en_dator skrev:
ahh kalibreringen har jag helt glömt bort, ska kolla direkt efter maten. Det kan ju faktiskt vara så att det inte ens är gjort på det nya kortet.

och jag tycker inte mina backar är extrema :x knappt 30 grader ens.....
30 grader är ganska mycket det motsvarar ju 57%. Ganska mycket mer än 45% som är Max.
 
30° är en bra bit över 430ans maxlutning som är 24° (eller 45%).
 
T
sådär, nu har jag ändrat trädgårdsform och kalibrerat.

Bägge inställningarna fanns under snabb menyn man får upp när man trycker på 0.

Ska bli intressant i morgon att se om det blir någon skillnad.
 
hm, jag har fått ett konstigt problem, har byggt ut min klippyta. Lampan lyser grön i laddstationen, men vis ena sidan känner den inte av begränsningskabeln, utan kör över den. Vad tusan kan det bero på? Den andra sidan och lite längre upp på samma sidan känner den av.
 
Löst, han hade byggt en ö som inte var inkopplad
 
Jackan66 skrev:
Löst, han hade byggt en ö som inte var inkopplad
Gott, tyckte nog det lät konstigt. En HQ som rymmer har jag nog aldrig läst om tidigare (y)
 
Fick igång krabaten igår som tuffade runt en stund. Tänkte vi skulle låta den köra över natten.
10min efter jag somnar "PIP PIP PIP", larmet går!

Springer ut i kallingarna, och hittar maskinen ståendes i en buske "Någon har lyft mig!". Nej lille vän, du har kört upp på en gren. Så nu får den stå parkerad tills vi maskinsäkrat buskarna, för jag är inte säker på att jag vill stänga av larmningen.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Någon som har testat att återställa gps kartan på 330x med nya programvaran jag har gjort det men gps symbolen blinkar inte som den gjorde med gamla programvaran och lyste med fast sken när tomten var inläst
 
Gudahov skrev:
OBS. Idag har Liljekvists höjt tillbaka priset på 330X från 18.795:- till 21.995:-
Bygghemma har den kvar på 18.795:-
Har från "hästens mun" hört att det var Bygghemma som ville sälja ut sina sista 330X och därmed sänkte priset. Det låga priset låg kvar lite för länge och de sålde fler än de hade i lager. Att döma av tråden kompenserades de som beställde en billig 330X när de i praktiken var slut, med ett bra pris på 430X. Den andra ÅF som som sålde 330X till nedsatt pris, sänkte det "av bara farten" när Bygghemma sänkte. Det var inte riktigt meningen.

Själv passade jag på hos Liljekvists och noterade att de inte hade laddat in senaste firmwaren (vilken alltså är 430X). Jag åkte därför förbi och fick den uppgraderad och det är nu version 7.04 (Och det står följdaktligen 430X på displayen).

Skall bli spännande att se vad den går för så småningom. Håller på att förvandla en övervuxen beteshage till grunden för en ny gräsmatta. Träd fälls, rötter grävs upp, tuvor och myrbon grävs bort och stenar friläggs. Hela gräsmattan kommer troligen ha 30+ öar (stenar) och där själva huset blir en jätte-ö.

En sak jag funderar över. På vissa ställen (utefter huset) har jag tänkt att gräva ned begränsningskabeln djupare äm jag hade med R40Li. Hur djupt kan man egentligen lägga den i jord? Någon med erfarenhet? Om man t.ex. lägger den på 10 cm djup (om det nu går) förändras då säkerhetsmarginalen till hindret? Jag menar, den inbyggda algoritmen torde ju utgå från slingsingnalen och ligger den i ytläge så borde signalen vara annorlunda mot om den ligger på 10 cm djup? Någon som vet eller har personlig erfarenhet?
 
Redigerat:
Tja!

Med 440X menar du nog 430X, som min klippare heter ?

Det står min 1cm, max 20cm i manualen, så det är väl ett bra riktvärde på område att hålla sig inom ?
 
Efter som klipparen kör över tråden så känner den även av när signalen är som starkast. Och vet då hur långt den ska köra över. Även längden på kabeln påverkar ju styrkan. Så det ska inte vara några problem.
 
Har precis köpt mig en 330X. Ska bli spännande att se vad den går för. Min gräsmatta är 2000 kvm. Den får börja med att gå dygnet runt några dagar så ställer jag ner tiden sen.
 
Anna1984 skrev:
Har precis köpt mig en 330X. Ska bli spännande att se vad den går för. Min gräsmatta är 2000 kvm. Den får börja med att gå dygnet runt några dagar så ställer jag ner tiden sen.
Har inte läst manualen ännu. Men är det inte så att 330X/440X känner av (på motståndet i gräset) om det behöver klippas eller ej? Så när det kommit ned i gräslängd, så sköter den själv när det behöver klippas?
 
Gudahov skrev:
Har inte läst manualen ännu. Men är det inte så att 330X/440X känner av (på motståndet i gräset) om det behöver klippas eller ej? Så när det kommit ned i gräslängd, så sköter den själv när det behöver klippas?
Som jag har förstått det så finns det väl en timer som man kan ställa in vilka tider den ska klippa. Annars kan man låta den klippa hela tiden, vilket är fabriksinställningen. Ett tredje alternativ är väl vädertimern. Då bestämmer den själv när den ska klippa beroende på hur fort gräset växer.
 
Gudahov skrev:
Har inte läst manualen ännu. Men är det inte så att 330X/440X känner av (på motståndet i gräset) om det behöver klippas eller ej? Så när det kommit ned i gräslängd, så sköter den själv när det behöver klippas?
Jo det är vädertimerfunktionen du tänker på låter det som. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.