S Stefan1972 skrev:
Jag har ingen aning vad hans fastighet gränsar till.
TS svarade ju tidigare att det var allmän mark/kommunen.
N Nilssen skrev:
Hej
Det är kommunens mark/väg utanför tomtgränsen.
Det är en vägsträcka/trottoar/gräsklädd

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Du ser inget värde alls i att det finns markeringar som tydligt talar om var gränser mellan fastigheter går?
jo det är klart jag gör det men vad är värdet? Ts vet ju uppenbarligen var stolpen/markeringen stod? Som jag skrev så blir det iallafall en utsättning om det blir en tvist. Jag kan inte sett att man sparar nå pengar.

TRJBerg
S Stefan1972 skrev:
jo det är klart jag gör det men vad är värdet? Ts vet ju uppenbarligen var stolpen/markeringen stod? Som jag skrev så blir det iallafall en utsättning om det blir en tvist. Jag kan inte sett att man sparar nå pengar.
Det är inte nödvändigtvis så att den nya utsättningen blir samma som gränsmarkeringen. Normalt gäller gränsmarkering som första prio.

• Gilla
Nilssen
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Varför frågar du mig?
På frågan om du ser något värde i att det finns markeringar säger du ja, och i nästa andetag frågar du mig vad som är värdet.? Vad menar du egentligen?
Finns det ett värde i att ha markeringar? Vad tycker du?

För min egen del är det solklart att det är värt mer att ha markeringen än att inte ha det. Om det så bara är att det i 1 fall av 100 leder till att det inte blir någon tvist om var gränsen går är det en vinst.
Jag tänker också, utan att ha annat belägg för det än att annat vore orimligt, att det vore billigare att låta konstatera att den befintliga markeringen är korrekt än att sätta ut en ny om man när grannen vill bråka om saken meddelar lantmäteriet att det finns en markering (som man själv var närvarande när den sattes dit) och att denna inte har flyttats.

• Gilla
martin.sveg och 1 till
  • Laddar…
R Robban8 skrev:
Förr i tiden var det dödstraff om man flyttade eller ändrade tomtmarkeringar :)
Vet du det eller gissar du?

• Gilla
Nilssen
  • Laddar…
som påpekat kontakta komunen och helt dess diarium. Då blir det korrekt bokfört och hanterat som en inkommen handling.

Iom att det har inkommit är det sedan kommunens sak att hantera

• Gilla
Nilssen
  • Laddar…
BebHbg BebHbg skrev:

• Bild av en webbsida från Lantmäteriet som förklarar att det är olagligt att förändra eller förstöra markeringar på gränser, och hur man hanterar sådana situationer.
P Paulina123 skrev:
Hur mycket fick du betala Lantmäteriet för gränsutsättningen/nya tomtrör?

Vi saknar nämligen ett gränsrör efter ett arbete som en entreprenör gjorde på en grannfastighet, är därför nyfiken på vad det kostar.
Hej! betalade 19000 sek men det var 2010 så det borda vara mer nu.
//Goerana

• Wow
  • Gilla
Paulina123 och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Sen kan man ju fundera över nödvändigheten i att ha markeringar. Det är väl långt ifrån alla som har det.
För min del skulle det räcka med att jag visste var stolpen stod någonstans och ev markera själv då. Blir det nån framtida tvist så ska ju utmätning ske iallafall.
Att det finns markeringar är ganska jättenödvändigt skulle jag säga. De har prioritet över koordinater och kartor av en anledning, nämligen att det blir några cm+/- fel varje gång man mäter in eller ut ett läge, speciellt GPS koordinater (WGS84) kan du bara glömma att använda för lantmäteri, referenspunkten sitter fast i fel kontinentalplatta. Blir det konflikt och det finns en dubb i berg eller annat hyffsat fast märke är det garanterat snabbare och billigare att reda ut var gränsen går den dag det blir konflikt.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
P Pettman skrev:
Att det finns markeringar är ganska jättenödvändigt skulle jag säga. De har prioritet över koordinater och kartor av en anledning, nämligen att det blir några cm+/- fel varje gång man mäter in eller ut ett läge, speciellt GPS koordinater (WGS84) kan du bara glömma att använda för lantmäteri, referenspunkten sitter fast i fel kontinentalplatta. Blir det konflikt och det finns en dubb i berg eller annat hyffsat fast märke är det garanterat snabbare och billigare att reda ut var gränsen går den dag det blir konflikt.
Om ett rör nerslaget i marken grävs bort så får man alltså inte det tillbaka exakt med koordinater utan det är från mätningar till andra tomtmarkeringar som ger läget? I så fall hamnade mitt bortgrävda rör hyfsat rätt eftersom jag mätte bara?

• Gilla
Nilssen
  • Laddar…
BebHbg BebHbg skrev:
Hörsägen :)
Snickaren som byggde vårat hus sa det när vi upptäckte att våra markeringar saknades efter att grannen grävt ner sin markbädd till avloppet.

• Gilla
Nilssen och 1 till
  • Laddar…
P Pettman skrev:
Att det finns markeringar är ganska jättenödvändigt skulle jag säga. De har prioritet över koordinater och kartor av en anledning, nämligen att det blir några cm+/- fel varje gång man mäter in eller ut ett läge,
Det skulle vara mycket bättre om vi hade koordinater för allt istället för att märken i marken skille ha företräde. Men då en massa mätpunkter är illa inmätta är det inte bara att byta.

Varje ny punkt borde dock i första hand vara koordinater och i andra hand fysiska mätken.

Över tid skulle sådan data vara mycket mer värdefull än dagens system och oerhört mycket billigare att drifta. Men vägen dit är dyr.

• Gilla
Nilssen
  • Laddar…
Är det inte så nu att alla nya utsättningar får en koordinat med 1-6 cm felmarginal beroende av plats.
Men vi som privatpersoner har inte utrustning för att mäta med den precisionen och när man ändå är på plats så blir det också ett rör i praktiken, är reglerat hur det ska göras.

G goerana skrev:
Hej! betalade 19000 sek men det var 2010 så det borda vara mer nu.
//Goerana
Även om det förmodligen är billigare än vad det kostar idag så tycker jag fortfarande att det är ruskigt dyrt för ett stålrör 🫣

TRJBerg
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det skulle vara mycket bättre om vi hade koordinater för allt istället för att märken i marken skille ha företräde. Men då en massa mätpunkter är illa inmätta är det inte bara att byta.

Varje ny punkt borde dock i första hand vara koordinater och i andra hand fysiska mätken.

Över tid skulle sådan data vara mycket mer värdefull än dagens system och oerhört mycket billigare att drifta. Men vägen dit är dyr.
Är du medveten om att alla koordinater är en referens till fysiska punkten jorden?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.