11 977 läst · 51 svar
12k läst
51 svar
Endast 6A säkring på grupp med 1,5mm FK. Kan man säkra upp till 10A?
Sida 1 av 4
Har en grupp med 1,5mm FK som försörjer stora delar av övervåningen samt även vinden. Den gruppen avsäkras med en 6A säkring och passdelen är också 6A. Därför man kan tyvärr inte sätta en 10A diazed utan att byta till 10A passdel.
Då är väl stora frågan varför de har avsäkrat den gruppen med 6A istället för 10A när alla ledarna är 1,5mm i gruppen? Det är också den enda gruppen som är avsäkrad med endast 6A i hela kåken såvitt jag kan se.
Nu är ju elcentralen i källaren och övervåningen och vinden som gruppen försörjer hamnar därmed längst ifrån centralen, men kan det verkligen vara därför som de har avsäkrat till 6A? Så jättelånga sträckor är det väl ändå inte att det blir några stora spänningsfall?
Om det nu är en möjlighet. Kan jag på något sätt mäta hur stort spänningsfall jag har på den gruppen med en vanlig multimeter? Kommer så klart inte ihåg några formler eller något från el-timmarna i skolan
Hade varit bra att veta hur jag skall ställa mig till detta problem inför imorrn då jag skall handla massa elgrejjer.
Då är väl stora frågan varför de har avsäkrat den gruppen med 6A istället för 10A när alla ledarna är 1,5mm i gruppen? Det är också den enda gruppen som är avsäkrad med endast 6A i hela kåken såvitt jag kan se.
Nu är ju elcentralen i källaren och övervåningen och vinden som gruppen försörjer hamnar därmed längst ifrån centralen, men kan det verkligen vara därför som de har avsäkrat till 6A? Så jättelånga sträckor är det väl ändå inte att det blir några stora spänningsfall?
Om det nu är en möjlighet. Kan jag på något sätt mäta hur stort spänningsfall jag har på den gruppen med en vanlig multimeter? Kommer så klart inte ihåg några formler eller något från el-timmarna i skolan
Hade varit bra att veta hur jag skall ställa mig till detta problem inför imorrn då jag skall handla massa elgrejjer.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Vad har du för ledningar i rören, Under andra världskriget gick man ner i area på kablarna pga kopparbrist så man fick inte säkra med mer än 6 A. Dom kablarna levde kvar till en bit in på 50 talet, så är din anläggning installerad med dom ledningarna får du inte säkra med mer än 6 A. Är den nyare än mitten på 50 talet är det nästan helt säkert ok med 10 A. En del elektriker fortsatte av någon anledning att säkra med 6 A även efter att arean på nytt var 1,5 mm2 den "ovanan" hängde med till en bit in på 60 talet
Kan finnas lite äldre brytare, uttag som bara har 6A märkström, eller så ansåg elektrikern att det var onödigt med mer än 6A. Eller att ledningens förläggningssätt minskar strömvärdet så pass att 6A är max.
Kan inte för en sekund tänka mig att det skulle vara så gamla ledningar. De går i fina plast VP-rör, visserligen den äldre 15,2mm varianten, men ändå (nu vet jag iofs inte hur länge de rören har funnits).elmont skrev:Vad har du för ledningar i rören, Under andra världskriget gick man ner i area på kablarna pga kopparbrist så man fick inte säkra med mer än 6 A. Dom kablarna levde kvar till en bit in på 50 talet, så är din anläggning installerad med dom ledningarna får du inte säkra med mer än 6 A. Är den nyare än mitten på 50 talet är det nästan helt säkert ok med 10 A. En del elektriker fortsatte av någon anledning att säkra med 6 A även efter att arean på nytt var 1,5 mm2 den "ovanan" hängde med till en bit in på 60 talet
För att förtydliga så är det den absolut enda gruppen i huset som är avsäkrad med 6A där även passdelen är endast 6A. Ledarna ser indentiska ut med övriga ledare i huset. Jag är även hyfsat säker på att ALL el byttes samtidigt någon gång sen 60-tal eller så. Jag kan ju visserligen ha fel på årtal, däremot att all el byttes samtidigt är jag 99,9999999% säker på. Och med tanke på att övriga grupper med sina (till synes) 1,5mm ledare alla har 10A passdel i centralen, så ser jag ingen anledning varför gruppen i fråga skulle ha 6A passdel, mer än för möjligtvis för stort spänningsfall just på den slingan. Det är också därför jag undrade om man kunde mäta spänningsfallet med en vanlig multimeter.
Om man inte bara kan byta passdel till 10A utan att förändra så hade det ju varit bra och veta vad som skall förändras/bytas så jag vet vad jag skall handla.
Den här elen tar ju kål på mig och min elektriker har ju aldrig tid heller, stackarn kommer nog att jobba ihjäl sig en vacker dag. ...fast det kommer jag nog också att göra
Det kan ju även vara så att det suttit tex en pump som skyddats av ett motorskydd, var motorskyddet "litet" kanske det inte får/fick säkras med mer än 6 A. Det är väl nästan enda orsaken i ett hus med FK i rören.
Får kolla detta omedelbart. Står det tydligt på baksidan av brytare och uttag?snaggletooth skrev:
Kan jag aldrig tro då det matar större delen av övervåningen. Man kan ju knappt dammsuga och ha på en dator och några lampor utan att säkringen går. Det går mig på nerverna. Därför jag vill ha 10A där.
Var just detta jag funderade på. Kan jag på något sätt mäta detta? Har tyvärr bara vanlig multimeter hemma.
Ja, som sagt, precis vad jag funderade på. Men hur menar de med längden då egentligen? Längden på ALLA ledare sammanlagt, eller längden till första kopplingsdosa innan det fördelar sig eller hur räknas det?Mikael_L skrev:
Och går det att mäta med en multimeter?
Mig veterligen har det aldrig suttit en pump på övervåningen eller på vinden för den delen. Det har bara använts som sovrum och kontor med datorer och sånt där. Inget industriellt på något sätt och inga stora maskiner. Kanske någon massagestol eller något sådant, men pumpar.elmont skrev:
Hade dom 2000W dammsugare och datorer, då när elen installerades?Martin_B skrev:
Bekant bodde i hus i stockholm där dom inte för sådär väldigt många år sedan drog om elen och uppgraderade det hela lite.
Innan var det två st 2A säkringar som matade varje lägenhet (ev var det 4A, jag kanske minns lite fel). De fina små säkringsskåpen låg ute i trapphusen med små gulliga gänga-I säkringshållare i.
Iom centralvärme och gasspis/gasugn så funkade det rätt länge. Det var elsystemet från byggnadsåret, nån gång på -30-talet.
Det står 10/250 på både brytare och uttag. Nu kollade jag bara den äldsta typen men jag kan inte tänka mig att de nyare skulle ha lägre siffror. För övrigt så återkommer samma sorters brytare och uttag på andra grupper med 10A. Så det kan definitivt inte vara detta.
Ja, oftastMartin_B skrev:
Nej, det är något som man tar hjälp av facklitteraturen med om det faller utanför "tumreglerna" (fast jag var inte med på den tiden, det var kanske annorlunda då)Martin_B skrev:
Längden från centralen till det uttag som har längst kabellängd till centralen.Martin_B skrev:
Du behöver också veta vad elnätet har för förimpedans (och vad du har för kabeltyp och längd mellan centralen och elmätaren). Din elleverantör (de som du betalar nätavgift) ska kunna svara på vad du har för förimpedans.
En till teori är att elektrikern som gjorde jobbet när elen byttes hade slut på 10A-passdelar. Tumme upp för att skruva i 6A, istället för elektrikern som svartjobbade in centralen jag har i stugan, där det sitter alla möjliga spännande passdelar, både grå 16A och blå 20A till 1,5mm2 FK, men med enbart 10A-proppar iskruvade. (Ja, nu har jag äntligen köpt en passdelsbytare och jag har några passdelar liggandes att byta till, ifall de inte räcker så blir det en klase extra 10A-passdelar på inköplistan).
Jo förvisso , men av 27 grupper (den stora centralen som jag är 100% säker på att de hade vid tidpunkten när de drog om all el), så är det bara en som är avsäkrad med 6A. Och det är dessutom den grupp som driver flest rum.Mikael_L skrev:
Ok. Om jag ställer frågan såhär ...En elektriker kommer hit och jag ställer den här frågan till honom. "Kan du säkra upp övervåningen från 6A till 10A, genom att bara bytta passdel till 10A, med tanke på att det är 1,5mm ledare i hela gruppen?"
Vad gör han då? Kontrollerar han bara så det är 1,5mm ledare och sedan glatt byter passdel till 10A, eller gör han något annat eller mäter på något sätt? Gör han något som jag skulle kunna göra här och nu utan elektriker, personligen? (För jag är tveksam till att han gärna kör hit nu om jag ringer )