H
L Liljeros skrev:
Ja, Lantmäteriet är inte en kommunal instans utan en statlig. Däremot så finns det lokalkontor lite större kommuner men dom flesta saknar detta.

Dvs priset är inte olika för respektive kommun.
Här sitter de i kommunens lokaler och har samma växelnummer som kommunen. Det man har läst på detta forum så varierar priset.
Som ett exempel. En del Lantmäteri tar för tiden från kontoret till platsen och sen ett fast pris för själva utsättningen. Om det skulle vara samma prismodell så faller på det direkt då sträckan och tidsåtgången är olika för varje enskilt uppdrag. Så samma pris kan de det inte bli, inte ens i samma kommun.
Visst kan det finnas Lantmäteri som har ett fast pris också.

Redigerat:
  • Gilla
Nilssen
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Kommunen får inte sätta ut gränsrör, det är det Lantmäteriet som utför. Priset är beroende av nedlagd tid, finns andra gränsrör kvar att mäta från går det ganska fort. Saknas det så kan det bli hur dyrt som helst.
Enligt lagstiftningen så har alla kommuner rätt att ansöka om att sköta sina egna lantmäteriärenden genom att inrätta en kommunal lantmäterimyndighet. I de fall kommunen fått rätt att bilda en kommunal lantmäterimyndighet så ersätter den det statliga Lantmäteriet i dessa kommuner.
https://www.lantmateriet.se/sv/om-lantmateriet/Samverkan-med-andra/kommunala-lantmaterimyndigheter/

• Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
TS skriver inte vem som är markägare utanför dennes fastigheten, däremot står det "Kommunen är beställare/ansvarig för projektet".
Är det allmän mark tillhörande kommunen finns det inga hinder att kommunen själva beställer/åtgärdar återställande av gränsmarkering.

• Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
TS skriver inte vem som är markägare utanför dennes fastigheten, däremot står det "Kommunen är beställare/ansvarig för projektet".
Är det allmän mark tillhörande kommunen finns det inga hinder att kommunen själva beställer/åtgärdar återställande av gränsmarkering.
Hej
Det är kommunens mark/väg utanför tomtgränsen.
Det är en vägsträcka/trottoar/gräsklädd

Mvh

N Nilssen skrev:
Hej
Det är kommunens mark/väg utanför tomtgränsen.
Det är en vägsträcka/trottoar/gräsklädd

Mvh
Då är det bara att anmäla till kommunen för åtgärd av vad deras entreprenör orsakat.

• Gilla
Nilssen
  • Laddar…
Finns ingen anledning att blanda in polisen om man nu inte vet att den som grävde visste vad denne gjorde och det fanns ett uppsåt.
Steg ett är väl att göra kommunen medveten om saken. Sen kan man ju fundera över nödvändigheten i att ha markeringar. Det är väl långt ifrån alla som har det.
För min del skulle det räcka med att jag visste var stolpen stod någonstans och ev markera själv då. Blir det nån framtida tvist så ska ju utmätning ske iallafall.

• Gilla
Nilssen
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Finns ingen anledning att blanda in polisen om man nu inte vet att den som grävde visste vad denne gjorde och det fanns ett uppsåt.
Steg ett är väl att göra kommunen medveten om saken. Sen kan man ju fundera över nödvändigheten i att ha markeringar. Det är väl långt ifrån alla som har det.
För min del skulle det räcka med att jag visste var stolpen stod någonstans och ev markera själv då. Blir det nån framtida tvist så ska ju utmätning ske iallafall.
Fanns det markering och den blev bortgrävd av kommunprojekt/arbete så skulle jag kräva att den återställdes utan kostnad.
Hur många trådar finns det inte med historiska händelser som senare ger problem och kostnader.

• Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
BebHbg BebHbg skrev:
Det är faktiskt fängelse i straffskalan om man medvetet ändrar eller tar bort rören. Men det gäller ju inte i dessa fall.
Förr i tiden var det dödstraff om man flyttade eller ändrade tomtmarkeringar :)

• Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Sen kan man ju fundera över nödvändigheten i att ha markeringar. Det är väl långt ifrån alla som har det.
Man behöver inte läsa länge på forumet innan man inser vikten av att ha tydliga gränser markerade.
Och om det uppstår en tvist i framtiden, hur tänker du att du ska få kommunen/entreprenören att stå för kostnaden då? Vad är värdet i att inte få den återställd nu?

• Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Man behöver inte läsa länge på forumet innan man inser vikten av att ha tydliga gränser markerade.
Och om det uppstår en tvist i framtiden, hur tänker du att du ska få kommunen/entreprenören att stå för kostnaden då? Vad är värdet i att inte få den återställd nu?
tja det som händer är att du får en ny markering men vad hjälper det om det blir tvist och motparten begär ny utsättning? En ny stolpe/markering hjälper ju inte mycket då.........Det blir iallafall en ny utsättning som man kanske får betala för i värsta fall.

Det kan såklart alltid bli tvist om en markerings riktighet, men är inte sannolikheten att det blir tvist klart mindre om det finns en markering än om det inte finns?
Som sagt, vad är värdet i att inte få det åtgärdat nu när det inte faller någon kostnad/arbete på dig för det?

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
tja det som händer är att du får en ny markering men vad hjälper det om det blir tvist och motparten begär ny utsättning? En ny stolpe/markering hjälper ju inte mycket då.........Det blir iallafall en ny utsättning som man kanske får betala för i värsta fall.
Med resonemanget kan vi ta bort alla gränsmarkeringar😀
Har svårt att se varför ts inte ska ställa de kraven, men det är min åsikt.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
R Robban8 skrev:
Förr i tiden var det dödstraff om man flyttade eller ändrade tomtmarkeringar :)
Har läst om en gästgivare som smög runt i skogen om nätterna och flyttade rågångsstenar, vilket han blir bestraffad för.
Men i nutid kan ni läsa här istället om syfte och hantering.
https://www.lantmateriet.se/sv/fastighet-och-mark/

• Gilla
Nilssen
  • Laddar…
Ja egentligen så kan man göra det......hur ts värderar markeringen får ju såklart denne avgöra. Jag har ingen aning vad hans fastighet gränsar till.

• Gilla
Nilssen
  • Laddar…
Du ser inget värde alls i att det finns markeringar som tydligt talar om var gränser mellan fastigheter går?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.