försöka igen.

Inget svar från dem nu heller så och när jag ringde dem hade de fått samma svar igen så då tyckte jag de istället för att använda nått formulär som uppenbarligen fungerade dåligt kunde ringa till skanova och få prata med lämplig person och fråga om vad som egentligen gått fel. De kollade med någon och ringde tillbaks och sa att de verkligen grävt i detta och det inte fanns möjlighet att koppla in kopparledningar vad de kunde set och fått svaret från skanova att nya anslutningar skulle ske med fiber. (skanova vill inte bygga ut kopparnätet eftersom det finns fiber indraget och fiber är billigare att underhålla är min tolkning av vad de sa).

Det hade hunnit gå en månad nu sen jag ringde till Öppenfiber och kollade varför de inte svarat, de hade inte fått svar från skanova ännu efter en månad så de skulle skicka en ny förfrågan.

Fick inget svar från Öppenfiber så till sist ringde jag tillbaks till dem igen, och nu visste de att det går att ansluta fiber, men vi måste vänta en bit in i 2015 eftersom de inte har nån kampanj i vårt område förrns då eftersom deras avtal med firman som kopplar in fiber ger firman exklusiv rätt att sköta alla anslutningar och endast massanslutningar i samband med kampanjer och inga efterinstallationer i ensataka hus. (övriga hus på gatan hade hunnit bygga färdigt sina hus under förra kampanjen så de kunde få fiberanslutning, ett hus han även få kopparanlutning innan skanova kom på att de inte ville utöka kopparnätet där det finns fiber)

Två månader och många långa telefonsamtal efter vi börjat dra i detta är läget att vi kan inte få kopparanslunting eftersom skanova inte vill bygga ut kopparnätet med fler anslutningar fastän det finns koppartrådar framdragna till teleskåpet i tomtgräns dit det även finns fiber draget, och fiberanslutning kan vi inte få pga ett (för oss slutkonsumenter) dåligt utformat juridiskt kontrakt med en av öppen fibers underentreprenörer. Kablarna finns i fram till teleskåpet, tomrör finns hela vägen in i huset, men viljan hos operatörererna och nätägaren skanova att få det inkopplat saknas :(

Sista hoppet är nu att efter jag pressat Telia lite mer så visar det sig att de i extrema specialfall kan överklaga skanovas svar på att det inte går om att de ska ge ett kostnadsförslag på att lösa det ändå, offertförfrågan kallas det då och då går det inte på 10 dagar utan tar 3-4veckor att få svar vilket jag fortfarande väntar på.

Ska det verkligen vara så här svårt att få nån form av fast tele-/fiber-anslutning till sitt nybyggda hus i Sverige 2014!?!?! :eek: Det är inte en sommarstuga i Norrlands djupa skogar utan ett nybyggt villkvarter bara några hundra meter från närmsta pendeltågstation i Salems kommun (2-3mil sydväst om Stockholm). :(
 
  • P1000393.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
För att kunna flytta in behövde inte alla köksskåpen vara på plats, vi avvaktade med de två ovanför kylskåpet (då vi inte var helt på det klara hur vi skulle göra med dem) och det i hörnet som vi avvaktade med för att målaren skulle kunna komma åt lättare). Avståndet mellan sista skåpet och väggen är för att det ska gå att öppna skåpet utan att dörren krockar med gardinstången som kommer hamna väldigt nära skåpet.
P1000320.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1000319.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även sockellådorna är på plats men sockellisten återstår. Det finns dock ett skåp som återstår och det är hörnhögskåpet eftersom ikea inte säljer sådana kommer vi platsbygga det själv så småningom men alla skåp i byggsats är på plats nu iaf.
P1000321.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har jag i princip jobbat ikapp med inläggen så nu kommer det inte bli lika frekvent som det varit de senaste drygt två veckorna när det blivit ett inlägg om dan.
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Igår hade det gått fyra veckor sen vi skickade in offertförfrågan, inget svar från Eltel ännu, ringde Telia men de hade inte hört något och skulle inte det då Eltel ska skicka offert direkt till mig, men kundsupporten på Telia sa att jag skulle vänta ytterligare några dar då det varit helger osv så det kunde ta några dar extra då. Får se nästa vecka om det blir nått svar från Eltel.
 
Det är mycket småpyssel med hysbygge, krokar toapapperhållare måste på plats. När man går och kollar på krokar avsedda för badrum undrar man om de tillverkas av guld eller nått då de är så dyra, känns inte helt motiverat och då vi har 4st badrum i huset springer kostnaden för krokar snabbt iväg så det går bli krokar och handukshängare från ikea. Toapappersrullehållare hade ikea ingen som var tillräckligt bra men BeslagsBoden hade en med ok pris som hade ett rätt standardmässigt utseende men väldigt bra funktion där de har en fjäderbelastad lucka man kan riva av pappret mot men luckan är även bistabil så i sitt nedfällda läge är den fjäderbelastad mot pappersrullen men i sitt uppfällda läge håller den sig uppe så det går att byta toarulle utan att man behöver hålla upp luckan med handen under tiden rullen byts, inte heller har den nån fånig pinne som kan trilla i golvet (med ett brak om det är gjord av massivt stål som den vi hade i förra huset, alternativt ta åt sig smuts från golvet som är fallet med den klassiska varianten av trä) när man byter rulle eftersom den här har en fast pinne (y)

P1000330.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1000332.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1000333.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tidigare har vi konstaterat att ventilationen låter mer än vad vi trodde den skulle göra. Först trodde vi att det främst var de underdimensionerade rören, men efter att jag sett att det blir osymmetriska smutsfläckar kring tilluftsdonen på ovanvåningen misstänkte jag att Mattias (eller hans medhjälpare som var den som monterade donen) gjort samma fel som jag själv först gjorde i källaren: dvs att missa att ta bort de skumgummibitar man kan ha för att rikta luften med men då med nackdelen att luftflödet får högre hastighet på den del av ”tallriken” som används. Det verkar fortfarande vara ovanligt att Sävsjö bygger hus med FTX så deras snickare har inte riktigt så mycket erfarenhet av tilluftsventilerna så då blir det lättare fel.

P1000346.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1000347.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter vi tagit bort dem blir ljudvolymen på tilluften mycket bättre på ovanvåningen, helt acceptabelt faktiskt, trots de underdimensionerade rören. På nedanvåningen låter det fortfarande mer än vad den borde om tilluften. Frånluften är det dock fortfarande en hel del oväsen om, speciellt i köket, men där finns inga kvarglömda skumgommibitar som kan tas bort så det är inte så mycket att göra nått åt. Vore dock bra att göra en omkalibrering av luftflödena iom att det blir lite annat motstånd i tilluftsdonen.
 
Redigerat:
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Nu blir det då lite mer bråttom för oss att flytta bort vår jordhög vi har liggandes på den obebyggda granntomten. De
som köpte tomten bredvid vår tomt har inte kommit igång med något bygge, de skulle bygga om två år sa de för ett år sen men nu är tomten till salu.
P1000405.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var en av tomterna i den kommunala tomtkön som inte blev såld direkt utan såldes via hemnet och det först efter den legat ute en stund så köparna kunde pruta ner priset 150k och få den för 1.1M (enligt booli) och nu försöker de få den såld för 1.495M, så det kanske kan ta en stund för dem att få den såld om de ska få ut så myclet för den. Trots det höga priset har det ändå varit en hel del folk och kollat på tomten de senaste dagarna.

Tomten ligger i norrbacke med utsikt över ett kärr, så det är lite utmanande att bygga där. Den stora höjdskillnaden
gör att man måste bygga tre våningar från gatuplan för att komma upp över krönet och få södersol på översta våningen men detaljplanen tillåter endast två våningsplan så antingen får man bygga garage i gatuplan (för att kunna uppfylla regler om lutning på garageuppfart) och bygga ett hus med två våningar en bit upp i backen (och med tillkommande utmanaing att uppfylla avstånd och lutning upp till entrén m.a.p handikappkraven) eller så får de utnyttja terrängen och bygga huset i etage med inbyggt garage, vilket är en elegantare lösning. Det går även att bygga flera källare om man får den genomsnittliga höjden ovan mark på varje källarplan att understiga 1.5m. Södersol är f.ö inte så viktigt är en av sakerna vi fick lära oss efter att ha pratat med några husföretag, det är viktigare med västersolen då det är den man har mest glädje av i det fall man mest är på jobbet på dagtid och märker av solen mest i västerläge på kvällen, så det kanske kan funka att spränga ut en grop att bygga en kataloghus i, men det är en rätt tråkig lösning. Här är en liten skiss jag gjorde för två år sen (hypotetiskt grannhus att jobba mot då tomten var obebygd) på hur man skulle man kunna tänka sig att bygga ett hus i etage med takterass för att utnyttja tomten bra, kanske något för nån av byggahusforums läsare att spinna vidare på ;):

soldalen-30_v03b_combined_framsida_16001200.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
soldalen-30_v03b_combined_baksida_12001200.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
sold14_fasad.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Storstadsbo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.