Vi har haft en avloppsfilmare på besök som vill sälja in sin metod för relining av rör. Vi bor i en villa byggd 1940 med originalstammar i gjutjärn, förutom från badrum ner till källare där vi renoverat och bytt stammarna. Gamla stammar från kök och i källargolv ut till tomtgräns. Livslängden för rören är förstås passerad men svårt att värdera hur illa det ser ut. Enligt säljaren ser det fruktansvärt ut och det är i elfte timmen att åtgärda innan det kollapsar, men jag tycker det ser rätt ok ut. En del rost och smuts får man väl vänta sig. Vad är era erfarenheter? Bör man renovera, och i så fall för/nackdelar med relining vs att bila upp allt? Bifogar en bild.
Var det en "gratis filmning"?
Jag började misstänka problem med våra rör under källargolven (lång historia). Då ringde ett reliningsföretag och erbjöd gratis filmning, givetvis ville de sälja in sin relining. Men jag trycket det passade bra att få en kontroll eftersom jag misstänkte problem.
Det kom en kille med utrustning för att filma, men han lyckades inte komma förbi första kröken med utrustningen, så det blev inte så mycket filmat. Men givetvis kunde han säga att det var katastrofläge.
Sedan kom offereten, det var ca 10 m rör under golven, och ett par påstick. Allt över golvnivå var bytt tidigare. De ville ha 253 000 för relining. Jag frågade lite försiktigt hur lång tid de räknade med. Vi brukar klara det på 3 dagar blev svaret. Skaplig timpeng....
Vi tog in en annan hantverkare som vi har anlitat för annat med bra resultat. Bilade upp golven (5 rum påverkades), lade nya rör, grävde på utsidan för att kunna byta ut genom grundmuren, betonghåltagningsfirma som fick göra nytt hål genom grundmuren (60 cm granit). Total kostnad ca 100 000. Men då har vi fått nya klinkergolv, kaklat om en toalett i källaren helt osv. Jag har själv gjort en del av återställningen med klinkers och kakel.
Det var dags att byta rören, uppsticket till toastolen knäcktes av bilningsmaskinen innan han startade den, satte bara mejseln mot röret.
Men problemet vi hade visade sig bero på ett avstick som hade tagits bort vid en renovering ca 1960. Ett garage i källaren hade byggts om. Golvet sänkts och uppreglat trägolv. Avsticket som troligen hade gått till golvbrunn i garaget låg nu ovan det "nya" lägre betonggolvet, men under trägolvet. Det var pluggat med betong. men en spräckt flisa av gjutjärn hade lossnat, och det var fri väg för råttor in under trägolvet. De har tuggat i sig nästan all isolering (glasull, hoppas de fick ont i magen). Och dessutom gått hårt åt golvreglarna, skitäckligt att riva. Just när felet hittades så stoppades råttorna tillfälligt av att röret fylldes med fogskum med en boll av ståltråd i skummet. och en sten på ca 1 kg över. Dagen efter låg stenen bredvid, ståltrådsbollen också, helt renslickad från fogskum. Då fyllde jag på med en halv säck betong, armerad med 100mm spik. och stenen över. Dagen efter hade råttorna rivit bort den halvbrunna betongen. Stenen låg bredvid igen. Gjöt igen, men nu med en 25 kg cementplatta över. DET klarade inte råttorna. Men det hade då kommit upp ett tiotal stora råttor ur det nu öppnade golvet som gömde sig i olika skrymslen i det stora källarrummet. Vi tog 13 stora råttor i fällor under två veckor. Sedan var det slut på dem.
Just det där avsaticket som var problem fanns före kröken som filmaren inte kom förbi, men syntes aldrig på hans film. Helt värdelöst.
Jag började misstänka problem med våra rör under källargolven (lång historia). Då ringde ett reliningsföretag och erbjöd gratis filmning, givetvis ville de sälja in sin relining. Men jag trycket det passade bra att få en kontroll eftersom jag misstänkte problem.
Det kom en kille med utrustning för att filma, men han lyckades inte komma förbi första kröken med utrustningen, så det blev inte så mycket filmat. Men givetvis kunde han säga att det var katastrofläge.
Sedan kom offereten, det var ca 10 m rör under golven, och ett par påstick. Allt över golvnivå var bytt tidigare. De ville ha 253 000 för relining. Jag frågade lite försiktigt hur lång tid de räknade med. Vi brukar klara det på 3 dagar blev svaret. Skaplig timpeng....
Vi tog in en annan hantverkare som vi har anlitat för annat med bra resultat. Bilade upp golven (5 rum påverkades), lade nya rör, grävde på utsidan för att kunna byta ut genom grundmuren, betonghåltagningsfirma som fick göra nytt hål genom grundmuren (60 cm granit). Total kostnad ca 100 000. Men då har vi fått nya klinkergolv, kaklat om en toalett i källaren helt osv. Jag har själv gjort en del av återställningen med klinkers och kakel.
Det var dags att byta rören, uppsticket till toastolen knäcktes av bilningsmaskinen innan han startade den, satte bara mejseln mot röret.
Men problemet vi hade visade sig bero på ett avstick som hade tagits bort vid en renovering ca 1960. Ett garage i källaren hade byggts om. Golvet sänkts och uppreglat trägolv. Avsticket som troligen hade gått till golvbrunn i garaget låg nu ovan det "nya" lägre betonggolvet, men under trägolvet. Det var pluggat med betong. men en spräckt flisa av gjutjärn hade lossnat, och det var fri väg för råttor in under trägolvet. De har tuggat i sig nästan all isolering (glasull, hoppas de fick ont i magen). Och dessutom gått hårt åt golvreglarna, skitäckligt att riva. Just när felet hittades så stoppades råttorna tillfälligt av att röret fylldes med fogskum med en boll av ståltråd i skummet. och en sten på ca 1 kg över. Dagen efter låg stenen bredvid, ståltrådsbollen också, helt renslickad från fogskum. Då fyllde jag på med en halv säck betong, armerad med 100mm spik. och stenen över. Dagen efter hade råttorna rivit bort den halvbrunna betongen. Stenen låg bredvid igen. Gjöt igen, men nu med en 25 kg cementplatta över. DET klarade inte råttorna. Men det hade då kommit upp ett tiotal stora råttor ur det nu öppnade golvet som gömde sig i olika skrymslen i det stora källarrummet. Vi tog 13 stora råttor i fällor under två veckor. Sedan var det slut på dem.
Just det där avsaticket som var problem fanns före kröken som filmaren inte kom förbi, men syntes aldrig på hans film. Helt värdelöst.
Vi hade gjutgärnsrör från 1970 i vårt hus som ett reliningföretag filmade. Där var också slutsatsen att rören sjunger på sista versen, i slutändan valde vi att bila upp plattan och byta alla stammar eftersom vi ändå skulle göra en totalrenovering samtidigt, de stammar vi tog ut ur huset såg nästan ut att vara i nyskick. Däremot fick en del av rören ligga kvar i plattan och det var i de områden där det såg värst ut under filmningen.
Om man inte ska renovera och de inte leder till några följdskador (beroende på vart rören går) kanske man kan vänta tills det börjar bli problem och sen ta beslutet om man ska byta stammarna eller relina?
Och en annan slutsats från vårt hus, eftersom vi ändå skulle renovera golv och badrum/tvättstuga så var det MYCKET billigare att byta rören än att relina. (Platta på mark hus)
Om man inte ska renovera och de inte leder till några följdskador (beroende på vart rören går) kanske man kan vänta tills det börjar bli problem och sen ta beslutet om man ska byta stammarna eller relina?
Och en annan slutsats från vårt hus, eftersom vi ändå skulle renovera golv och badrum/tvättstuga så var det MYCKET billigare att byta rören än att relina. (Platta på mark hus)
Tack för att ni delar med er! Det var precis som ni skriver en "gratisfilmning". Kostnad för relining ca 200 000 kr för en veckas jobb. Jag googlade snabbt och det verkar som att man kan komma billigare undan genom att bila upp allt. Källaren är oinredd och rören vertikalt är lättåtkomliga, källargolv skulle behöva bilas upp. Lär väl damma en del men ingen inredning som tar skada. Passade bra att de ringde nu eftersom vi just börjat prata om att renovera vår tvättstuga (nästan lite obehagligt att de ringde just nu, faktiskt). Ja frågan är ju vad risken är med att vänta och inte göra något alls. Kanske läcker ut lite avloppsvatten i marken, eller i värsta fall kollapsar ett rör och det blir stopp.
Det enklaste sättet om man vill byta rör är nog att vattensåga upp betongen, och bara lägga ner nya rör och strunta i att ta upp dom gamla (om dom inte ska ligga på samma ställe). Då dammar det väldigt lite.
Fast börjar det bli problem så har tåget gått gällande relina, då är det bara att byta rören som återstår. Relina måste du göra innan rören har blivit för dåliga.J Johannes_R skrev:Vi hade gjutgärnsrör från 1970 i vårt hus som ett reliningföretag filmade. Där var också slutsatsen att rören sjunger på sista versen, i slutändan valde vi att bila upp plattan och byta alla stammar eftersom vi ändå skulle göra en totalrenovering samtidigt, de stammar vi tog ut ur huset såg nästan ut att vara i nyskick. Däremot fick en del av rören ligga kvar i plattan och det var i de områden där det såg värst ut under filmningen.
Föregående ägare till vårt hus relinade 2019. Annars hade vi nog valt att byta ut allt när vi ändå dränerade när vi köpte. Av allt jag läst så hade jag helst bytt stammarna vilket var vad vi planerade men kändes klåfingrigt när det sen visade sig vara relinat.
När vi väl grävde upp för att dränera såg man den blåa reliningplasten genom de rostiga gjutjärnsrören så det var nog på håret. Vi har inte märkt av något trassel i alla fall nu 6 år senare.
När vi väl grävde upp för att dränera såg man den blåa reliningplasten genom de rostiga gjutjärnsrören så det var nog på håret. Vi har inte märkt av något trassel i alla fall nu 6 år senare.
Jag tror nog tyvärr att en del företag som sysslar med relining gladeligen gör det även om enda alternativet egentligen är ett byte.Vrana skrev:
Föregående ägare till vårt hus relinade 2019. Annars hade vi nog valt att byta ut allt när vi ändå dränerade när vi köpte. Av allt jag läst så hade jag helst bytt stammarna vilket var vad vi planerade men kändes klåfingrigt när det sen visade sig vara relinat.
Menar du att du grävde fram rören och såg plasten igenom utan att byta rören? 😮
Yes. Frågade runt lite och det verkade standard. Då vi inte har planer på att riva upp varken kök eller badrum.C Chokladmonster skrev:
Vi relinade förra året.
Hade först tänkt byta allt, men rörisarna vi kontaktade tyckte att det var både för jobbigt och onödigt.
Bor i radhus med källare, så rören ligger mer än 3 meter djupt så hade behövt gräva en hel del på framsidan för anslutningen.
Relinade bara delarna som är under mar/golv dvs stående stammar etc är redan bytt.
Dock fixade dom även en brunn i tvättstugan.
Kostade kring 60 000:- efter rabatter och var väl kanske totalt 20meter med 2 stick. Gjordes med strumpa och förstärkning i grenen.
Filmningen innan var helt okej. Inga större skador vad man kunde se, men rören var från 53. Så det kändes värt
För 60 000 kunde jag inte riktigt motivera att riva upp hela källaren och framsidan, utan det kändes som ett smidigt problem.
Någon form av garanti ingick även så får vi problem kommer dom och fixar det inklusive spolning
Hade först tänkt byta allt, men rörisarna vi kontaktade tyckte att det var både för jobbigt och onödigt.
Bor i radhus med källare, så rören ligger mer än 3 meter djupt så hade behövt gräva en hel del på framsidan för anslutningen.
Relinade bara delarna som är under mar/golv dvs stående stammar etc är redan bytt.
Dock fixade dom även en brunn i tvättstugan.
Kostade kring 60 000:- efter rabatter och var väl kanske totalt 20meter med 2 stick. Gjordes med strumpa och förstärkning i grenen.
Filmningen innan var helt okej. Inga större skador vad man kunde se, men rören var från 53. Så det kändes värt
För 60 000 kunde jag inte riktigt motivera att riva upp hela källaren och framsidan, utan det kändes som ett smidigt problem.
Någon form av garanti ingick även så får vi problem kommer dom och fixar det inklusive spolning
Å andra sidan skulle jag vilja påstå att man inte kan avgöra rörets skick genom filmning, om det inte redan uppstått någon skada som kan ses på bild.C Chokladmonster skrev:
Skulle också vilja påstå att i detta fall är relining att slänga pengarna i sjön.
Ett stambyte torde vara betydligt billigare även om man lejer bort allt. Väldigt mycket billigare om man gör det helt eller delvis själv.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Dricksvattenrenare med omvänd osmos - letar tips och erfarenheter
Vatten & Avlopp -
Erfarenhet av att bygga med Eksjöhus och Trivselhus i Örebro
Hustillverkare -
Rev duschvägg, ej svetsad våtrumsmatta funnen - erfarenheter/vad göra?
Badrum -
Erfarenheter av att montera våtrumsskiva i äldre badrum?
Badrum -
Erfarenheter med Metro Therm – Varmvattenberedare slutar fungera?
Vatten & Avlopp
Senaste från startsidan
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Kostnad för VVS material - 100% dyrare än i bygghandeln
Vatten & Avlopp -
Toalettstol översvämmad, hur är det möjligt?
Vatten & Avlopp -
Kommunen vägrar fixa avloppet på vägen utanför
Vatten & Avlopp -
Köpa hus utan kommunalt vatten och avlopp
Vatten & Avlopp -
Välja tvättställsblandare som är lätt och billig att laga i framtiden
Vatten & Avlopp