Det är ju lite lurigare att åskådliggöra förbrukningen när det är både el och bensin som skall redovisas. Å andra sidan har man god hjälp av att bilen av sig själv loggar förbrukningen vid alla körningar. I följande diagram visas med prickar förbrukningen av bensin och el för alla körningar jag gjort med bilen. (Nästan. Diagrammet är beskuret). Linjen är en minsta kvadratanpassning av alla punkter. Det visar min förbrukning i min Golf GTE enligt färddatorn. Men det kanske ändå är intressant. Totalen för mig är sedan 2,5 L/100 km och 9,7 kWh/100 km.
Diagram med utspridda datapunkter visande förbrukning av bensin (L/100 km) i relation till elförbrukning (kWh/100 km) för en Golf GTE.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Rick och 3 till
  • Laddar…
Men stämmer verkligen den? Din sämsta punkt på bara el innebär 2kWh per mil, och bästa 1.4. då borde batteriet vara länge.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Känns onödigt att dra med en halv bensinbil/elbil, om man åker 75% på el, bensinbilen har lika dyr skatt, 3T, tråkig/trött/törstig, betydligt körgladare med diesel, lite sugen på en Tesla, men lite andra slantar, förstår inte denna löjliga dieselskräck?
Vi kanske har erfarenhet av olika dieslar och bensinare. Eller så har vi olika preferenser. Givetvis är inte alla bensinare roligare än alla dieslar eller vise versa. Jag uppskattar bensinmotorns snabbare svar på gasen och dess större villighet att varva. Jag uppskattar dieselmotorns bättre bränsleekonomi. I valet mellan de två värderar jag bränsleekonomin högre. Men aldrig att jag generellt tillskriver dieseln större körglädje.

Med hybridtransmissionen kan man få rappare gassvar än en ren bensinare, samma varvvillighet som bensinaren och lägre förbrukning än en diesel.

Dieselskräck är lika löjligt som bensinskräck eller hybridskräck. Själv har jag inget av det.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Men stämmer verkligen den? Din sämsta punkt på bara el innebär 2kWh per mil, och bästa 1.4. då borde batteriet vara länge.
Det finns absolut begränsningar i grafen. Den sämsta punkten med bara el som finns loggad är bortklippt ur det synliga diagrammet. Och den var 10 kWh/mil. Jag har försökt att vikta beräkningen av linjen efter körsträcka för punkterna. De punkter som är med lite bensin och mest el innebär att motorn fått en kallstart och sedan gått en kort stund. Då är förbrukningen högre än den blir efter en stund. Därför skulle man förmodligen kunna approximera det hela på ett lite mer rättvisande sätt med något annat än en rät linje. Men det orkar inte jag göra just nu.
 
Fast enligt grafen ovan så kommer du 5-7mil på en laddning?
Eller räknar jag helt fel?
 
Hur långt jag kommer på en laddning framgår inte av grafen. Jag har för mig att batteriet rymmer 8,9 kWh. Men hela kapaciteten används inte. Enligt samma källdata som används till grafen brukar det gå ungefär 6 kWh innan bilen får nog och startar motorn. Det ger att om den drar 1,4 kWh/mil kommer man 4,3 mil på en laddning. Det har jag gjort någon gång men inte ofta. 3,8 som jag har till jobbet går hela vägen på el om det är någorlunda varmt och jag håller max 90 på motorvägen.
 
Just det, glömmer hela tiden bort att det är en Golf och inte Passat vi tittar på där.

Hittar inget mer än en uppskattning på att man kan nyttja 8kWh av Passatens 9.9kWh.

Men då låter det rimligt igen!
 
2 år 7 månader, 3500 mil, hyffsat välutrustad, ingen HUD eller Navi. Cyklar till jobbet oftast, men klarar mig ToR utan problem med möjlighet att åka till bygghandeln på vägen hem.

Rekordet är 52 km på el, en sommar avstängd AC, ingen belysning 70 km/h utan stopp.

Beställde en ny i September, hoppas på leverans i år, men blir det Q1 2020 gråter jag inte, ser fram emot potentiellt 70 km vid riktig snålkörning. Å andra sidan ska den nya få 19 tummare så då kommer väl förbrukningen bli sämre.

Utrustning som jag måste ha på Passaten:
Bensinvärmare
Soltaklucka
Drag och kamera
Keyless access och elektrisk baklucka
Svart innertak

Nice to have:
AID
Area view
LED High

Kunde tyvärr inte få den nya utan toning bak, det ingick i businesspaketet, sist gick det att välja bort det.
 
Kollade nu och jag tankade min senaste gången 16 Augusti för 528:- idag har jag 231km kvar att köra på bensin enligt mätaren.
Nu kör ju jag nog det ideala för en laddhybrid med bara nån enstaka långresa.
Nu bryr jag mig inte så mycket om att spara pengar på bilkörning men fasiken va lite utgifter det är numera, ingen vägskatt, i princip inga bensinräkningar, 300:- i försäkring och det man trodde skulle dra iväg med elen visar sig inte alls, denna månad va räkningen på 500:- mindre än förra året och då laddar vi ändå två bilar.
En resa på 16.8 mil.
Skärmdump av bilens kördator som visar körsträcka, energiförbrukning och körtid för en laddhybrid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tompathepilot och 3 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Kollade nu och jag tankade min senaste gången 16 Augusti för 528:- idag har jag 231km kvar att köra på bensin enligt mätaren.
[bild]
Jäklar, hur många mil har du kört totalt sedan Augusti då? Din förbrukning sedan tankning? Brukar själ ligga på 1,9 l/100 km per tank.
 
Vart kan man se statistik för miltal?
 
Stefan N Stefan N skrev:
Vart kan man se statistik för miltal?
Det sparas 3 olika, "sedan tankning", långtids och "från start", tryck på knappen "CAR"
 
Det va lite ostrukturerad statistik, den verkar registrera varje gång man öppnar tankluckan och det gör jag ofta när jag tvättar för att torka rent. Men 338 mil har jag kört sen i Aug.

Skicka upp lite bilder på era GTE.
Jag satte på sommarhjulen idag och tog ett par kort.
Blå Volkswagen GTE med sommarhjul parkerad utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En blå GTE-bil parkerad med nyligen monterade blanka sommarhjul, synlig i dagsljus framför ett hus och en häck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Jag får vänta till imorrn!

Den färgen skulle jag hemskt gärna haft på bilen!
 
R RealElwood skrev:
Å andra sidan ska den nya få 19 tummare så då kommer väl förbrukningen bli sämre.
Min bil har 18" fälgar till sommardäcken. I höstas när det började bli kallare slutade det under några veckor att vara möjligt att komma hela vägen till jobbet på el. Sedan bytte jag till vinterdäck och dessa sitter på 16" fälgar. Plötsligt kom jag till jobbet på bara el igen. Det är fullt märkbar skillnad där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.