I IaMatsErik skrev:
Snabbskiss, vänstra efter kundens teckning, högra efter K med fotouppskattade fönsterhöjder
[bild]
Bra exempel på varför man [till en kostnad av 1% av totalen] bör utnyttja tjänster som mina - tycker jag.
Spontant hade jag ritat övre fönstret som det vänstra och dom nedre ett mellanting..
TS hade använt sig av tjänster likt dina fast ritat för hand. 1% av totalen verkar mycket i arvode men då verkar du ju ha mycket fritid med:rofl:
 
Uppdaterat min CAD-analys. Blir lite lurigt då det blir perspektiv på gavelfotot.
Gaveln skulle sett bättre ut om byggaren sänkt det övre fönstret.
Kollage av husgavel med CAD-ritningar och foto för jämförelse av fönsterplacering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Janspeed och 2 till
  • Laddar…
Enda som kan konstaterats är att K ritningarna inte stämmer med A ritningen.
Regelavståndet som är visat på K ritningen är det som byggts och fönster med karmmått som stämmer med den plats som finns i bredd är beställda och monterade.
Som tidigare nämnts så bygger man efter K-ritningar och därav nuvarande slutresultat.
Jag skulle om jag var TS rikta mina krav mot den som gjort K-ritningarna då det de är felaktigheterna i dom som orsakat problemet.
Men det kanske är en ömmare punkt?
 
  • Gilla
HammarClark och 2 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Enda som kan konstaterats är att K ritningarna inte stämmer med A ritningen.
Regelavståndet som är visat på K ritningen är det som byggts och fönster med karmmått som stämmer med den plats som finns i bredd är beställda och monterade.
Som tidigare nämnts så bygger man efter K-ritningar och därav nuvarande slutresultat.
Jag skulle om jag var TS rikta mina krav mot den som gjort K-ritningarna då det de är felaktigheterna i dom som orsakat problemet.
Men det kanske är en ömmare punkt?
Det är golvbjälkarna som redovisats.
 
  • Gilla
Matimark
  • Laddar…
Hemmakatten
Vi hade också problem våra fönster.

Kostade 289.000 kr år 2006. Priset fick ett avdrag med 100.000 kr.

Inte riktigt samma ärende som TS. Men med hjälp av en besiktningsman och en entreprenadjurist, som kostade totalt ca 20.000 inkl avdrag från rättshjälpsdelen på hemförsäkringen.

Fönstertillverkaren var extremt ovillig till att medverka till någon lösning från början. Vi ville helst ha 2/3 delar av fönstren utbytta, men entreprenadjuristen menade att detta, vid en tingsrättstvist, skulle ses som en orimlig åtgärd för fönstertillverkaren. Trots allt nöjda.
 
S seniorkonsult skrev:
Om du läst. Detta är ett elementbygge. Men det vet du vid det här laget
Jag uttryckte min personliga smak
 
  • Gilla
maglin
  • Laddar…
OM det slutar med att TS behöver ge sig och de mindre fönstren blir kvar så är det EN sak som ändå inte ska släppas.
Flytta ner det övre fönstret. Det är av så stor betydelse för intrycket och kan inte vara svårt att göra.

Ifall bildjämförelsen ovan stämmer så det mindre fönstret sitter med överkanten högre än på ritningen så har byggarna dessutom gjort något ytterligare fel med det än vad som beror på att man ändrat storleken.
 
I IaMatsErik skrev:
Jag uttryckte min personliga smak
 
P Putte 9497 skrev:
TS hade använt sig av tjänster likt dina fast ritat för hand. 1% av totalen verkar mycket i arvode men då verkar du ju ha mycket fritid med:rofl:
Mellan 3 och 8% är närmare praxis. Uttala sig om något man inte har ett hum om reflekterar bara på den själv. Som exempel tar jag i dagarna fram ritningar för bygglovansökan efter 4 månader bollande fram och tillbaka. 18 3D visualiseringar till kund landat i deras dröm visualiserad. Alla fönster karmyttermått där dom vill ha dom, utfackade för snickaren ta tag i.
Onödigt och [oinsatt] peka ut mig så, tycker jag.
Jag skulle kunna skriva mycket om rutpapperritade men avstår
 
  • Gilla
HammarClark och 1 till
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
Det är golvbjälkarna som redovisats.
Dä är det väldigt dumt att även dörrar och fönster är inritade, och har den bredd som TS godkänt och fått monterade på gaveln
 
K Kane skrev:
Uppdaterat min CAD-analys. Blir lite lurigt då det blir perspektiv på gavelfotot.
Gaveln skulle sett bättre ut om byggaren sänkt det övre fönstret.
[bild]
Visst, men rita hus kräver man inte bara ser till det exteriöra. 1800 i överkant är på gränsen till oacceptabelt.
3D-renderad interiör av ett rum med lutande tak, fönster och trägolv som reflekterar solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Håååkan och 1 till
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
OM det slutar med att TS behöver ge sig och de mindre fönstren blir kvar så är det EN sak som ändå inte ska släppas.
Flytta ner det övre fönstret. Det är av så stor betydelse för intrycket och kan inte vara svårt att göra.

Ifall bildjämförelsen ovan stämmer så det mindre fönstret sitter med överkanten högre än på ritningen så har byggarna dessutom gjort något ytterligare fel med det än vad som beror på att man ändrat storleken.
Svårt att göra? Är väl inget som är svårt att göra. Problemet att flytta ned det övre fönstret är självklart den liggande panelen son leder till att all panel på gavelspetsen över fönstret behöver plockas ned för att få dig en hel bräda där fönstret satt. Blir bara fult att skarva i över det nedflyttade fönstret.
 
I IaMatsErik skrev:
Mellan 3 och 8% är närmare praxis. Uttala sig om något man inte har ett hum om reflekterar bara på den själv. Som exempel tar jag i dagarna fram ritningar för bygglovansökan efter 4 månader bollande fram och tillbaka. 18 3D visualiseringar till kund landat i deras dröm visualiserad. Alla fönster karmyttermått där dom vill ha dom, utfackade för snickaren ta tag i.
Onödigt och [oinsatt] peka ut mig så, tycker jag.
Jag skulle kunna skriva mycket om rutpapperritade men avstår
Prova gärna livet som egenföretagande 24/7 husritare. Gnaga lösningar i sömnen, slå på skärmarna kl 5 för att hinna med ett par timmar innan hundarnas frukost. Jag lovar, du skulle älska det. Lördag och söndag är bästa arbetsdagarna, telefonen kolugn. "Fritid" hörde jag talas om på -80 talet, finns det fortfarande?
 
Skippa hundarna så slipper du slå på datorn kl.5
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Skippa hundarna så slipper du slå på datorn kl.5
; ) Människans bästa vän, try it - You might like it
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.