Mikael_L
Ja livrädd är ju tråkigt om du blev. :x

Men är det risk att det är kablar från 40-talet så kan dom dels vara av 1mm2, vilket är för litet för 10A säkring. Sen kan dom vara i jäkligt dåligt skick idag. Själv rev jag ut tjär och tygisolerad gummikabel från 1942 för en 20 år sedan, Och den var redan då, för 20 år sedan, i sånt bedrövligt skick att isoleringen smulades sönder bara man rörde kabeln.
Att säkra upp sådan kabel är ju vansinnigt, då den egentligen ska skrotas bort omedelbart istället.
Men bara 10 år senare blev "alla" kablar med PVC-isolering, och dom brukar se fina ut än idag.

Men bortsett detta kan jag inte se någon större fara i att sätta en 10A passdel. Dvs hade du ett hus från t.ex. 60-talet med en i stort sett orörd installation hade jag utan blinkat kunnat rå dig att säkra upp. Förutom den olagliga aspekten då.

Precis, du bör nog vara lite orolig över att köra DM på den gruppen som det är nu också. De säkringar du byter blir ganska varma, eller hur? Det är inte bra i längden.

Mikael_L skrev:
Hade dom 2000W dammsugare och datorer, då när elen installerades? :p :cool:

Bekant bodde i hus i stockholm där dom inte för sådär väldigt många år sedan drog om elen och uppgraderade det hela lite.
Innan var det två st 2A säkringar som matade varje lägenhet (ev var det 4A, jag kanske minns lite fel). De fina små säkringsskåpen låg ute i trapphusen med små gulliga gänga-I säkringshållare i.

Iom centralvärme och gasspis/gasugn så funkade det rätt länge. Det var elsystemet från byggnadsåret, nån gång på -30-talet.
ååå jag skulle kunna ge vadsomhelst för en uppsättning kompletta fina D1-säkringshållare!

Om det är infälld installation från 40-talet så har du nu hittat det ultimata svepskälet att byta ledningarna till nya moderna fräscha plastisolerade kablar som inte är murkna! (y)

I det här fallet är det nog bättre att dra en ful-skarvsladd till ett "riktigt" 10A-uttag än att köra slut på 6A-proppar på löpande band...

Bonusfråga främst till Bo angående 6A-strömbrytare:
Behöver strömbrytare vara godkända för mer än 6A om de matar ett lamputtag som bara är godkänt för 6A (som får matas 10A eller kanske till och med 16A)?

Tack för att ni delar med er av er kunskap på ett så utmärkt pedagogiskt sätt. Jag har fått mycket att tänka på. Det säkraste är nog en ful skarvsladd. Aristoteles sa att den ultimata kunskapen får man först när man lär ut det man lärt in. Därför ska barn lära ut till mindre barn. För att bli bättre själva. Att berätta för någon som redan kan är meningslöst.

Vi har i vårt fastighetsbestånd hus som är byggda så sent som tidigt 80-tal, och även där så finns grupper med både 6A o t.o.m 2A diazed och 1,5 FK
Det är oftast grupper till t.ex 3-fas frånluftfläktar , portlåstrafos, manövergrupper och grupper i undercentraler till 3-fas pumpar och ställdon som går på 230V.
Så tydligen satt tänket med låga säkringar på 1,5mm2 kvar långt in på 80-talet.

Dom låga säkringarna kan även bero på att tex ett litet motorskydd "kräver" en liten säkring. Oftast ska ett motorskydd på mindre än 1 A ha en säkring på max 6A för motorskyddet tål inte för hög kortslutningsströmmar.
Lika är det med vissa "småmotorer".

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.