engs
AAKEE skrev:
Hade egentligen bestämt mig för 430X, men efter de fina tipsen här i tråden fick det bli en 330X :)
Du som "snodde" den sista för under 19k tro? :confused:

Hade planer på robotklippare om något år egentligen, mycket vi vill göra med trädgården generellt (som skulle innebär ändrad tråddragning etc) samt tänkt förbereda för att minska kantklippning osv under tiden. Men började vela nu när 330X dök upp till så bra pris och varit nära trycka på köpknappen, tänkte dubbelkolla så det skulle fungera med vår gräsmattas planlösning och så. Nu ser jag att det riktigt låga priset på prisjakt försvann helt, finns inte heller som ej i lager.

Slipper jag vela längre i vilket fall. :rolleyes:
 
engs skrev:
Du som "snodde" den sista för under 19k tro? :confused:

Hade planer på robotklippare om något år egentligen, mycket vi vill göra med trädgården generellt (som skulle innebär ändrad tråddragning etc) samt tänkt förbereda för att minska kantklippning osv under tiden. Men började vela nu när 330X dök upp till så bra pris och varit nära trycka på köpknappen, tänkte dubbelkolla så det skulle fungera med vår gräsmattas planlösning och så. Nu ser jag att det riktigt låga priset på prisjakt försvann helt, finns inte heller som ej i lager.

Slipper jag vela längre i vilket fall. :rolleyes:
Äsch, det gör inget.
Var i samma situation som du för 1 1/2 år sedan. Hade redan robotklippare, men planerade att dubbla gräsmattan och plötsligt dök 330X upp för 19995:- mellan jul och nyår 2014. Varade bara ett par dagar, sedan var tillfället borta. Men det gjorde inte så mycket; jobbar med gräsmattan nu och det dröjer nog till hösten innan 330X kan kicka igång. Så just nu var det rätt tillfälle.

Men det kommer nya tillfällen som passar er bättre. Gäller att hålla koll på prisjakt. Ibland slumpas det ut något på Blocket dessutom. För oss med en magrare plånbok har det en viss betydelse.
 
Lars christer skrev:
Någon som har testat vädertimerm och hur ni tycker att det fungerar?
Trodde jag slagit av den iaf.. stått parkerad största delen av dagen nu och jag gick ut och tittade till den för och se om nåt hänt... VÄDERTIMER säger displayen då, så bevisligen har jag den på, än. :)

Så här långt ser gräsmattan ut som en golfgreen. (y)
 
  • Gilla
Lars christer
  • Laddar…
Hallå.

Precis inhandlat en 330X och planerar för installationen, hur hade ni lagt guideslingorna om jag placerar laddstationen enligt bild?



Gräsyta.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Som på bilden. Den blå är egentligen lite onödig då den inte kommer att göra någon större skillnad, möjligen lite kortare söktid när klipparen är längst uppe till vänster, men det är knappt värt besväret. Jag hade nog bara installerat en guide i det här läget.

Vet inte hur det är tänkt med det som ser ut som en biyta? Ifall du tänkt ha någon form av passage till den så bör guiden dras vidare ut dit genom passagen.

Gräsyta.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
FredrikR skrev:
Trodde jag slagit av den iaf.. stått parkerad största delen av dagen nu och jag gick ut och tittade till den för och se om nåt hänt... VÄDERTIMER säger displayen då, så bevisligen har jag den på, än. :)

Så här långt ser gräsmattan ut som en golfgreen. (y)
Vad kör du på för klipphöjd. :)
Tänkte jag skulle testa vädertimerm
 
Lars christer skrev:
Vad kör du på för klipphöjd. :)
Tänkte jag skulle testa vädertimerm
5, vill jag minnas, samma som hela förra säsongen.
 
  • Gilla
Lars christer
  • Laddar…
MartinP666 skrev:
Som på bilden. Den blå är egentligen lite onödig då den inte kommer att göra någon större skillnad, möjligen lite kortare söktid när klipparen är längst uppe till vänster, men det är knappt värt besväret. Jag hade nog bara installerat en guide i det här läget.
Tack för input.
Biytan är också en plätt med gräs, ytorna är åtskilda med en plattgång i samma nivå som gräsmattan.

Frågan är om man ska göra en passage in och ur denna biyta eller låta roboten tro att plattgången också är en gräsyta?
 
Fumf skrev:
Tack för input.
Biytan är också en plätt med gräs, ytorna är åtskilda med en plattgång i samma nivå som gräsmattan.

Frågan är om man ska göra en passage in och ur denna biyta eller låta roboten tro att plattgången också är en gräsyta?
Det beror på hur du vill ha det. Vill du inte bära klipparen dit och ifrån så är det "gräsyta" lagom del av plattsättningen som gäller. Lagom brett så guiden kan ligga imellan begränsningskablarna.
 
T
Om jag var som du skulle jag struntat i guidekablar och låtit klipparen hitta runt själv, är du inte nöjd efter ett tag är det ju bara att lägga ut en guide då. Men med en så öppen trädgård har jag svårt att se behovet av guide. Vi kör utan och har en betydligt slingrigare trädgård med flera smala passager och tarmar hit och dit och det är inget problem för klipparen.
 
Man bör alltid ha åtminstone en guidekabel, även om klipparen hittar överallt så gör den att det blir mycket lättare och snabbare att hitta hem, vilket gör att man sparar på batteriet och använder tiden mer effektivt. Använder man släpp-punkter längs guiden får man även jämnare täckning.

Speciellt i det här fallet, där det kommer att finnas en smal passage väldigt långt iväg från laddaren, skulle det vara väldigt dumt att strunta i guidekabeln.
 
Släpp-punkter går inte att välja när man kör med GPS:en aktiverad. Då styr klipparen det själv och det funkar mer än bra. Där emot på hemvägen är guiden guld värd. Sen tror jag att den även använder guiden som en referens till GPS:en. Så använd guidekabel. Det är ju en av Husqvarnas stora fördelar.
 
Har gjort en till variant, den innebär att jag placerar laddstationen mer centralt på tomten.

Är det vettigt att göra på detta sätt istället?

Version2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser bra ut även detta. Lite mer centralt dessutom. Dragningen med guiden in till biytan ser bra ut oxå. Tänk på att slutet på guiden ska anslutas till begränsningskabeln bara. Sen vilken placeringarna du väljer till laddstationen spelar nog mindre roll i detta fall. Båda är ju i anslutning till den största ytan.
 
Min klippare, en 430X, är sedan en vecka igång på de 2 vänstra ytorna. Dock utan guide. Imorgon blir jag klar med begränsningsslingan på ytan uppe till höger. De 2 små ytorna innanför staketet och ovanför muren som bara är ca 20 m2 per yta får vänta ett tag. Måste bygga rampen först.

Har ritat ett förslag på guider, ser det ok ut? Lägger in en extra bild utan mina guideförslag om någon vill rita ett annat förslag.

MVH
Gustav
Ritning robotgräsklippare kablar.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.
Ritning robotgräsklippare passager.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.