Min åf hävdar att ju fler skarvkopplingar man har, desto sämre signal får man, vad säger ni?
 
En skarv är aldrig bra. Men man kan ju inte byta all tråd bara för att heller. Men minimera skarvar är alltid bra. Har man ett parti med mycket skarvar kan man ju byta ut den biten t.ex. Har man dessutom mycket kabel i närheten av max rekommenderar längd (800m) eller över så blir det ju dessutom mer känsligt eftersom man ligger närmare gränsen.

En biyta ska ju hänga ihop med huvudslingan. Lägg kablarna ihop ut till biytan och sen dra vidare som vanligt. Tänk bara på att inte korsa tråden så det blir avigt bara.
 
Ok, tack för info
 
Den ska vara som en ö, som du lyfter in klipparen i. Ifall du kopplar bort slingan helt får den ju ingen signal från laddstationen :)
 
En ö ligger alltid på insidan av begränsningsslingan. En biyta är i princip en ö som ligger på utsidan av begränsningsslingan.
 
Tack för alla svar angående biyta. Jag var nog lite trött när jag skrev (får skylla på det) :). En vanlig ö utanför begränsningsslingan som hänger ihop med den alltså. Tack tack..
 
En fråga ang AM 330X. Hur beter sig roboten vid strömavbrott. Om det sker vid klippning forsätter den sen när strömmen kommer tillbaka? Om den laddar, fortsätter den ladda när strömmen kommer tillbaka för att sen kunna gå ut och klippa?`Någon som har erfarenheter av detta?
 
tommpi skrev:
En fråga ang AM 330X. Hur beter sig roboten vid strömavbrott. Om det sker vid klippning forsätter den sen när strömmen kommer tillbaka? Om den laddar, fortsätter den ladda när strömmen kommer tillbaka för att sen kunna gå ut och klippa?`Någon som har erfarenheter av detta?
Den stannar direkt vid strömavbrott och startar igen så fort strömmen är tillbaks, likaså med laddning.
 
Ok så den påverkas inte mer än den tiden strömmen är borta. Låter ju bra.
 
13th Marine skrev:
Började lägga ut slingan, kom ca halvvägs med 250m-rullen, har 150m-rullen kvar samt en skvätt som svärfar fick över (kanske 50m).

Såhär jag tänkt lägga begränsningsslingan. Jag har följt medurs från dockningsstationen (blå cirkel) och kom till den västra gaveln på huset.

Var bör jag sedan placera guideslingan?

EDIT: Tomten är ungefär 40x60m totalt.
Med 330 kan du väl ha två guidekablar? Då hade jag dragit dem så här:

Slinga1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ifall du av någon anledning bara kan eller vill ha en guide så hade jag gjort så här:

Slinga2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det BÖR gå att dra den över den dubbeldragna slingan, även om jag tror att manualen säger att det inte går. Skulle det inte funka, eller om guiden blir för lång, så hade jag vikit av där jag markerat med blått.
 
Underbart! Tack för förslaget, kanske börjar med en slinga om sladden inte räcker till!
 
T
@13th Marine ; mitt förslag är att du börjar utan guide helt, och är du inte nöjd efter ett tag så vet du ju rent praktiskt vart din guide behöver gå ;).

Men själv har jag en fundering och eventuellt ett problem, vår lilla groda har blivit uppgraderad till 430 nu, fick nytt kretskort och ny mjukvara häromveckan. Nu tycker jag att klipparen 'fegar' alldeles för mycket i backarna, innan gick den till det började lätta lite i nosen sen vek den av åt sidan. Nu ger den sig tidigare, och änn oftare ger den upp helt och börjar backa istället. Flera gånger har den därför backat utanför området :p

Sen saknar jag den gamla inställningen för komplicerad trädgård, den inställningen gjorde att den slumpade mer på vinklarna, nu ser jag tydlig skillnad på gräsmattan att det är många nästan parallella spår och det hade vi aldrig innan. (jo jag vet att det är så tydligt eftersom gräset börjar bli rätt bränt). En annan konsekvens är att den har svårare att ta sig ur trånga situationer (ser det ut som i alla fall).

Finns det något nånstans dessa båda beteenden går att justera?
 
Komplicerad trädgård finns kvar men i dolda menyn tyckte jag någon skrev om. Ska kolla själv också då min är uppdaterad till 430 för ett tag sen.
 
Redigerat:
  • Gilla
trycklös
  • Laddar…
Angående fegandet i backar så går det lura den lite. Om du kalibrerar om tiltsensorn med nosen på klipparen lite upplyft så den tror att det lutar lite framåt när den står plant så kommer den klara backar bättre. Antar att du ha ganska extrema backar eller så har dom kalibrerat sensorn fel. Kalibreringsmenyn kommer man åt i expertläget som du får fram genom att hålla 7 och 9 intryckta samtidigt i huvudmenyn. Då popar det upp en extra ikon.
 
  • Gilla
trycklös
  • Laddar…
T
ahh kalibreringen har jag helt glömt bort, ska kolla direkt efter maten. Det kan ju faktiskt vara så att det inte ens är gjort på det nya kortet.

och jag tycker inte mina backar är extrema :x knappt 30 grader ens.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.