Jämna ut marken?
 
Ja jämna ut marken skulle verkligen behövas
Men det är i stort sett omöjligt
Jag skulle behöva höja hela tomten en halv meter men det går inte att komma ner med några maskiner
För tomten bär inte då skulle man behöva bygga en väg och det blir inte billigt
Jag har under många år kört ner kanske 500 kubik med skottkärra
Sedan går det några år så har allt sjunkit igen
Skickar en bild där klipparen normalt går , hur det kan se ut när det är lite vatten
Hoppas jag fick med bilden:)
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så här ser det ut när det inte är översvämning
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Haha! Ja det var sankt. "We built a castle and it sank into the swamp. Then we built another one. That one sank too." (Monty Phyton)
 
  • Gilla
Lars christer
  • Laddar…
FRS05 skrev:
Jaha, det var viktigt att höger respektive vänster begränsningsslinga var korrekt ditsatt. Guidekabeln ska vara utsatt 2 meter rakt ut och sedan svänga av mjukt. Men den här bilden skall vara rätt då?

[bild]

Sådär, då är jag klar med min egna installation och det gick fint att gå efter bilden ovan som jag hade fått lite hjälp av er med. För att sammanfatta lite, märlor kan man inte få för många av. Så köp till några extra påsar och lämna tillbaks dem ni inte behöver. Jag fick köpa 2 påsar med märlor till. Då ska det sägas att jag har rätt "gropig" gräsmatta på sina ställen vilket gör att det inte går att köra med 75cm mellan märlorna. Då hänger tråden som en snubbeltråd i luften. Sedan kanske jag har både hängslen och livrem gällande hur jag satt kabeln så det hade kunnat gå med lite färre märlor än jag gjorde av med.

Sedan tar det rätt bra tid att göra installationen. Jag visste att det skulle ta tid men timmarna springer iväg fort när man ska banka ner 600 märlor och dra tråd där mellan.

Något jag tyckte fattades i paketet var en linjal för hur tätt märlorna skulle sitta. Tycker gott de kunde gjort en likt de gjort med avståndet till hinder som "satt i" kartongen.

Något jag undrar över hur "farligt" det är att köra utan hus ett tag? Min laddstation står under bar himmel nu nämligen. Jag har köpt/fått med hus till klipparen men Husqvarna hann inte med att göra dem i tillräcklig omfattning. Så jag får vänta några veckor innan det kommer.
 
Redigerat:
galento
Igår stannade vår 330x efter 7 veckors drift.Ringde säljaren och han trodde att det var transformatorn eller laddstationen.Displayen visade "ingen slingsignal " och den gröna lampan i laddstationen lyste inte.

Vi har ibland hört ett tickande ljud från transformatorn och detta hade visst flera nämnt sa säljaren och de skulle
titta på den till veckan.

Vi får väl se till veckan.
 
FRS05 skrev:
Något jag tyckte fattades i paketet var en linjal för hur tätt märlorna skulle sitta. Tycker gott de kunde gjort en likt de gjort med avståndet till hinder som "satt i" kartongen.
Varför? Man märker ju själv hur tätt man kan sätta märlorna, det är olika från installation till installation och även olika på olika delar av samma gräsmatta. Som du själv säger, om det är gropigt får man sätta dem tätare. På min egen gräsmatta sitter märlorna på några ställen med bara ett par decimeters mellanrum, på andra ställen med runt två meter mellan varje.

Något jag undrar över hur "farligt" det är att köra utan hus ett tag? Min laddstation står under bar himmel nu nämligen. Jag har köpt/fått med hus till klipparen men Husqvarna hann inte med att göra dem i tillräcklig omfattning. Så jag får vänta några veckor innan det kommer.
De ska klara att stå ute i ur och skur. Jag tycker det är rent lurendrejeri att sälja på kunderna hus som ska skydda, och som dessutom är svindyra. Tycker du att du behöver ett hus, bygg ett eget. Det går att bygga väldigt enkelt eller så avancerat man vill. Kolla tråden om gräsklipparhus för inspiration!
 
Det sitter väl i ryggmärgen att jag mäter väldigt ofta eftersom jag sysslar med det i yrkeslivet. Jag gillar inte att gå på måfå utan vill ha en linjal ändå. Även om man nu inte går helt på måfå så får man en bättre bild av hur många märlor man gör av med när det används en linjal. Den är helt enkelt bra att ha som riktmärke. Jag gjorde en egen och körde rätt strikt med cc 750. Sedan kompletterade jag med 1 märla mellan där jag tyckte det behövdes och i sällsynta fall med 2. Jaja, lång utläggning om det:).

Angående huset så hade jag aldrig köpt ett om det nu inte ingick. Men nu var det kampanj där jag fick med hus och lite extra knivar för 23150:-. Tycker det hade varit ett roligt projekt att göra ett eget hus men jag har fullt med andra projekt i sommar så det är nog bara bra att jag slipper det.

Nu när jag kollar på hur huset ser ut så liknar det mer en carport. Känns som om deras eget hus inte skyddar så värst mycket. kanske från lite regn och solsken rakt ovanifrån...
 
Redigerat:
Huset de skickar med i kampanjen skyddar bra, även om det ser lite öppet ut.
:)
 
galento
MartinP666 skrev:
De ska klara att stå ute i ur och skur. Jag tycker det är rent lurendrejeri att sälja på kunderna hus som ska skydda, och som dessutom är svindyra. Tycker du att du behöver ett hus, bygg ett eget. Det går att bygga väldigt enkelt eller så avancerat man vill. Kolla tråden om gräsklipparhus för inspiration!
Den informationen fick vi också,både av försäljaren och den firma som sköter deras service.Det är ingen fara de kan stå ute i regnet,de är gjorda för att tåla detta.
 
D
Var utför ett märkligt fenomen. Betedde sig som de gånger inget syns på skärmen och man måste stänga av för att få igång. Men fick denna i displayen.
20150710_150925.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Körde min 330X för första gången igår. Verkar klippa bra men jag får inte igång connectappen. Parningsfunktionen vill inte, säger bara "Problem vid parning". Någon som varit med om detta?
 
En del säger att man ska låta gräsmattan "vila" exempelvis under helgen för att den ska må riktigt bra. Ligger den någon sanning i det?

Andra frågan rör om det spelar någon roll när roboten klipper gräset? Nu tycker jag bara det är roligt när den klipper på dagen och jag ser det. Men hade jag haft barn hade jag velat använda gräsmattan mer. Hade det spelat någon roll om man klipper gräsmatten på natten? När Husqvarna rekommenderar klipptider för olika gräsmattor står det ofta 08.00-20.00 eller något liknande. Så något säger mig att det är bäst att klippa på dagen.
 
FRS05 skrev:
En del säger att man ska låta gräsmattan "vila" exempelvis under helgen för att den ska må riktigt bra. Ligger den någon sanning i det?
En del hävdar det, själv säger jag att det beror mycket på hur ditt gräs växer. I mitt eget fall växer gräset såpass snabbt att jag inte kan låta klipparen vila en hel helg, på måndagen när den börjar klippa igen kommer gräsmattan att se tussig ut och det tar sen flera dagar innan den klippt ikapp igen.
Jag vill ha ett jämnt utssende hela tiden så jag låter den hellre klippa lite mindre tid men varje dag istället.
 
Ja, det låter nog som jag kommer göra likadant. Visserligen har jag en överdimensionerad klippare till min tomt men det är roligt att se den jobba:).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.