34 384 läst · 41 svar
34k läst
41 svar
Enkelgarage 35 m2, regelstomme 45x120, skruva eller spika eller vinkeljärn?
Jag spikade ihop det.
Byggde ihop sektioner lika långa som regelvirket, spikade under syllen in i regeln.
Endast stående bärlina i ÖK, ej hammarband. Spikade där också.
En snedsträva över väggsektionen, resa sektionen på två man.
Loda in noggrant och sträva av åt alla möjliga håll.
Från inlägg #62 och en bit framåt framgår en del saker.
http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/100212-snik-garaget.html#62
Byggde ihop sektioner lika långa som regelvirket, spikade under syllen in i regeln.
Endast stående bärlina i ÖK, ej hammarband. Spikade där också.
En snedsträva över väggsektionen, resa sektionen på två man.
Loda in noggrant och sträva av åt alla möjliga håll.
Från inlägg #62 och en bit framåt framgår en del saker.
http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/100212-snik-garaget.html#62
Håller med Matti_75. Ska du inte ha liggande 45x45 utanpå reglarna för panelen? Isåfall löser det sig ju.
Sedan så kan man också använda stålspik istället för expander för att fästa syllen mot plattan.
Sedan så kan man också använda stålspik istället för expander för att fästa syllen mot plattan.
Men, folk brukar väl lägga syllen någon cm över kanten, och folk brukar väl inte bygga med så mycket grövre än 120x45 mm?
Anledningen till att jag inte vill flytta in syllen t ex 45 mm är att varje cm räknas i ett sånt här mindre garage, jag skulle då förlora 1 dm i längd och bredd.
Anledningen till att jag inte vill flytta in syllen t ex 45 mm är att varje cm räknas i ett sånt här mindre garage, jag skulle då förlora 1 dm i längd och bredd.
Jag hade samma problem och kan bara konstatera att nygjuten betong och expanderbult inte går ihop om man är nära kanten (typ 50mm). Det är som gjort för att spricka. Slutade med att jag borrade 8mm hål genom syllen och snett ner i plattan och slog ner stumpar av armeringsjärn. Knappast typgodkänt, men vad gör man?
Med dina kantelement kommer ju bulten endast att sitta i sneddningen av betongen som garanterat misstycker om den får en 10mm expanderbult genom sig, om den inte spricker redan vid borrningen. Tycker du ska fråga kantelements-försäljaren hur han har tänkt att det ska göras.
Med dina kantelement kommer ju bulten endast att sitta i sneddningen av betongen som garanterat misstycker om den får en 10mm expanderbult genom sig, om den inte spricker redan vid borrningen. Tycker du ska fråga kantelements-försäljaren hur han har tänkt att det ska göras.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 961 inlägg
Jag la 190 syll. Lät den sticka ut 20mm utanför plattan och borrade ner genom Lecan. Satte hålen ca 50mm från insidan av syllen så då hamnade hålen ca 12cm in från kanten, på tryggt avstånd från frigoliten. Borrade med en lång borr rakt igenom syll och Leca. Fyllde med ankarmassa och satt sedan gängstång med bricka och mutter. Det verkar sitta då jag kunde dra så syllen trycktes ihop. Har för mig att det var 10mm hål och M8 stång för att det skulle blir tillräckligt med massa i hålet.
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"

Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
233 kr inkl moms
Läs mer
Syllen ska inte hänga ut över kanten då den kan utsättas för väta/fukt. Sedan är det som jag skrev i mitt förra inlägg, du måste flytta in Syllen annars ställer du all tyngd på cellplasten. Ska man bygga med 45x120 enbart måste man ta hänsyn till det när man gjuter plattan.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 961 inlägg
Fukt/väta ser jag inte som något problem, jag har syllpapp under hela vägen ut så det skall inte kunna bli någon mer exponering än om jag skulle ha satt syllen i kant med Lecan.
Nu skall TS ha 120 som syll och då kan det bli på gränsen att få ner expander/gängstång i plattan även med syllen på "rätt" placering. Borrar man 7cm in från kanten blir hålen ändå nästan i frigoliten.
Matti: Helt rätt att man måste tänka efter före om man skall ha 120 reglar och syll.
Nu skall TS ha 120 som syll och då kan det bli på gränsen att få ner expander/gängstång i plattan även med syllen på "rätt" placering. Borrar man 7cm in från kanten blir hålen ändå nästan i frigoliten.
Matti: Helt rätt att man måste tänka efter före om man skall ha 120 reglar och syll.
Det är å andra sidan inte ristat i sten att jag måste använda 120x45 i regelstommen, men jag tyckte det verkade lagom för ett mindre och lagomisolerat garage. Är det någon vinst att lägga 170x45 som syll och ha 120x45 i resterande regelstommen? Ska jag dimensionera upp hela regelstommen till 145x45 eller köra 120x45 och lägga 45 mm in från kanten?
Gängstång och ankarmassa lät som rätt medicin! Gärna galvad gängstång.
Om du spikar liggande 45x45-reglar utanpå stolparna får du ju 165mm bredd. Perfekt om du har tänkt stående panel utvändigt.
Om du spikar liggande 45x45-reglar utanpå stolparna får du ju 165mm bredd. Perfekt om du har tänkt stående panel utvändigt.
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"

Keminfästning
Kemisk infästning, eller kemisk ankare, är en metod för att säkert fästa objekt i betong och andra hårda material. Denna process innebär att man bor ett hål i materialet, injicerar en speciell kemisk lösning och sätter in en ankarbult.
Läs mer
Du vill inte mura ett varv lecablock och lägga syllen på det?
Det gjorde jag, putsade utvändigt och satte ett varv kakel invändigt, väldigt behändigt att slippa oroa sig för att smältvatten och dylikt ska sugas upp i väggarna.
Det gjorde jag, putsade utvändigt och satte ett varv kakel invändigt, väldigt behändigt att slippa oroa sig för att smältvatten och dylikt ska sugas upp i väggarna.
Att mura ett varv med lecablock är nog en bra idé, men jag har aldrig murat något tidigare, och jag tycker garagebygget är nog utmanande som det är så det vore skönt att slippa. Å andra sidan kanske jag överdriver och istället borde ge murandet en chans. Bör jag använda standard 59x19x19 block? Vilket murbruk? Hur fästa syllen i lecan? Behöver man ändå syllpapp mellan lecan och syllen?
Jag fäste syllen i lecan (59x59x19) med fasadplugg.hakaninorr skrev:Att mura ett varv med lecablock är nog en bra idé, men jag har aldrig murat något tidigare, och jag tycker garagebygget är nog utmanande som det är så det vore skönt att slippa. Å andra sidan kanske jag överdriver och istället borde ge murandet en chans. Bör jag använda standard 59x19x19 block? Vilket murbruk? Hur fästa syllen i lecan? Behöver man ändå syllpapp mellan lecan och syllen?
Och använde syllpapp emellan.
Hade jag gjort det nu hade valt syllisolering istället (ser ut som tunnt liggunderlag/emballagematerial).
Men om det bara handlar om att fördela tyngden på en större bredd borde det väl fungera lika bra med en 190x45 syll som att lägga 190 mm bred leca? Nu är jag med på att varianten med leca har andra bl a fuktskyddande fördelar, men i när det gäller att inte cellplasten ska få all belastning?