"Tuva" har nu fått köra i lite mer än en vecka.

Efter en dag så fyllde vi upp runt träden så att hon inte fastnade där, sen har det gått relativt problemfritt, det är egentligen bara en enda punkt hon inte fixar utan hamnar utanför när det är blött och stannar:
7991813264929141666-account_id=1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1009519311578829580-account_id=1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ut som att du dragit slingan lite för nära kanten, så att den trillar ner innan den lyckas vända. Flytta ut slingan några cm där den ligger som närmast kanten, så ska du nog slippa rädda den fler gånger!
 
Det är nog som den drar med sig slingan ner när den kanar, men jag justerar och provar =)
 
Har du terrängkit?
 
Jag har inte monterat ett, så nej.

Men tanken är att bli av med den lilla biten på något sätt.

EDIT: Kikade på dedär kitten, hjulen på bild är väldigt lika de som redan sitter på :x
 
Redigerat:
Ja men gör stor skillnad. Har 3000+ kvm och enligt dina bilder har jag det värre är ditt :) Har aldrig stopp för att den slirar, faktiskt inget stopp alls de senaste två månaderna.
 
Det som är lite märkligt är att man ska vara tvungen att använda guideslinga, alt att den ska följa begränsningskabeln till laddaren. Gräsklipparen är ju utrustad med GPS och ska känns av arbetsytan så att den klipper ungefär lika mycket överallt. Borde den då inte klara av att hitta hem till laddaren med hjälp av GPS:en istället? Känns inte alltför avancerat att lägga på den funktionen.
 
T
Den måste inte använda guide eller följa begränsningskabeln utan första alternativet är att den slumpartat vandrar runt tills den kommer i närheten av laddaren. Men jag håller med, att dra igång gps:en nån minut för att snabbare hitta laddaren borde inte vara så klurigt tycker jag.
 
en_dator skrev:
Den måste inte använda guide eller följa begränsningskabeln utan första alternativet är att den slumpartat vandrar runt tills den kommer i närheten av laddaren. Men jag håller med, att dra igång gps:en nån minut för att snabbare hitta laddaren borde inte vara så klurigt tycker jag.
Den använder ju GPS:en i princip hela tiden när den räknar ut vart den ska klippa. Så det vore ju inte direkt överkurs att låta den se laddaren med GPS:en heller kan jag tycka.
 
Idag hände det som inte får hända med min 430X. Gräsmattorna är upphöjda ca 5 cm över grusgångarna med betongkantsten mellan gräs och grus. Hittade klipparen ståendes spinnande mot kantstenen med ena bakhjulet (drivhjulet) nerhalkat på grusgången. Man hörde att kniven gick.

Hjälpte den upp på gräsmattan och stoppade den sen och la den direkt på sidan för att kontrollera om något tagit i, det hade det som tur var inte.

Det är mycket illa att detta inträffar då jag vid nergrävning av begränsningskabeln tog till lite mot dessa kanter. Tråden går 35 cm innanför kantstenen. Dessutom är kantstenen plan med gräsmattan ca 3 cm innan fasen ner mot gruset börjar. Så det som enligt manualen kan va 30 cm hjälpte inte med 38 cm.

Två omständigheter som kan ha påverkat: 3 m från platsen går i marken elkabel till ett uthus. 1 m från platsen stod sedan några minuter en 60-tals amerikanare. Kan någon av dessa stört?

Har märkt att klipparen ibland blir lite "stressad". Trots att jag varit mycket noggrann med begränsningskabeln (minst 35 cm till ALLT) så såg jag bara under gårdagen hur den damma in fronten på klipparen i dels ett staket och dels i ett äppelträd. Man kan undra om det var det som hände den här gången när den åkte ner för kantstenen också. att den blev lite stressad och råkade backa ner.

Har någon annan med 330X eller 430X varit med om liknande? Tilläggas ska att det är helt plant på platsen det hände.
 
Nej, min erfarenhet är att den är mycket noggrann med avstånden. Har 35cm till alla fasta hinder och den krockar aldrig.
Om din kört över och fastnat på 38cm är något fel, alt är inställningen för hur långt den kör över slingan ändrad.
 
Samma här, krockar aldrig med altanen.
 
Gustav E skrev:
Idag hände det som inte får hända med min 430X. Gräsmattorna är upphöjda ca 5 cm över grusgångarna med betongkantsten mellan gräs och grus. Hittade klipparen ståendes spinnande mot kantstenen med ena bakhjulet (drivhjulet) nerhalkat på grusgången. Man hörde att kniven gick.

Hjälpte den upp på gräsmattan och stoppade den sen och la den direkt på sidan för att kontrollera om något tagit i, det hade det som tur var inte.

Det är mycket illa att detta inträffar då jag vid nergrävning av begränsningskabeln tog till lite mot dessa kanter. Tråden går 35 cm innanför kantstenen. Dessutom är kantstenen plan med gräsmattan ca 3 cm innan fasen ner mot gruset börjar. Så det som enligt manualen kan va 30 cm hjälpte inte med 38 cm.

Två omständigheter som kan ha påverkat: 3 m från platsen går i marken elkabel till ett uthus. 1 m från platsen stod sedan några minuter en 60-tals amerikanare. Kan någon av dessa stört?

Har märkt att klipparen ibland blir lite "stressad". Trots att jag varit mycket noggrann med begränsningskabeln (minst 35 cm till ALLT) så såg jag bara under gårdagen hur den damma in fronten på klipparen i dels ett staket och dels i ett äppelträd. Man kan undra om det var det som hände den här gången när den åkte ner för kantstenen också. att den blev lite stressad och råkade backa ner.

Har någon annan med 330X eller 430X varit med om liknande? Tilläggas ska att det är helt plant på platsen det hände.
Har du testat att ändra i inställningarna hur långt den kör över? För om inte det hjälper så är det ju något fel på klipparen.
 
Fråga om öar och träd.

Håller på att förbereda ny gräsmatta av gammal igenväxt hage där det står sex fruktträd. Men hagen är även full av större stenar. Endast stenarna och några andra saker gör att det blir cirka 30 öar.

På den befintliga gräsmattan har en Gardena R40Li gått och där gjorde jag ett 15-tal stenar till öar. De två fruktträden lät jag roboten studsa emot. Det gav inte upphov till några problem, vare sig invärtes eller utvärtes på roboten. Dock är Gardena R40Li en liten, lätt och långsam maskin. Inkörningarna i träden var i det närmaste rofyllda.

Ni som inte gör öar av era träd; hur fungerar det med 330X? Den är betydligt tyngre och har högre hastighet - blir det kraftiga dunsar? Repor i lacken? Skadade träd? Vad rekommenderar ni?
 
Redigerat:
Har inte ändrat hur långt över den ska gå. Står på original 31 cm.

Det jag skrev om att den slog in fronten i äppelträd och staket är inte när den kommer körandes över gräsmattan. Utan det är när den först kört fram mot hindret och stannat lagom långt ifrån sen backat och svängt, fast inte i tillräcklig vinkel, kört fram mot hindret igen försiktigt och fint. När den provat 3-4 gånger och inte svängt tillräckligt efter att den backat tillbaka så blir den som stressad och gasar lite extra ibland. Har sett det mest vid buskar. Detta händer inte ofta ,har sett det kanske 10 gånger totalt för alla hinder. Den har även lite repor på karossens ena sida som troligen uppkommit av samma anledning.

Har begränsningskabeln nergrävd 5-15 cm. Men den ska ju klara 20 cm står det klart och tydligt i manualen. Det står ju dock också i manualen att hur långt den kör över inte är ett exakt värde utan det kan variera lite. Hade tänkt hålla karossen helt repfri och blank men den tanken kanske man får överge.

Värre om den kör ner för kanten. Men hoppas att det var kombinationen 2,5 ton järn som stod väldigt nära slingan och över elkabeln som 3 m senare korsar slingan. Den hade gått exakt 1 månad utan att ha fastnat en enda gång när detta hände. Dock hade den då gått på andra gräsmattor, detta hände på en yta som var ny sen 2 dagar tillbaka men gynnsammare än de tidigare. Idag har den inte varit mer än 10 min på den nya ytan, Den gick dit 21:50 från laddning via guiden och timern säger att den ska gå till 22:00 :)

Imorgon ska jag bygga rampen som syns längst ner i bild. 0,9 m hög mur. Tänkte bygga 4 m lång ramp, det ska väl klipparen klara tycker man, blir ju mindre än 25% lutning :)
Ritning robotgräsklippare kablar nerkörd för kant.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.