321 läst · 3 svar
321 läst
3 svar
Ersätta gammal isolering
Hej,
Radhus från -77. Ligger 120mm gammal gul kli-ig isolering i ytterväggarna. Tänkte ta bort den gamla isoleringen och ersätta med ny som sannolikt är mer effektiv. Därefter regla på invändigt och slänga på 45mm till innan plasten, plyfa/osb och gips. Eller kan man rent utan köra plast efter första 120mm och därefter regla på 45 och använda som installationsutrymme, med mindre åverkan på plasten som resultat?
Vad för isolering bör jag använda istället för den gamla?
Sista frågan - oisolerat mellanbjälklag. Som en jävla resonanslåda. Vad bör man peta upp för kul där för att kanske minska ljudet åtminstone lite?
Trevlig kväll,
Radhus från -77. Ligger 120mm gammal gul kli-ig isolering i ytterväggarna. Tänkte ta bort den gamla isoleringen och ersätta med ny som sannolikt är mer effektiv. Därefter regla på invändigt och slänga på 45mm till innan plasten, plyfa/osb och gips. Eller kan man rent utan köra plast efter första 120mm och därefter regla på 45 och använda som installationsutrymme, med mindre åverkan på plasten som resultat?
Vad för isolering bör jag använda istället för den gamla?
Sista frågan - oisolerat mellanbjälklag. Som en jävla resonanslåda. Vad bör man peta upp för kul där för att kanske minska ljudet åtminstone lite?
Trevlig kväll,
Har du för lite att göra och för mycket pengar? Byta mineralullsisolering ger ju inget varken mervärde eller någon annan förbättring.
Däremot är ju idén om att isolera mera smart.
Fundera på kutterspån i mellanbjälklaget.
Däremot är ju idén om att isolera mera smart.
Fundera på kutterspån i mellanbjälklaget.
Tack för i princip inget svar alls.K Kurtivan skrev:
Nuvarande isolering är dåligt gjord. Slarvjobb, glipor, etc. som i många kåkar runt -70 då uppvärmningskostnaden aldrig var ett problem. Därav byta ut isoleringen samt lägga på mer.
Vad det gäller min privatekonomi angår det inte. Gällande fritiden är jag ensamstående med barn heltid och arbetar heltid.
Kutterspån blir svårt nerifrån.
Varför frågar du om du blir tjurig och för att någon svarar emot vas du önskat.P pbh.e skrev:Tack för i princip inget svar alls.
Nuvarande isolering är dåligt gjord. Slarvjobb, glipor, etc. som i många kåkar runt -70 då uppvärmningskostnaden aldrig var ett problem. Därav byta ut isoleringen samt lägga på mer.
Vad det gäller min privatekonomi angår det inte. Gällande fritiden är jag ensamstående med barn heltid och arbetar heltid.
Kutterspån blir svårt nerifrån.
På med sekundärregel och 45mm isolering och sedan osb + gips.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kan man ersätta gammal termostat till ny utan byta nåt annat ? Olika f
Hustillverkare -
Hur isolera gammal isolering på sladd från 40-talet. (Taklampa)
El -
Bättra på isolering i gammal skånelänga med lersten.
Byggmaterial & Byggteknik -
gammal kabelisolering borta. Kan man ersätta bara isoleringen?
El -
Ersätta gammal torvisolering efter vattenskada?
Isolering