34 384 läst · 41 svar
34k läst
41 svar
Enkelgarage 35 m2, regelstomme 45x120, skruva eller spika eller vinkeljärn?
Det spelar ingen roll om du har en 45x195 syll eller 190mm leca block om du ställer 45x120 väggen i ytterkant på plattan. Du måste flytta in 120 stommen minst 45mm.hakaninorr skrev:
Redigerat:
Jag har inte riktigt vågat skriva det, men nu kan jag ju istället hålla med.Matti_75 skrev:
Belastningsfallet blir antagligen bättre, men antagligen inte bra ändå, att bara bredda syllen (eller sätta breda Leca-block under). Då blir det en kraft som tenderar att vicka på syllen/blocken och sen får man ändå en hög belastning på cellplasten.
Jag hade heller aldrig murat något i hela mitt liv, men det var väldigt enkelt, så ska man börja med någonting så är det ju rätt projekt. Körde standard 19x19 block från Byggmax och deras murbruk.hakaninorr skrev:Att mura ett varv med lecablock är nog en bra idé, men jag har aldrig murat något tidigare, och jag tycker garagebygget är nog utmanande som det är så det vore skönt att slippa. Å andra sidan kanske jag överdriver och istället borde ge murandet en chans. Bör jag använda standard 59x19x19 block? Vilket murbruk? Hur fästa syllen i lecan? Behöver man ändå syllpapp mellan lecan och syllen?
Lade även ett varv armeringsjärn i urfasningen i blocken, kanske onödigt. Sen ett varv syllpapp.
Syllen på 120x45 skråspikade jag ned i lecan med ett gäng rejäla spikar, knappast enligt regelverket men garaget stod pall för dagmar i alla fall.
Ställde du syllen längst ut, längst in, eller i miitten av lecan?Raskus skrev:Jag hade heller aldrig murat något i hela mitt liv, men det var väldigt enkelt, så ska man börja med någonting så är det ju rätt projekt. Körde standard 19x19 block från Byggmax och deras murbruk.
Lade även ett varv armeringsjärn i urfasningen i blocken, kanske onödigt. Sen ett varv syllpapp.
Syllen på 120x45 skråspikade jag ned i lecan med ett gäng rejäla spikar, knappast enligt regelverket men garaget stod pall för dagmar i alla fall.
Hade du också kantelement med 10 cm cellplast längst ut?
När jag murar ett varv leca, lägger jag då ut 1 cm tjockt lager murbruk b på betongplattan och lägger lecablocken på detta, utan bruk i stötfogarna, dvs blockens kortsidor? Någon papp mellan betongplattan, bruket och blocken?
Jag lade syllen längst ut, sen drog jag ned panelen kanske 5 cm.
Passade på att putsa lecablocken utvändigt innan garaget påbörjades.
Lecablocken murar du direkt på betongplattan, och jag lade lite murbruk även mellan blocken, inte bara under dem.
Passade på att putsa lecablocken utvändigt innan garaget påbörjades.
Lecablocken murar du direkt på betongplattan, och jag lade lite murbruk även mellan blocken, inte bara under dem.
Vilken skruvdimension använde du?mats_o skrev:Nu måste ju skruvsidan få en röst
Gjorde min stomme med 45X145 förvisso men den skruvades ihop liggandes på plattan, en vägg i taget.
Precis som nämts ovan så fälde jag in en stående regel under hammarbandet
Skarvning bör ske mitt i ett fack med ordentlig överlapp mellan hammarband och den stående.
Jag valde att förstärka med spikplåt och ankarskruv.
Se till att korsmätta in väggen ordentligt när du bygger den och sen sätter man några strävor som låser det hela medans man reser stommen
Jag hade en stomme ca 6.5 x 10 m, reglar 45 x 95-reglar i större delen av stommen, spikade ihop liggande genom syll (2 st 4-tumsspik) och hammarband (2 st 4-tumsspik) i hanterbara sektioner. Förstärkt hammarband med infälld 45 x 225 ovanför portarna. Spikade ihop sektionerna när de stod upp med några 4-tums. Syllen förankrad i lecablock med spikplugg, 1 per meter på en höft. That´s it.
Redigerat:
Klicka här för att svara