S Styrman_jansson skrev:
Mitt råd är att inte ge dig. Visa tydligt att du är mycket missnöjd och förbannad för att de inte frågat specifikt om en så viktig post. Säg att också att du känner dig lurad av att de smugit in mindre fönster i beställningen du godkände. Visa detta varje gång du träffar hantverkaren. Ge dig aldrig.

Min erfarenhet av hantverkare Som man ej har skapat ett förtroende för är att de är experter på att ”deala bort” fel de gjort. Man måste driva saken in i absurdum för att de ska ordna deras egna misstag.

Säg för all del att du kan betala fullpris för kamininstalllationen men att rätt fönster ska på plats.
Håller med . Det kan med säkerhet antas att TS med sin signatur endast godkände fönstrens utseende
då måtten var givna på hans ritningen , han hade ingen anledning att tro annat .
Låt om möjligt någon kaminleverantör leverera kaminen med installation.

• Gilla
Matimark och 2 till
  • Laddar…
I IaMatsErik skrev:
"Man" såsom du? Vem är du att döma? Ge mig en femöring för var kund som gått från en skiss på rutat papper till min första skiss och inte fått en A-ha upplevelse.
???

P Patrik Friberg skrev:
Nu har vi fått K-ritning med sektion!
Kan du inte lägga in K ovanpå A så vi får se hur det hade blivit!?
Snabbskiss, vänstra efter kundens teckning, högra efter K med fotouppskattade fönsterhöjder
Två 3D-modeller av röda hus med olika fönsterstorlekar, jämförelse av kundens ritning och professionell skiss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bra exempel på varför man [till en kostnad av 1% av totalen] bör utnyttja tjänster som mina - tycker jag.
Spontant hade jag ritat övre fönstret som det vänstra och dom nedre ett mellanting..

Redigerat:
  • Gilla
HammarClark och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Några säger att TS ska stå på sig, andra att TS själv ska betala för fönsterbyte så hen blir nöjd.

Det verkar som att a- och k-ritningar inte stämmer, det finns inte särskilt specificerat hur fönstren ska se ut, TS har själv godkänt fönsterbeställning där hen inte kontrollerade måtten, enbart antal. Vore storleken viktig skulle den vara specificerad. Det vore intressant att se vad ARN skulle säga men jag tror tyvärr att det är ett misstag som TS själv får stå för.

• Gilla
HammarClark och 3 till
  • Laddar…
S Spikin skrev:
skriv att du bara trott att ditt undertecknande var något som
normalt ingick och att du inte haft någon anledning till att förstå att det avsåg en ändring i
avtalet.
Skriv god tro då.

Problemet idag är att många byggare slänger ihop hus för "-att det står så på ritningen". Och att beställaren tror -"att det bara är att bygga" Skulle tro att det är ett problem som uppstått pga att det är så dyrt att bygga i Sverige idag. Man vill spara tid. Som husbyggare måste man ta ansvar för sitt bygge och själv se till, att det man vill ska hända, händer. Tyvärr betyder det att man får lägga mycket tid på att se till att det blir som man vill. Byggaren kan också vara behjälplig i detta, i ditt fall så ser man att fönstren är lite små vilket byggaren kunde uppmärksammat dig på innan montage. (min byggare hade garanterat sagt något!). Jag hade alldrig låtit byggaren montera dessa fönster om jag själv inte kände att det sket det samma!
Eftersom ett hus ofta involverar minst 3-4 parter, dig som köpare, byggaren, arkitekt, ibland konstruktör, då finns det stora risker att något blir fel på vägen. Bara genom god kommunikation och delaktighet och ansvarstagande från alla parter, så kan du få ett i det närmaste felfritt bygge. Om inte du kan, då rekommenderar jag stark att ha en projektledare som antar din roll.
Hoppas nästa bygge går bättre!

I IaMatsErik skrev:
Snabbskiss, vänstra efter kundens teckning, högra efter K med fotouppskattade fönsterhöjder
[bild]
Bra exempel på varför man [till en kostnad av 1% av totalen] bör utnyttja tjänster som mina - tycker jag.
Spontant hade jag ritat övre fönstret som det vänstra och dom nedre ett mellanting..
OT Viktigt när man projar spröjsfönster är att man bibehåller proportionerna (bredd-höjd) på glasytorna.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Några säger att TS ska stå på sig, andra att TS själv ska betala för fönsterbyte så hen blir nöjd.

Det verkar som att a- och k-ritningar inte stämmer, det finns inte särskilt specificerat hur fönstren ska se ut, TS har själv godkänt fönsterbeställning där hen inte kontrollerade måtten, enbart antal. Vore storleken viktig skulle den vara specificerad. Det vore intressant att se vad ARN skulle säga men jag tror tyvärr att det är ett misstag som TS själv får stå för.
Skulle du själv bygga ett hus och inte tycka fönsterstorlekar är viktiga? De visas ju på ritning. En annan sak Som en amatör inte tänker på är ju att de flesta moderna fönster med isolerglas är ca 10 cm breda på sidorna (karm+ båge). TS fasadritning ljuger lite. Detta utseende hade kunnat förbättras om fasta fönster valts där inte utrymningsskäl el ventilation krävts.

Karlia
Jag skulle definitivt specificera fönstren! Träram tycker jag är viktigt också. Innan jag godkänner en beställning läser jag igenom den noggrant så jag är säker på att det jag vill ha blir beställt.

Misstag kan ske, här verkar det ha gjort det. Från mitt håll är det TS som inte varit tillräckligt tydlig med vad hen vill ha, för TS skull hoppas jag att jag har fel och att det går att så smidigt och billigt som möjligt göra ett byte.

• Gilla
Knuten26 och 4 till
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Skriv god tro då.
Jag tycker nedre fönstren
V vassmannen skrev:
Problemet idag är att många byggare slänger ihop hus för "-att det står så på ritningen". Och att beställaren tror -"att det bara är att bygga" Skulle tro att det är ett problem som uppstått pga att det är så dyrt att bygga i Sverige idag. Man vill spara tid. Som husbyggare måste man ta ansvar för sitt bygge och själv se till, att det man vill ska hända, händer. Tyvärr betyder det att man får lägga mycket tid på att se till att det blir som man vill. Byggaren kan också vara behjälplig i detta, i ditt fall så ser man att fönstren är lite små vilket byggaren kunde uppmärksammat dig på innan montage. (min byggare hade garanterat sagt något!). Jag hade alldrig låtit byggaren montera dessa fönster om jag själv inte kände att det sket det samma!
Eftersom ett hus ofta involverar minst 3-4 parter, dig som köpare, byggaren, arkitekt, ibland konstruktör, då finns det stora risker att något blir fel på vägen. Bara genom god kommunikation och delaktighet och ansvarstagande från alla parter, så kan du få ett i det närmaste felfritt bygge. Om inte du kan, då rekommenderar jag stark att ha en projektledare som antar din roll.
Hoppas nästa bygge går bättre!
Jag håller inte med. Min erfarenhet av snart 40 år uppförda lösvirkeshus är inhemska snickarna är duktiga, noggranna. Lika viktigt välja rätt hantverkare är välja kunder - två sidor av samma mynt. Infekterat är bara förnamnet om relationen inte fungerar. Påbörja ett bygge K-baserat på kundskiss är ofta ett omen relationshandlingarna inte blir tillfredställda.Med facit i hand är det lätt klandra i det här fallet men, om inte egentliga stomutfackningar fanns att tillgå (vilket jag inte vet om dom fanns), hur skulle resaren kunna göra annat om byggherre inte fingergranskat? Resa stommar är ingen daghemverksamhet.
Man bygger stommen först, sen placeras fönster - inte tvärtom

I IaMatsErik skrev:
Jag tycker nedre fönstren

Jag håller inte med. Min erfarenhet av snart 40 år uppförda lösvirkeshus är inhemska snickarna är duktiga, noggranna. Lika viktigt välja rätt hantverkare är välja kunder - två sidor av samma mynt. Infekterat är bara förnamnet om relationen inte fungerar. Påbörja ett bygge K-baserat på kundskiss är ofta ett omen relationshandlingarna inte blir tillfredställda.Med facit i hand är det lätt klandra i det här fallet men, om inte egentliga stomutfackningar fanns att tillgå (vilket jag inte vet om dom fanns), hur skulle resaren kunna göra annat om byggherre inte fingergranskat? Resa stommar är ingen daghemverksamhet.
Man bygger stommen först, sen placeras fönster - inte tvärtom
Om du läst. Detta är ett elementbygge. Men det vet du vid det här laget

Har också lekt i CAD'en med bilderna inlagda av TS. Ser väl inte helt snett ut mellan K-ritning och skissen?

Jämförelse mellan CAD-skiss av husfasad och detaljerad byggritning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
leby och 6 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Har också lekt i CAD'en med bilderna inlagda av TS. Ser väl inte helt snett ut mellan K-ritning och skissen?

[bild]
är det bara moderna fönsterbågar som ställer till det, och fodren kanske?

R Räknenisse skrev:
Som jag uppfattar är en del i att det ser otillfredsställande ut att fönsterplaceringarna är förskjutna så proportionerna blir fel. För mycket väggyta på yttersidan i förhållande till det som är emellan och alldeles för mycket väggyta under översta fönstret ner till de andra två.
Den som ritat har vetat hur äldre hus brukade se ut och den som har byggt har inte gjort det. Gissar att en del av det som gör det misslyckat för TS är att det nu ser ut som ett dåligt imitationsförsök när det egentligen var planerat på ett genomtänkt sätt.

Det ser inte ut att vara tvåluftsfönster heller, trots att det är ritat så på ritningen? Hur mycket var egentligen specat och instruerat till byggarna och vilken information skulle arkitekten resp. du stå för att ge dem?
Du slog huvudet på spiken; kunde inte presicerat det bättre själv. Till TS Ta Räknenisses inlägg med till byggarna för det visar exakt vad som är felgjort.

• Gilla
Matimark och 1 till
  • Laddar…
M Matimark skrev:
Fönstren på övervåningen sitter alltså för högt jämfört med ritningen och det syns tydligt på fasaden. På insidan är det hela 110 cm till fönstrets nederkant. Är det någon som har någon idé om varför de sitter så högt? Är det nån slags standard?
”Standard” brukar vara att sätta på 210cm överkant. Sedan blir nederkant vad den blir

• Gilla
Knuten26
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.