11 978 läst · 51 svar
12k läst
51 svar
Endast 6A säkring på grupp med 1,5mm FK. Kan man säkra upp till 10A?
Wow! Tack så mycket för alla uträkningar grabbar! Vad hade jag gjort utan er?
Detta låter ju mycket positivt, då litar vi på detta! Åtminstonde tills elektrikern kommer och ev. försöker bevisa motsatsen, men det tvivlar jag på att han gör. Han kommer nog fram till samma slutsats.
Alltså, som jag har nämnt tidigare så är det inte akut med själva uppsäkringen, det kan elektrikern göra när han kommer hit. Det som var akut för mig var att veta om det befintliga systemet klarade av en uppsäkring så som det var, eller om den var tvungen att modifieras (dras om med 2,5mm eller delas av i två grupper eller vad man nu skulle gjort), för då skulle jag ju ha inhandlat material till det. Men nu har vi ju ett preliminärt besked tack vare er, och förmodligen ett pålitligt besked också då ni ju verkar mycket duktiga, så jag behöver inte inhandla något, mer än en 10A passbit.
Sedan när elektrikern kommer så ställer jag frågan till honom också, om han kan säkra upp till 10A, så får han mäta bäst han vill.
Enkelt! Plus att vi alla har fått använda våra hjärnor lite och kanske blivit några hjärnceller rikare också! Ett litet bonus! hehe
Tack som f*n grabbar!
Detta låter ju mycket positivt, då litar vi på detta! Åtminstonde tills elektrikern kommer och ev. försöker bevisa motsatsen, men det tvivlar jag på att han gör. Han kommer nog fram till samma slutsats.
Alltså, som jag har nämnt tidigare så är det inte akut med själva uppsäkringen, det kan elektrikern göra när han kommer hit. Det som var akut för mig var att veta om det befintliga systemet klarade av en uppsäkring så som det var, eller om den var tvungen att modifieras (dras om med 2,5mm eller delas av i två grupper eller vad man nu skulle gjort), för då skulle jag ju ha inhandlat material till det. Men nu har vi ju ett preliminärt besked tack vare er, och förmodligen ett pålitligt besked också då ni ju verkar mycket duktiga, så jag behöver inte inhandla något, mer än en 10A passbit.
Sedan när elektrikern kommer så ställer jag frågan till honom också, om han kan säkra upp till 10A, så får han mäta bäst han vill.
Enkelt! Plus att vi alla har fått använda våra hjärnor lite och kanske blivit några hjärnceller rikare också! Ett litet bonus! hehe
Tack som f*n grabbar!
Vill verkligen inte krångla till det nu, men jag tänkte på om man inte skulle räkna med effekten någonstans i formeln? Jag menar att det togs ut 2150-2160W för att få spänningsfallet på 226,5 - 214,5=12V.
Kan man bara basera beräkningarna på spänningsfallet? Hade jag belastat med kanske hälften, drygt 1kW, så hade ju spänningsfallet blivit mindre så klart, och då hade ju resultatet sett annorlunda ut.
Eller har ni bakat in den uttagna effekten på 2150-2160W någonstans? Ärligt talat är jag riktigt borta när det gäller såna här uträkningar
Kan man bara basera beräkningarna på spänningsfallet? Hade jag belastat med kanske hälften, drygt 1kW, så hade ju spänningsfallet blivit mindre så klart, och då hade ju resultatet sett annorlunda ut.
Eller har ni bakat in den uttagna effekten på 2150-2160W någonstans? Ärligt talat är jag riktigt borta när det gäller såna här uträkningar
Ja med den effekten så var strömmen 2150/215 = 10A . (P/U = I)
Och R = U / I = 12/10 = 1,2 ohm.
(Då vi nu vill räkna på spänningsfallet på ledningen och R i ledningen och I i densamma).
Så med en liten omväg i beräkningarna ser du att vi kan få ut strömmen med hjälp av effekten, sen resistansen mha av strömmen och spänningsfallet.
Och R = U / I = 12/10 = 1,2 ohm.
(Då vi nu vill räkna på spänningsfallet på ledningen och R i ledningen och I i densamma).
Så med en liten omväg i beräkningarna ser du att vi kan få ut strömmen med hjälp av effekten, sen resistansen mha av strömmen och spänningsfallet.
Du är en pärla! Tusen tack! Nu bär det av till affären!Mikael_L skrev:Ja med den effekten så var strömmen 2150/215 = 10A . (P/U = I)
Och R = U / I = 12/10 = 1,2 ohm.
(Då vi nu vill räkna på spänningsfallet på ledningen och R i ledningen och I i densamma).
Så med en liten omväg i beräkningarna ser du att vi kan få ut strömmen med hjälp av effekten, sen resistansen mha av strömmen och spänningsfallet.
Egentligen så är väl lamputtagen (om du har uttag och det inte är fast anslutna lampor överallt) bara godkända för 6A, men det verkar ändå vara standard att avsäkra sådana 10A, på samma sätt som att gränsen på 2,5A i platta euro-stickproppar sätts av belastningen och inte uttaget.Martin_B skrev:
Att jag skriver det här inlägget är för att påpeka att du kanske inte kollat på lamputtagen, mest en slags besserwisser-har-du-tittat-överallt-kommentar
Du, detta hade du helt rätt i. Både att jag inte tänkte på att kolla de samt att de är 6A. Men det är ju helt galet egentligen? Varför är de på 6A? Det sitter ju såna lamputtag lite varstans i normala hem och elektriker själva monterar väl sådana på 10A grupper?yxis skrev:Egentligen så är väl lamputtagen (om du har uttag och det inte är fast anslutna lampor överallt) bara godkända för 6A, men det verkar ändå vara standard att avsäkra sådana 10A, på samma sätt som att gränsen på 2,5A i platta euro-stickproppar sätts av belastningen och inte uttaget.
Att jag skriver det här inlägget är för att påpeka att du kanske inte kollat på lamputtagen, mest en slags besserwisser-har-du-tittat-överallt-kommentar
Aja, där finns faktiskt bara en styck sådan på hela gruppen då resten av lamporna är direktanslutna, men jag kan ju precis lika gärna skippa det uttaget och direktkoppla. Sådana små lamputtag är väl egentligen mest en komfortgrej, enkelt att byta, och visserligen också säkrare får de som är mindre vana vid att handskas med elektronik.
Å andra sidan kan man väl se det så också att väldigt få skulle belasta ett stackars lamputtag med mer än 1380W. Inte ens vanliga bygglampor är så starka. Skulle väl vara någon infravärme då, men då får man ju tänka efter lite innan man installerar, och skippa lamputtaget
Att 6A-lamputtag får sitta på 10A-grupper är antagligen för att man inte får ha laster med lampstickpropp som kan dra mer än 6A.
Ska man hårddra det så är en sånhär en smula tveksam:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161600688
Ska man hårddra det så är en sånhär en smula tveksam:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161600688
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 668 inlägg
Du slår huvudet på spiken där som man säger d^_^bMartin_B skrev:
Skulle elinstallationer göras 100% säkra så skulle vi inte ha någon ström i kablarna.
De skyddskrav som finns förutsätter normal användning av normalbegåvade personer.
Vi kan inte skydda oss mot folk som monterar en lamppropp på allt som ser ut som en lampa.
d^_^b d^_^bBo.Siltberg skrev:Du slår huvudet på spiken där som man säger d^_^b
Skulle elinstallationer göras 100% säkra så skulle vi inte ha någon ström i kablarna.
De skyddskrav som finns förutsätter normal användning av normalbegåvade personer.
Vi kan inte skydda oss mot folk som monterar en lamppropp på allt som ser ut som en lampa.
[bild]
Haha vilken söt liten myslampa ...kopplar man en sån till ett lamputtag så lyser la FK'n mer än lampan i fråga och hela elsystemet blir väl till aska inom 3 sekunderBo.Siltberg skrev:Du slår huvudet på spiken där som man säger d^_^b
Skulle elinstallationer göras 100% säkra så skulle vi inte ha någon ström i kablarna.
De skyddskrav som finns förutsätter normal användning av normalbegåvade personer.
Vi kan inte skydda oss mot folk som monterar en lamppropp på allt som ser ut som en lampa.
[bild]
Jag har flyttat diskmaskin till väggurtag där det tidigare var kylskåp på egen 6A säkring. Den går flera gånger i veckan och jag skulle vilja byta till 10A. Jag har en bytarmackapär och röda porslinsgrejer som ska sitta i botten på propphylsan. Vad kan hända om jag gör det själv. Har för mig att man fick göra det själv på 70-talet. Jag blir alltd uppskörtad av hantverkare och tyckeer inte det är värt 1200 att få detta gjort. Elskåpet finns i källaren och huser är från 40-talet men vi har haft elektriker här i olika omgångar med anledning av elmätrbyte och fjärrvärmeinstallation och utökad 3-fas.
Medlem
· Stockholm
· 376 inlägg
Det är utan tvekan ett jobb som kräver behörighet och alltså är det straffbart att göra det utan behörighet. Jag vill inte skriva dig på näsan men jag tolkar att det var en del av frågan.
Den andra delen gäller själva uppsäkringen. I de allra flesta fall kan man säkra 1,5 mm2 med 10A men som elektriker vill jag alltid titta på anläggningen och se om det finns skäl som hindrar ett säkringsbyte. Det kan handla om kabelförläggning och utlösningsvillkoret (som jag dock är ganska övertygad om är uppfyllt i ditt fall).
Den andra delen gäller själva uppsäkringen. I de allra flesta fall kan man säkra 1,5 mm2 med 10A men som elektriker vill jag alltid titta på anläggningen och se om det finns skäl som hindrar ett säkringsbyte. Det kan handla om kabelförläggning och utlösningsvillkoret (som jag dock är ganska övertygad om är uppfyllt i ditt fall).
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 668 inlägg
Det går som sagt inte att svara på den frågan utan att se installationen. Om t.ex ledningssystemet (för just denna grupp) också är från 40-talet så går det nog inte att säkra upp. Det kan också finnas äldre strömställare på gruppen som är märkta med 6 A.
Men om du kan kontrollera att
- ledningarna är friska, med frisk isolering,
- att ledararean är 1.5 mm² (inte 1 mm²), inklusive skyddsjorden,
- att anslutningar ser bra ut i kopplingsdosor, uttag och strömställare, och att de i sig är friska,
- att ledningslängden till förbrukaren längst bort på gruppledningen är rimligt, < 20 m.
Då bör det gå bra. Men det kan behövas ett tränat öga för att bedöma detta så du måste själv avgöra om du vågar dig på detta själv. Byt propphuven också om den ser bränd ut på insidan.
Men om du kan kontrollera att
- ledningarna är friska, med frisk isolering,
- att ledararean är 1.5 mm² (inte 1 mm²), inklusive skyddsjorden,
- att anslutningar ser bra ut i kopplingsdosor, uttag och strömställare, och att de i sig är friska,
- att ledningslängden till förbrukaren längst bort på gruppledningen är rimligt, < 20 m.
Då bör det gå bra. Men det kan behövas ett tränat öga för att bedöma detta så du måste själv avgöra om du vågar dig på detta själv. Byt propphuven också om den ser bränd ut på insidan.
Kontrollera ungefär det Bo skrev om. Det tyckte jag täckte in nästan allt. iaf det viktiga.
Innan ny passdel skruvas in kontrollerar man också att det ser bra ut där den ska skruvas, dvs skenan och gängan där. Kolla bara så det inte verkar bränt. Ser det blankt och fint ut är allt OK.
Sen ska man ha lite "känsla" i handleden också, inte värre än det alla har som har skruvat med lite ditten och datten här i livet. För passdelen ska skruvas åt såpass hårt att den aldrig börjar glappa och ha sig, även efter en massa säkringsbyten (som alltså vrider lite på passdelen då man skruvar i/ur säkringen). Men ändå inte idiothårt.
Men som sagt, har du bara lite känsla så är det nog inget problem, men vissa drar passdelarna alldeles för löst, och så blir det varmt och börjar ryka efter nåt år.
Innan ny passdel skruvas in kontrollerar man också att det ser bra ut där den ska skruvas, dvs skenan och gängan där. Kolla bara så det inte verkar bränt. Ser det blankt och fint ut är allt OK.
Sen ska man ha lite "känsla" i handleden också, inte värre än det alla har som har skruvat med lite ditten och datten här i livet. För passdelen ska skruvas åt såpass hårt att den aldrig börjar glappa och ha sig, även efter en massa säkringsbyten (som alltså vrider lite på passdelen då man skruvar i/ur säkringen). Men ändå inte idiothårt.
Men som sagt, har du bara lite känsla så är det nog inget problem, men vissa drar passdelarna alldeles för löst, och så blir det varmt och börjar ryka efter nåt år.